שלושה חיילים אמריקנים נהרגו ו-34 נוספים נפצעו אתמול בלילה (בין שבת לראשון) מתקיפה של כלי טיס בלתי מאויש נגד הבסיס האמריקני "Tower 22" שבגבול ירדן-סוריה. זו הפעם הראשונה שחיילים אמריקנים נהרגים מאז 7 באוקטובר, אז החלה המלחמה ברצועת עזה.
1 צפייה בגלריה
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
ההרתעה לא פעלה? תקיפה שיוחסה לארה"ב בגבול סוריה-עיראק
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, האשים בתקיפה את המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בעיראק ובסוריה, ואמר כי "אנחנו עוד אוספים פרטים על מה שקרה". בהודעתו, שיבח ביידן את גבורתם של החיילים האמריקנים, ואת מחויבותם לארה"ב. "זו תקיפה בזויה ובלתי צודקת לחלוטין", אמר, והוסיף: "שלא יהיה לכם ספק - נבוא בחשבון עם כל האחראים, בזמן ובאופן שנבחר".
כ-3,000 חיילים אמריקנים מוצבים בירדן, שתחילה דווח כי התקיפה עצמה התרחשה בשטחה; עם זאת, הממשלה הירדנית פרסמה הכחשה לכך, ומסרה כי המתקפה התרחשה בבסיס א-טנף בסוריה. בכל אופן מדובר בהסלמה משמעותית של הלחימה בין ארה"ב למיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה, שתוקפות יעדים אמריקניים מאז אמצע אוקטובר בניסיון ללחוץ על וושינגטון להביא לסיום המלחמה בעזה.
נכון ליום שישי האחרון, המיליציות הללו הוציאו לפועל 158 תקיפות נגד יעדים של ארה"ב והקואליציה שבראשה היא עומדת במזרח התיכון. עם זאת, רוב התקיפות הללו לא גרמו לנזק משמעותי, ולרוב יורטו הרקטות והכטב"מים בטרם פגעו ביעדם. כ-70 חיילים אמריקנים אמנם נפצעו בתקיפות הללו, אך רובם סבלו מפגיעות קלות - מלבד אחד שנפצע באורח קשה בחודש דצמבר. לא ברור מדוע הפעם לא הצליחה מערכת ההגנה האווירית ליירט את הכטב"ם.
בכירים אמריקנים חוזרים בשבועות האחרונים שוב ושוב על המסר שלפיו הם לא רוצים בהסלמה נוספת במזרח התיכון. כך, גם תקיפות התגובה האמריקניות היו עד כה מוגבלות במידה מה, אף שהביאו להרוגים. המטרה, אמרו בארה"ב, היא להרתיע את המיליציות מצד אחד - אך למנוע הסלמה כוללת מצד שני.
פורסם לראשונה: 18:37, 28.01.24