6 צפייה בגלריה
מומי משולם בעדות במשפט נתניהו
מומי משולם בעדות במשפט נתניהו
משולם בבית המשפט. "לא יודע מראש אם העדים עוינים"
(צילום: שלו שלום)
משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך הבוקר (שלישי), עם המשך חקירתו של ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם - ראש צוות החקירה בפרשות 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (שיחות מוזס-נתניהו). משולם נחקר היום על ידי סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד. משולם התייחס לחקירותיו של נתניהו, ואמר כי "היו הרבה מאוד סתירות בגרסאות שלו".
חדד פתח בבירור פעולות החקירה שנוגעות להיקף צריכת השמפניות והסיגרים של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, המיאלרדרים שלפי האישום נתנו לנתניהו ורעייתו טובות הנאה במאות אלפי שקלים. חדד טען כי המשטרה הסתמכה על הדס קליין, העוזרת האישית של השניים, ולא חקרה עובדים נוספים רלוונטיים בביתו של מילצ'ן, מלבד הנהג יונתן חסון שנגבתה גם עדותו.
חדד: "אתה עורך תשאול במלון רויאל ביץ', עולה שיוסי כהן עולה לביקורים תדירים, היו טענות של פעם בשבוע. בדקתם מה הייתה הצריכה של האלכוהול והסיגרים שם?". משולם: "לא". חדד: "ביצעתם פעולת חקירה כדי לבדוק באופן אובייקטיבי את הטענה שכל הסיגרים יועדו לנתניהו?". משולם: "לא, התבססנו רק על הדס". חדד: "בדקתם אם דברים שמילצ'ן קונה בארץ הוא לוקח לחו"ל, גם פאקר? הדס סיפרה". משולם: "לא מכיר את זה".
6 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
"התבססנו רק על הדס". קליין בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן )
סנגורו של נתניהו המשיך לשאול על פעולות החקירה שערכה המשטרה. "אתה אומר בהגינות שהכול מבוסס על ההשערות של הדס. כשאנחנו הסתכלנו על הנהלת החשבונות, ראינו שלא בדקתם את הדברים בצורה יצירתית, איך אפשר לאמת או להפריך את הגרסה של הדס. למילצ'ן היו עובדות בית. במסמכים שהדס נתנה לכם, מי שקיבלו את הסחורה והספקים הן עובדות הבית. יש קבלות. בקבלות יש שמות של אנשים. כתוב 'נמסר מקובי', מי זה קובי אתה יודע?", שאל חדד ומשולם השיב בשלילה.
חדד הוסיף: "לא חקרתם אף אחת מעובדות הבית?!", ומשולם השיב: "לא". חדד המשיך: "מי שהיה יכול לומר לנו בצורה מהימנה זה אבות הבית, ואתם לא בדקתם אותם", משולם ענה: "לא".
הסנגור ציין את המידע שייתכן שיש בידי העובדים שלא נחקרו. "להדס אין קשר ישיר למוצרים שהוזמנו, המוצרים נשלחים ישירות לבית ינאי, מי שמקבל אותם זה אב הבית. בין 2011 ל-2016 היו שישה אבות בית, תחשוב איזה עושר חקירתי היה לנו. איזה עושר ראייתי. היינו יודעים כמה שמפניה, לקחתם 65% מהשמפניות לגברת נתניהו ו-35% למשפחת מילצ'ן. היינו יכולים לשאול את אבות הבית כמה שמפניה שותה המשפחה. מה קורה במסיבות ששמעון פרס מגיע אליהן", אמר חדד. "אתה לא חושב שהיה נכון לחקור את אבות הבית ולקבל מהם גרסה?".
משולם השיב: "לא. הסתמכנו על הדס, על הרכישות שלה, לא עלה בכלל הנושא לחקור, אני לא בטוח שהם מוסיפים משהו, זה לא גורע מהאספקה".
חדד ציין כי אם הבית של פאקר נחקרה ומסרה עדות, ואבות הבית של מילצ'ן לא נחקרו. "עלה קשר בין הדס לשני קוסקס (אם הבית בבית פאקר – ג"מ), בין העברת הטובין מהבית של פאקר למשפחת נתניהו והשקיות השחורות", אמר משולם. חדד טען כי "הדס קיבלה אותה לעבודה והייתה חברת ילדות של יונתן (הנהג של מילצ'ן) וזו הסיבה שהבאתם אותה לחקירה. אבות הבית הם לא במחנה הדס אז לא חקרתם אותם". משולם השיב כי "התשובה שלך מנותקת".
