3 צפייה בגלריה
תמיר פרדו
תמיר פרדו
"כאשר התעוררה התנגשות בין אינטרס מדיני למוסר - הראשון תמיד ניצח". פרדו
(צילום: מוטי קמחי)
ביקורת חריפה מצד ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו על התנהלות ממשלת ישראל ביחסה למלחמה באוקראינה – דבר שעלולות להיות לו, לדבריו, השלכות ארוכות טווח גם במשבר עם איראן. "הסוגיה האיראנית נמצאת כיום בזירה הבינלאומית, ונשאלת השאלה האם הממשלה מבינה שהיא עלולה להצטער מאוד על אופן ההתנהלות שלה בעניין המלחמה באוקראינה", אמר השבוע פרדו, "ישראל עלולה לשלם מחיר כבד בעתיד".
פרדו מצטרף בימים אלה למכון למדיניות העם היהודי, והוא יעמוד לצד נוספים בראש התחום הגיאופוליטי. בכנס שנערך לכבודו במכון תחת הכותרת "אוקראינה כמשל", אמר פרדו כי "המגרש של היחסים הבינלאומיים הוא מגרש כאוטי. אפילו שבמאה ה-21 נעשו ניסיונות לקבוע אמות מידה לכללי המשחק בזירה הגלובלית – ההצלחה הייתה מוגבלת, בלשון המעטה".

פרדו הוסיף כי "כאשר התעוררה התנגשות בין אינטרס מדיני או ביטחוני לבין עמדה מוסרית, ניצח פעם אחר פעם האינטרס המדיני את ערכי המוסר. כך היה במקרה של גלעד שליט – כאשר ערך פדיון השבויים היה על העליונה, וכך בהתייחסותה של ישראל לשואת העם הארמני – שבה תועדפו גבוה יותר היחסים עם טורקיה".
לדבריו, "העם היהודי הרגיש באופן הברור והמוחשי ביותר את תוצאותיו של המתח בין נקיטת עמדה מוסרית לבין אימוץ האינטרס המדיני, אשר חייב במידה רבה עצימת עיניים". הוא הזהיר כי "לעיתים בוויתור על עמדה מוסרית נדרשים לשלם מחיר כבד פי כמה מאוחר יותר".
לטענתו, מדינת ישראל היא מעצמה אזורית שבאמתחתה מערכת ביטחון מקצועית וגדולה – גם בקנה מידה אירופי, והיא עצמאית, בעלת כלכלה חזקה, ואינה מצויה תחת איום קיומי. "בעיני רבים בקהילה הבינלאומית ישראל החזקה היא ככל האומות. אין היא בחזקת עלה נידף אשר קיומו מוטל בספק, ולכן עליה לדבוק בנורמות ובכללי המוסר הנהוגים". הוא הוסיף כי "ישראל צריכה להכיר בכך שנגמרו הימים בהם נהנינו מהנחות. אנחנו מעצמה מפותחת, חזקה ועשירה, ועלינו להסתכל במראה". לדבריו, "כאשר יש פוליטיקאים שמפמפמים כל הזמן שקיומנו לא מובטח, אין פלא שאנחנו מוכנים להסכים לוותר על המוסר".
3 צפייה בגלריה
אוקראינה מחלצים גופות מ קבר אחים ב בוצ'ה
אוקראינה מחלצים גופות מ קבר אחים ב בוצ'ה
"התמונות הקשות לא שינו את עמדתה של ישראל". חילוץ גופה מקבר אחים בבוצ'ה שבאוקראינה
(צילום: AP)
"אנו חוזים היום באירוע שחשבנו שהוא נחלת העבר", אמר פרדו. "רוסיה, מעצמת על, בונה כבר שמונה שנים נרטיב אשר ביסודו שלילת קיומה של אוקראינה, מתוך התפיסה כי האחרונה מהווה איום משמעותי לקיומה. ביסוס הנרטיב החל בכיבוש חצי האי קרים, והמשיך בפלישה לאוקראינה שתוארה כ'מבצע מיוחד'". הוא הוסיף כי "בתקשורת הרוסית אוקראינה מוצגת כמדינה בעלת שלטון נאצי השואפת להגיע לנשק גרעיני".
