צבא ארה"ב הודיע היום (שלישי) כי וושינגטון העבירה לאוקראינה נשק וקל תחמושת, שהיו חלק ממשלוחי נשק שהיו בדרך מאיראן לחות'ים בתימן. הנשק והתחמושת הועברו לאוקראינה בשבוע שעבר, בתקופה שבה היא זקוקה לסיוע צבאי משמעותי יותר, במלחמה מול הצבא הרוסי.
בהודעת פיקוד המרכז של צבא ארה"ב נמסר כי ביום חמישי "הממשל האמריקני העביר יותר מ-5,000 רובי קלצ'ניקוב, מכונות ירייה, רובי צלפים, RPG ויותר מ-500,000 קליעים של 7.62 מ"מ לכוחות הביטחון האוקראיניים". בהודעה האמריקנית נמסר כי כמות הנשק מספיקה לחטיבה שלמה, והמשלוח "יעזור לאוקראינה להגן על עצמה מהפלישה הרוסית".
2 צפייה בגלריה
כלי הנשק שנתפסו והועברו לאוקראינה
כלי הנשק שנתפסו והועברו לאוקראינה
כלי הנשק שנתפסו והועברו לאוקראינה
הצבא האמריקני מסר בהודעתו היום כי הנשק והתחמושת נתפסו בארבעה כלי שיט בין מאי 2021 לפברואר 2023, ובכך סיכלה ארה"ב העברת הנשק ממשמרות המהפכה של איראן למורדים החות'ים. וושינגטון ביצעה העברה דומה לקייב בתחילת אוקטובר, אז קיבלו הכוחות האוקראיניים 1.1 מיליון קליעי 7.62 מ"מ - גם הם נתפסו בדרך מאיראן לתימן.
במהלך המלחמה באוקראינה, נזכיר, משתמש הצבא הרוסי גם בנשק ותחמושת שקיבל מבעלות הברית של מוסקבה - בין השאר בכטב"מים מתוצרת איראן, שמשוגרים ליעדים ברחבי אוקראינה.
בהודעה נאמר כי "התמיכה האיראנית בארגונים חמושים מאיימת על הביטחון האזורי והבינלאומי, על הכוחות שלנו ושל בעלות בריתנו, ועל דיפלומטים ואזרחים באזור". ארה"ב הדגישה כי תמשיך לעשות כל מה שניתן כדי לעצור פעולות איראניות שמערערות את יציבות האזור.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן מארח בבית הלבן את נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
הנשק שאוקראינה זקוקה לו כרגע בעדיפות גבוהה יותר הוא ארטילריה והגנה אווירית, אך הרפובליקנים מעכבים כבר תקופה ארוכה את אישורה של חבילת סיוע בהיקף 60 מיליארד דולר, שתקועה בקונגרס. כתוצאה מחוסר הוודאות לגבי המשך הסיוע הצבאי נאלצים הכוחות האוקראיניים להגביל את כמות התחמושת שבה הם משתמשים בשדה הקרב.
למרות המבוי הסתום בקונגרס, בחודש מרץ הודיעה ארה"ב על סיוע ביטחוני לאוקראינה בהיקף 300 מיליון דולר - חבילת סיוע ראשונה מאז חודש דצמבר, שתכלול פגזי ארטילריה ונשק נגד טנקים ומטוסים. המימון של החבילה הגיע מתקציב ששמר הפנטגון לעסקאות נשק אחרות, מה שאפשר לממשל של ג'ו ביידן לסייע לאוקראינים למרות המבוי הסתום בקונגרס.