6 צפייה בגלריה
"היה חשוב לו לומר שהם חברים שנים ארוכות". מילצ'ן
"היה חשוב לו לומר שהם חברים שנים ארוכות". מילצ'ן
"היה חשוב לו לומר שהם חברים שנים ארוכות". מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
חדד: "אני אומר לכם שהבאתם את שני קוסקס כי היא עדה עוינת לנתניהו ואמרה שהיא העדה שתפיל את המשטר". משולם: "אני לא מביא עדים, אני לא יודע מראש אם הם עוינים או לא עוינים את נתניהו, אנחנו מביאים עדים לפי שיקולי חקירה. תזה מגמתית שלך כרגיל".
חדד הקריא תמלול מעדותה של קוסקס במשפט, מ-2 בנובמבר 2022. "'תאשרי שמי שזימן אותך לחקירה זו הדס קליין', שני אומרת נכון", הקריא חדד. "הדס היא לא העוזרת של שני". משולם אמר כי "אני לא רואה סיבה לבקש מהדס לזמן את שני", וחדד שאל: "אתה יודע שניתן אישור מיוחד להדס לזמן אותה לחקירה?". משולם השיב כי "אף אחד מהעדים לא קיבל גושפנקה לדבר עם עדים אחרים על החקירה. אין לי מושג למה הדס התבקשה לזמן את שני קוסקס".
בהמשך שאל חדד על החקירה של מילצ'ן בלוס אנג'לס בסוף פברואר 2017. "זה נראה לך תקין שעדה מרכזית מגיעה ממדינת ישראל כדי להיות עם ארנון מילצ'ן בחו"ל?", שאל חדד. משולם השיב כי "אין לי מושג מה היו השיקולים של הדס קליין להגיע ללוס אנג'לס, אנחנו ישבנו לבד בחקירה, הם לא נפגשו".
חדד הוסיף: "אבל היא מגיעה בגלל החקירה, זה לא מקרה שהיא מגיעה לחו"ל לפניכם או אחריכם, הוא יודע ששני עדים שלא אמורים...". התובעת קרן צבירן מחתה: "הם לא אמורים לא להיפגש, הם אמורים לא לדבר על החקירה".
משולם נשאל על מתנות הדדיות. "אני זוכר ששרה נתניהו אמרה שהיא נתנה לה", אמר משולם, שהתייחס לרעייתו של מילצ'ן, אמנדה, שככל הנראה קיבלה שרשרת בשווי 200 או 300 שקל. "היא אמרה דברים אחרים, מתנות באלפי שקלים", אמר חדד ומשולם השיב כי "אני לא זוכר אלפי שקלים".
6 צפייה בגלריה
שני קוסקס
שני קוסקס
"אף אחד מהעדים לא קיבל גושפנקה לדבר עם עדים אחרים על החקירה". קוסקס בבית המשפט, ב-2022
(צילום: רפי קוץ)
משלום סיפר על עדות מילצ'ן השנייה: "אחרי שמילצ'ן אמר שהדרישות 'הגעילו אותו', הוא מיתן אותם אחר כך והיה חשוב לו לומר כמה שינויים בגרסאות, למשל שהם חברים שנים ארוכות". הוא ציין כי מילצ'ן נחקר באזהרה.
על נתניהו אמר משולם כי "מהרגע שהוא ראש ממשלה, כמות המתנות עלתה". חדד טען כי "הראנו אחרת בבית משפט", והתובע אלון גילדין אמר: "לא מסכים".
משולם הוסיף כי רצה לחקור את מילצ'ן פעם נוספת, "לאמת את החקירות, אבל היועמ"ש החליט שמגיעים ארצה ועושים שקלול. לכן בסופו של דבר החקירה של מילצ'ן הייתה תחת אזהרה. מ-2009 הייתה עלייה בכמות הרכישות".
חדד אמר: "נתניהו מספר שהוא היה אזרח, הוא, מילצ'ן, הטיס אותו לחו"ל והם היו חברים נהדרים ומילצ'ן מימן עבורו חדרי מלון מאוד יקרים ונתן לו קופסאות סיגרים לימי הולדת. אומר לכם ראש הממשלה, זה הרבה יותר מהסיגרים כשהייתי אזרח, ואתם לא הולכים לבדוק?".
משולם המשיך לתאר את חקירת מילצ'ן: "הוא אמר 'ראש הממשלה סיבך לי את החיים'. הוא שם את עצמו במצב של ניגוד עניינים, אין מה לעשות. אני אמרתי שהבעיה בחברות הזו שראש הממשלה פעל בניגוד עניינים. זה היה ביחד".
6 צפייה בגלריה
"אמר שהוא לא מכיר איזה אספקה סופקה לאשתו". נתניהו ורעייתו שרה
"אמר שהוא לא מכיר איזה אספקה סופקה לאשתו". נתניהו ורעייתו שרה
"אמר שהוא לא מכיר איזה אספקה סופקה לאשתו". נתניהו ורעייתו שרה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חדד: "האם יש חשיבות לשאלה האם מילצ'ן אמר אמת בהתחלה או שיקר בחקירה השנייה או להפך. זו נקודה שהיא חשובה". משולם: "אמרתי שהיו שינויים בגרסה. לא אמרתי בצורה חד משמעית שהוא שיקר. ברור שיש חשיבות. הכנו כבר חקירה כדי לאמת אותו, חלק מהדברים, והיועץ החליט שלא לעשות את זה".
