בצה"ל טענו אמש (חמישי) כי סבב המינויים הדרמטי - בזמן מלחמה - היה מחויב המציאות, בתגובה לביקורת שנשמעה בקרב חלק מהדרג המדיני. "כל חמשת המינויים היו מחויבי המציאות. הלוי וגלנט לא רצו למנות ממלאי מקום בעת הזו", מסבירים בצבא - ונוקבים בסיבה: הנפיצות של הזירה הצפונית והחשש מהתלקחות כוללת מול חיזבאללה, לצד הפעולות הנרחבות שנותרו לבצע בעזה, לרבות רפיח.
סבב המינויים הנוכחי, אליו דחף שר הביטחון יואב גלנט, עשוי לקרב עוד יותר את ההחלטה של הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לפרוש בעקבות חלקו במחדל 7 באוקטובר. מלבד מינויו של ראש חטיבת המבצעים בצה"ל תת-אלוף שלומי בינדר, שפיקד על מרכז העצבים בבור בקריה סביב 7 באוקטובר, לראש אמ"ן הבא - יתר המינויים, פרסונלית, נתפסים כראויים בצה"ל.
1 צפייה בגלריה
יואב גלנט הרצי הלוי אבי בלוט שלומי בינדר דן גולדפוס
יואב גלנט הרצי הלוי אבי בלוט שלומי בינדר דן גולדפוס
גלנט דחף, והסבב הנוכחי עשוי לקרב את פרישת הרמטכ"ל
(צילום: דובר צה"ל, אלעד מלכה, הרצל יוסף)
תת-אלוף אביעד דגן, שפיקד על בסיסי חיל האוויר ונחשב לאחד הטייסים והקצינים הבכירים הוותיקים ביותר בחיל האוויר, קודם לפקד על אגף התקשוב. מפקד אוגדה 36, תת-אלוף דדו בר-כליפא שתמרן ברצועת עזה הוא ראש אכ"א המיועד וחברו לקרבות, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס יפקד על הגיס הצפוני, ובשגרה יכין את יכולות התמרון הבא של כוחות היבשה.
בינדר, המינוי המרכזי בסבב הנוכחי, גם נחשב להכי שנוי במחלוקת. תת-אלוף בינדר היה למעשה קצין המבצעים של צה"ל ערב המלחמה, ותפקודו בימים הקריטיים מתוחקרת כעת. אחת הסוגיות שמתוחקרת היא האישור שניתן לקיום מסיבת הנובה - בה נרצחו מאות. האישור ניתן, ככל הנראה, בצורה לקויה לכל הפחות.
אפשר להניח שאם התחקורים עד כה היו מעלים דופי משמעותי בתפקודו של בינדר, הוא לא היה מקבל את המינוי הרגיש. למרות בכירותו, זו לא תהיה הפעם הראשונה או השנייה בשני העשורים האחרונים בה ראש אמ"ן הוא תפקיד אלוף ראשון לקצין שמקודם. יחד עם זאת, לנוכח המשבר החריף בו נמצא אגף המודיעין - וחילופי האשמות שייתכן ועוד יוצפו בו בהמשך, נכון היה למנות אלוף מכהן - ומנוסה יותר.
רק העתיד יקבע אפוא אם הבחירה בבינדר היא נכונה, אך לנוכח זיקתו הישירה למחדלי 7 באוקטובר - מינויו ראוי לביקורת.
המינויים הבאים שעל הפרק נוגעים גם לאלו שיצאו כעת מאוכזבים. ראש אכ"א, האלוף יניב עשור, שלא קודם הפעם - יכול בהחלט לראות עצמו מועמד לאלוף פיקוד הדרום, בהנחה סבירה שגם מפקד הפיקוד הנוכחי, האלוף ירון פינקלמן, יתפטר כחלק מנטילת האחריות של בכירי הצבא. העובדה שהאלוף רפי מילוא, שמפקד כיום על פיקוד העורף, לא קיבל בסוף את פיקוד המרכז למרות שהיה מועמד מרכזי, מציבה אותו כמועמד מוביל לפקד על פיקוד הצפון.
עוד שני מינויים מרכזיים שצפויים בסבב הבא - סגן הרמטכ"ל שיחליף את האלוף אמיר ברעם וראש אגף המבצעים שיחליף את האלוף עודד בסיוק. ייתכן שסבב המינויים הבא כבר ימתין למחליפו של הלוי. המועמד המוביל כעת הוא מנכ"ל משרד הביטחון והאלוף (במיל') אייל זמיר. לא מן הנמנע שזמיר היה בסוד העניינים במינויים הנוכחיים מאחר שהמטכ"ל מתעצב מחדש - ויפקד עליו רמטכ"ל חדש, ייתכן שזמיר עצמו.
פורסם לראשונה: 23:56, 02.05.24