לדבריו, בעוד שמדינות המערב הגדירו את המהלך הרוסי כהפרה ברורה של מגילת האו"ם, נקטו סנקציות נגד רוסיה ואף שלחו נשק לאוקראינה, "ישראל בחרה לשבת על הגדר, תוך שימוש בנימוק של אינטרסים ביטחוניים". הוא אמר כי "ראש הממשלה העריך שהודות לקשריו עם פוטין הוא יוכל למצב את עצמו בעמדת תיווך, וכך ישראל תוכל ליהנות משני העולמות. עמדת המדינות, בהן ארה"ב, התמונות הקשות מאוקראינה והשידורים בזמן אמת לא שינו את עמדת הממשלה. האופוזיציה נדמה לחלוטין, לא התקיים דיון אחד בכנסת בנושא, ובקשת זלנסקי לנאום בכנסת נדחתה – ולבסוף הועברה בזום".
לטענתו, "גינויים רשמיים כמעט שלא נשמעו, וישראל אף סירבה בשלבים הראשונים להעביר קסדות ואפודי מגן. ישראל ממשיכה להלך בין הטיפות, תוך הצהרות חוזרות ונשנות על אינטרסים ביטחוניים שאינם מאפשרים נקיטת עמדה חד משמעית".
3 צפייה בגלריה
פליטים המקבלים טיפול נפשי
פליטים המקבלים טיפול נפשי
"כשמדובר באלו שאינם יהודים - הממשלה מערימה קשיים". פליטים אוקראינים
(צילום: ענת גלס)
בעניין התנהלות הממשלה בתחום הפליטים, פרדו אמר כי "היא איננה רחוקה מהתנהלותה של שוויץ ערב מלחמת העולם השנייה". הוא הוסיף כי "הדלת פתוחה כשמדובר ביהודים שבאפשרותם להגיע מכוח השבות. כשמדובר באלו שאינם יהודים – המדינה מערימה קשיים ועד היום לא פתחה בפניהם את שעריה". לדבריו, "אם הישראלים מאמינים שזה מוסרי להבדיל בין יהודים ללא-יהודים, יש לנו בעיה".
כאמור, לטענתו של ראש המוסד לשעבר, בחירתה של ישראל "לשבת על הגדר" עלולה להוות מכשול בעתיד בהתמודדות עם איראן. פרדו טען כי בשל הצורך למנוע הגעת נשק אסטרטגי לידי החיזבאללה ובניית בסיסים איראניים בסוריה – הוא אינו מקטין בחשיבות הצורך של ישראל לשמר דרגות חופש בפעילותה האווירית בסוריה, "אולם ראוי באותה עת לציין את מהלכיה של רוסיה בזירה, ולהבהיר באופן גלוי לציבור מהם האינטרסים הרוסיים במרחב".
הוא אמר כי "ברצותה, רוסיה העלימה עין מהעברת אמצעי לחימה מתקדמים מצבא סוריה לחיזבאללה. המדינה תמכה בשלטון אסד, הפכה את סוריה לזירת ניסויים לנשק התקפי ללחימה אורבנית, ולא מנעה את התבססותה של איראן בסוריה". לדבריו, "ישראל הצליחה למרות זאת לייצר הבנה כי לא תפגע באינטרסים רוסיים, ורוסיה מצידה עצמה עין בעניין פעילות ישראל כנגד יעדים איראניים". הוא הוסיף כי "אין שום זהות אינטרסים בין רוסיה לישראל בזירת סוריה, האמירה כאילו רוסיה נמצאת בזירה הצפונית ומהווה איום אינה מדויקת".
פרדו טען כי "למרות העמדות הביטחוניות הנחושות ביחס לקושי שעלול להיווצר במרחב הפעולה בסוריה, מדינת ישראל צריכה לקחת בחשבון פרמטרים נוספים כמו היחסים עם ארה"ב ועם ארגון נאט"ו", וסיכם: "האם הדרג המדיני מבין כי בראייה לטווח רחוק, ישראל עלולה למצוא את עצמה בצד האפל של הירח?".