חדד שאל על חקירת מילצ'ן בלונדון בספטמבר 2017. "מטרת החקירה הייתה לחזק חשדות נגד מילצ'ן או נתניהו?", שאל חדד. משולם השיב: "הצטברו נושאים חדשים, נושאים שהעמקנו בהם ורצינו להבין אם יש קשר, כמו הוויזה, זו הסיבה. לא סימנו חקירה נגד מילצ'ן או נתניהו".
חדד הציג קטעי עיתונות שונים שלפיהם מילצ'ן נחקר ב"חשד לשוחד בניגוד לדעת היועץ, שחשב שיש לייחס לו חשד רך יותר". משולם אמר על כך כי "אני לא זוכר אם נאמר שוחד או טובות הנאה למילצ'ן".
חדד חקר את משולם על ארי הרו, עד מדינה נוסף בתיק, שהסתבך בפרשה פלילית אחרת לפני שחתם על הסכם עד המדינה. "אמרתם לו 'אתה יודע שיש תיק גדול נגדך, חבל לך על הזמן'", אמר חדד. משולם השיב: "נכון. לפעמים אומרים דברים להלחיץ אותו. אנחנו לא יודעים כמה הוא יודע. אנחנו אומרים לו 'תספר את האמת' גם אם יש תיק נגדו, כמו כל משא ומתן עם עד מדינה אחר. לא ביקשתי ממנו לתת ציטוטים מהתקשורת, הוא מבין מה המשמעות לא לספר את האמת".
חדד: "ב-4 באוגוסט 2017 חתמתם איתו על הסכם עד מדינה. אחד השיקולים היה שהמידע על ההקלטות לשי ניצן נמסר בידיעתו". משולם: "לא יודע, לא שולל". חדד: "נכחת במרבית חקירות ראש הממשלה. איך נערכים?". משולם: "ישבנו בפרקליטות. ניסחנו יחדיו שאלות". חדד: "זוכר את האזהרה הראשונה בחקירתו?". משולם: "חושב קבלת טובות הנאה, היועץ לא רצה שוחד". חדד: "הדין מחייב לתאר את העבירות שבגינן נחקר החשוד. למה אצל ראש הממשלה אתם לא אומרים לו?". משולם: "אנחנו במשטרה חושבים שצריך להגיד לו שוחד, היועץ החליט שזה מתווה העבירה. החלטה שלו. אני מאשר שאין טענה שטובות ההנאה ניתנו בזיקה לתפקיד". חדד: "איך המלצתם להעמידו לדין בגין שוחד שמעולם לא החשדתם אותו?". משולם: "הייתה אזהרה כללית, הייתה אזהרה של טובות הנאה. אין סתירה בין זה להמלצה".
6 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
"סיגרים ושמפניות 'בימי הולדת וימים מיוחדים' זה לא קו אספקה". חדד
(צילום: יואב דודקביץ')
משולם הוסיף על חקירות ראש הממשלה כי "היו הרבה מאוד סתירות בגרסאות שלו". חדד ציין כי "הוא שולל את הסכומים שתוארו כטובות הנאה, הוא אומר 'זה לא הגיוני'". משולם השיב: "נכון. הוא אמר שהוא לא מכיר איזה אספקה סופקה לאשתו כי הם יישויות נפרדות. הוא לא היה רציף, אני לא יודע לאיזה טיעון להתייחס. הוא ממש לא רציף בגרסתו".
חדד: "הוא שאול את הכמויות, למה לא הוצגו לו אירועים ספציפיים לראות אם נכון או לא נכון?". משולם: "לא ראינו צורך. נתניהו בעצמו אמר שלקח סיגרים בשקיות שחורות או אטומות". חדד: "זה לא נכון!". משולם: "אני אומר שזה נכון מאוד". חדד: "קליין התייחסה למשלוח שמפניות וסיגרים ולא ידעו זה שהגיע וגיל שפר שם את זה. למה שאלתם את בני הזוג נתניהו ואת שפר?". משולם: "לא זוכר את האירוע". חדד: "בחקירתו הראשונה ראש הממשלה אומר שסיגרים ושמפניות 'בימי הולדת וימים מיוחדים'. תסכים איתי, זה לא קו אספקה". משולם: "הוא אומר מעת לעת".
בתיק 1000 נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים ובתיק 2000 הוא נאשם בעבירה זהה בגין שיחותיו עם נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" שנאשם בהצעת שוחד. יחד עם חדד מייצגים את נתניהו בתיק 1000 עורכי הדין נועה מילשטיין וישראל וולנרמן.