פחות מיומיים לפתיחת שנת הלימודים, מעונות היום המפוקחים עדיין במשבר קשה, בין היתר בשל מחסור בכוח אדם: כ-200 מטפלות ומחנכות במעונות היום המפוקחים הפגינו אחר הצהריים (יום ב') מול משרדי הממשלה בתל אביב, במחאה על מצב המעונות המיועדים לתינוקות ופעוטות בגילי 3-0, ועל היעדר מתווה שאפשר להם לפעול בתקופת משבר הקורונה.
בשבוע שעבר הודיעו מעונות היום שיפתחו את שנת הלימודים כסדרה, בעיקר כדי לתת זמן להורים להיערך - וגם כדי לנסות ולמצות את הליך גיבוש המתווה והמשא ומתן מול הממשלה. עם זאת, המטפלות והמחנכות הזהירו שבמידה שלא יינתן להן מענה מצד הממשלה, הן לא ימשיכו לפעול לאחר החגים - והמשמעות היא שיותר ממאה אלף ילדים יישארו ללא מסגרת.
3 צפייה בגלריה
הפגנת אלף המטפלות בקריית הממשלה
הפגנת אלף המטפלות בקריית הממשלה
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
הפגנת אלף המטפלות בקריית הממשלה
הפגנת אלף המטפלות בקריית הממשלה
(צילום: מוטי קמחי )
דבורה, שעובדת כמחנכת במעון נעמת בתל אביב, אמרה כי ההפגנה מתקיימת על רקע השכר שאותו הגדירה עלוב, ועל רקע המחסור בכוח אדם. "אני עוברת ממעון למעון כדי 'לסתום חורים' איפה שחסרות מחנכות", אמרה דבורה, שעובדת בתחום כבר שלוש שנים. "אני משלימה הכנסה גם בצהרון ושם אני מרוויחה כפול! זה לא הגיוני". טלי גפני, גם היא מטפלת במעון של נעמת, הוסיפה: "זה מאבק צודק למען הילדים, למען המטפלות ולמען השכר והתקנים. אנחנו צריכות יותר מטפלות ביחס לכמות הילדים".
אירנה קרייבסקי, מטפלת בויצו בתל אביב, סיפרה כי למרות האהבה לעבודה, אי אפשר להמשיך ללא תגמול. "באתי בשביל העתיד שלנו ושל הילדים. שתהיה תקינה אחראית, משכורת הולמת. שלא נרגיש בתחתית טבלת המשכורות", היא אמרה.
3 צפייה בגלריה
חגית פאר בהפגנת המטפלות בקריית הממשלה
חגית פאר בהפגנת המטפלות בקריית הממשלה
יו"ר נעמת חגית פאר. "הענף בפני קריסה מוחלטת"
(צילום: מוטי קמחי )
ליאורה מינקה, שעומדת בראש תנועת "אמונה" שמפעילה 126 מעונות יום, אמרה כי "לילד לא אכפת מי אחראי עליו - אם זה משרד הכלכלה, החינוך או הרווחה. הוא צריך שיחבקו אותו ויאהבו אותו. המטפלת שלו צריכה לקבל שכר הולם. ילד צריך שהממשלה תיקח עליו אחריות. אנחנו באנו לזעוק את זעקת המטפלות. מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות על הגיל הרך". יו"ר נעמת, חגית פאר, תקפה את הממשלה וטענה כי היא אטומה, כלשונה. ליבי עם מאות אלפי ההורים והפעוטות שפשוט לא סופרים אותם, הם שקופים", אמרה. "אין לנו מספיק עובדות, ואלו שמגיעות נוטשות במהרה בשל התנאים. הענף הזה עומד בפני קריסה מוחלטת. 1 בספטמבר לא יהיה חגיגי, אלא קשה".
לטענת הארגונים המפעילים את המעונות, המחסור במטפלות לא מאפשר טיפול מיטבי בילדים. אגף מעונות היום עבד בשנים האחרונות תחת זרוע העבודה במשרד הרווחה, אולם זו עברה לאחרונה למשרד הכלכלה כתחנת ביניים עד למעבר התחום כולו למשרד החינוך בינואר. משרד הכלכלה לא הציע למעונות שום מתווה סיוע כדי למנוע את המשבר המתמשך, ומפנה את ראשות הארגונים לנהל את המאבק התקציבי בעצמן אל מול משרד האוצר.
"היות שמדובר בפערי תקציב, הארגונים הופנו לדיאלוג ישיר מול משרד האוצר בתמיכה של זרוע העבודה", מסרה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. "אנו קשובים לצורכי המעונות, ולכן נפגשה שרת הכלכלה עם נציגות הארגונים, יחד עם אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות היום בזרוע העבודה כדי לעמוד על הפערים ולסייע במתן פתרונות. עוד סוכם בשיחה כי משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד החינוך ימשיכו ללוות ביחד את השיח מול משרד האוצר, על מנת למצוא פתרונות לבעיות התקצוב שעלו".