טענות למעצר משטרתי אלים של רב מוכר שהיו בדרכו לכותל המערבי: משפחתו של הרב אלישיב הכהן, נשיא ישיבת חדרה וחתנו של הרב חיים דרוקמן, סיפרה כי הותקף בידי שוטרים לאחר שזה מחה בפניהם על כך שלדבריו על יהודים דתיים נאסר להגיע בדרך הקצרה לכותל. במשטרה אמרו מנגד כי הוא נעצר לאחר שהפר את הסדר, צעק על השוטרים, עורר פרובוקציה והמשיך בסירובו גם כשעוכב לחקירה.
2 צפייה בגלריה
הרב אלישיב הכהן משמאל
הרב אלישיב הכהן משמאל
הרב אלישיב הכהן, משמאל
(צילום: דובר צה''ל)
הרב הוא קצין במילואים, ואחיהם של הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, ושל האלוף במיל' גרשון הכהן, שכתב בטוויטר לאחר האירוע: "הרב אלישיב הכהן הוא אחי, בוודאי לא איש של פרובוקציה. חייבים להכיר שהיהודים במדינת היהודים מצויים בעת האחרונה תחת דיכוי וקיפוח". בתו זמרת הכהן סיפרה כי בסמוך לשער יפו בירושלים הוא הותקף על ידי שוטרים, שלאחר מכן עצרו גם את בנו.
"הגענו לעיר העתיקה כל המשפחה, ילדים, נשים. היינו בדרך לכותל", סיפרה הבת. "בשלב מסוים שוטרים חסמו אותנו ולא נתנו לנו לעבור בדרך הקצרה לכותל, תוך שהם נותנים להרבה אחרים לעבור - תיירים, ערבים וחילונים. כל מי שלא עם בגדי שבת ולא עם חזות דתית. אבא מחה בפניהם בצורה מכובדת על כך שהם מפלים אותנו מאחרים. בשלב מסוים קפצו עליו שוטרים, הפילו אותו על הרצפה, בעטו בו, נתנו לו בוקסים לבטן וגם לראש, אחד מהם ממש חנק אותו".
לדבריה, "כל המשפחה מחתה בפניהם, אמרנו להם שהוא לא עשה לכם כלום. אבא אמר להם - 'אני קצין במילואים איך אתם עושים לי ככה'. אף אחד מאיתנו לא השתמש בכוח כנגדם, רק ביקשנו וניסינו שיפסיקו. בשלב מסוים הם קפצו גם על אחי והפילו אותו על הרצפה. הם חנקו גם אותו, הוא בקושי נשם, תקפו אותו בבוקסים ובעיטות. השוטרים גם סירבו להזדהות. את אח שלי הם הכניסו לניידת, ואת אבא הם לקחו לתחנה ובדרך גם הרביצו לו. זאת פשוט בושה, השוטרים התנהגו בעבריינות. ממש בריונים, הרביצו בלי לדעת למה. לא ייאמן".
2 צפייה בגלריה
"אחי הוא לא איש של פרובוקציה". האלוף במיל' גרשון הכהן
"אחי הוא לא איש של פרובוקציה". האלוף במיל' גרשון הכהן
"אחי הוא לא איש של פרובוקציה". האלוף במיל' גרשון הכהן
(צילום: דובר צה"ל)
במשטרה אמרו בתגובה כי "בזמן פעילות השוטרים בעיר העתיקה למניעת אירועי חיכוך ואלימות, אדם שעבר במקום החל להפר את הסדר, לצעוק על השוטרים ולהפריע להם בפעילותם. שיח שבוצע עמו כמה פעמים לא הועיל, וכך גם אזהרות השוטרים לא. לאחר שהתבקש להתרחק מהמקום, להמשיך בדרכו ולחדול ממעשיו הפסולים, הוא סירב, התלהם והמשיך להפר את הסדר, לעורר פרובוקציה ולהפריע בפעילות במקום. לכן נאלצו השוטרים לעכב אותו, ומשסירב לעיכוב נאלצו השוטרים לעצור אותו תוך שהוא התנגד גם למעצר. באותה העת בנו שהיה עמו תקף את השוטרים ופצע שוטר, ולכן נעצר אף הוא לחקירה".
סגן שר הדתות מתן כהנא תקף את התנהלות השוטרים: "לא ייתכן שימנעו מיהודי ללכת בירושלים רק בגלל שיש לו 'חזות דתית'. תיאור מעצרו של הרב אלישיב הכהן בשבת בדרך לכותל מזעזע. אני מצפה ממשטרת ישראל לתחקר את האירוע ולהסיק את המסקנות המתבקשות".
ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה: "אין ספק שמשטרת ירושלים איבדה את הבלמים במעצר האלים הזה, ואיבדה גם את שיקול הדעת הסביר בהחלטה למנוע מעבר יהודים בעלי חזות דתית בדרך לכותל. אני מצפה ממפקד המחוז להיכנס אישית לאירוע באופן מיידי, לשחרר את הרב ואת בנו תוך בקשת סליחה, ולהשעות את השוטרים האלימים עד לסיום חקירת מח"ש". עו"ד דניאל שימשילשוילי מארגון חוננו הגיע לתחנת המשטרה כדי לסייע לרב ולבנו.