חייל המילואים מסרטון ההמרדה נחקר מהבוקר (ראשון) במצ"ח תחת אזהרה. לפי החשד הראשוני שעולה מחקירתו, את הסרטון הוא לא צילם בעזה - אלא במבנה מאולתר ונטוש במרכז הארץ. בצה"ל החליטו בסיום חקירתו להפסיק את שירות המילואים שלו.
הסרטון שעורר סערה
(צילום: ידידיה חממי)

לפי גורמים המעורים בחקירה, החייל החשוד אמר בחקירה: "במשך שמונה חודשי מילואים כלוחם הצטבר אצלי כעס ותסכול רב ולכן החלטתי על דעת עצמי לצלם את הסרטון". לפי שעה אין עדויות או ראיות לכך שהסרטון מאורגן או מבוים בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים, ונראה כי הסרטון צולם באופן ספונטני, ועל כן הוא שוחרר בתנאים מגבילים.
בצה"ל אמרו כי "חייל המילואים החשוד נחקר במהלך היום במשטרה הצבאית. עם סיום החקירה הוחלט על הפסקת שירותו במילואים. חקירת המשטרה הצבאית מוסיפה להתנהל, ובסיומה יועברו הממצאים לפרקליטות הצבאית".
במצ"ח, כמו בראשית כל חקירה, מייחסים עבירות רבות לחשוד סביב מעשיו. בין השאר מיוחסת לו עבירה של ניסיון למרי והסתה למרי, לצד אי מילוי הוראות הצבא ותעמולה. החייל החשוד שירת בעיקר ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, כלוחם במילואים.
גלנט: "אין גורמים צדדיים"
(צילום: שחר יורמן)

הערב, במה שנראה כתגובה ראשונה לסרטון, אמר שר הביטחון יואב גלנט ללוחמים שפועלים ברפיח כי "בצה"ל יש סמכות אחת, זה סמכות המפקד, כל אחד והמפקד שלו – מ"פ, המג"ד, המח"ט, מפקד האוגדה, האלוף ובסוף הרמטכ"ל – זה מי שנותן הוראות בצבא. אין גורמים צדדיים, אין גורמים שמדברים בשם - זה החוק וככה זה עובד וככה יעבוד".
בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסו אתמול לסרטון, ומסרו כי "רה"מ הזהיר פעמים רבות מפני הסכנות שבתופעת הסרבנות והגישה המתירנית כלפיה. ראש הממשלה עקבי בעמדתו זו, הוא דוחה על הסף כל גילוי של סרבנות מצד כלשהו, ומצפה מכל המערכות לטפל בהם באופן שוויוני".
חייל המילואים מהסרטון פרסם בעבר שלל פוסטים ברשתות החברתיות שהעידו על עמדותיו הפוליטיות. עוד לפני המלחמה תקף את ההפגנות נגד הממשלה והביע תמיכה נחרצת במהפכה המשפטית, וגם את המפגינים בחודשים האחרונים תקף, תוך שהוא מאשים כי הם "יוצאים לשרוף את המדינה". את גלנט - שאותו כאמור תקף בסרטון ההמרדה - הוא תקף גם באחד הפוסטים האחרונים שלו, וכתב עליו "בוגד".
עו"ד שי גלילי, פרקליטו של החשוד, מסר: "עבירת מרי איננה יכולה להיות מוחלת במקרה דנן, הואיל והיא דורשת יסוד של עידוד להתנגדות 'להוראה מחייבת', בעוד שהוראות עתידיות משר הביטחון בניגוד לעמדת הממשלה אינן מחייבות והן בגדר חריגה מסמכות, שכן לפי 'חוק יסוד: הצבא' - הצבא כפוף לממשלה, שר הביטחון הוא נציגה של הממשלה בלבד, שבמקרה של מחלוקת ביניהם, עמדת הממשלה היא המחייבת ויש להישמע רק לה ולא להוראות שר הביטחון (שזוהי הייתה כלל הצהרתו של מרשי).
"מעבר לכך, האכיפה בררנית הבוטה שמתקיימת די זועקת לשמיים. הייתכן שבמשך שנה שלמה לא ננקטו כל הליכים נגד מספר עצום של הקוראים לסרבנות, ואילו כנגד מרשי, הקורא להגברת הלחימה, יינקטו הליכים פליליים?".