האוטובוס הוא שסטה כנראה מהנתיב, חוקרי המשטרה יבדקו אם אירוע רפואי כלשהו גרם לכך: הבוקר (ה') ימשיכו בוחני התנועה במחוז צפון בחקירת נסיבות התאונה הקטלנית בכביש 89 שבה נהרגו חמישה בני אדם - ארבעה בני משפחת בן אלי ונהג האוטובוס - ונפצעו 57. החקירה נמשכה עד שעות הלילה המאוחרות, והכביש נפתח רק סמוך לשעה 1:00 אחר חצות. בבית החולים רמב"ם שב להכרה אבי המשפחה ראובן בן אלי, ובשעה 7:30 בבוקר בישרו לו אחד מרופאי המחלקה לטיפול נמרץ ופסיכיאטרית המיון ד"ר אירית מרטיק כי אשתו ושלושת ילדיהם נהרגו.

התאונה הקטלנית בצפון - סיקור נרחב:

"רופא ופסיכיאטרית בבית החולים בישרו לאחי את הבשורה המרה שהוא איבד את אשתו ושלושת ילדיו", סיפר עמי, אחיו הבכור של בן אלי. "מאז הוא נמצא בהכחשה ומבקש כל הזמן להתקשר לאשתו". האח הוסיף כי הצוות הרפואי המליץ לאפשר לאב להיפרד מיקיריו שיובאו למנוחות בהמשך היום. פרט לעמי, לבן אלי עוד שני אחים.
מהחקירה הראשונית עלה כי התאונה אירעה בשלבים. האוטובוס, על פי החשד, סטה מנתיבו ופגע בצדו של רכב מסחרי. בהמשך פגע ברכב נוסף ואז התנגש חזיתית במונית שבה ישבו בני משפחת בן אלי והתהפך על צדו.

3 צפייה בגלריה
מורן, ליאם, דקל ואנאל בן אלי אשר נהרגו בתאונה הקטלנית
מורן, ליאם, דקל ואנאל בן אלי אשר נהרגו בתאונה הקטלנית
מורן בן אלי וילדיה שנהרגו
(באדיבות המשפחה)

3 צפייה בגלריה
הדגלים מורדים לחצי התורן על גג עיריית מעלות תרשיחא אחרי מותם של תושבי העיר בתאונה הקשה
הדגלים מורדים לחצי התורן על גג עיריית מעלות תרשיחא אחרי מותם של תושבי העיר בתאונה הקשה
הדגלים מורדים לחצי התורן במעלות תרשיחא
(צילום: עיריית מעלות תרשיחא)
האם מורן בן אלי (36), בניה דקל (12) וליאם (10) והבת אנאל (3) שהיו במונית - נהרגו. מסע הלוויות יחל היום בשעה 15:00 בבית העלמין הישן במעלות. אבי המשפחה ראובן (35), שנהג במונית, אושפז בבית החולים רמב"ם שבחיפה במצב בינוני-קשה. הוא שב להכרה לאחר שהורדם והונשם, ויעבור בהמשך היום לאחת המחלקות הכירורגיות.
במוסדות החינוך במעלות תרשיחא עמדו התלמידים דקת דומיה לזכרם של ההרוגים. שלושת ילדי משפחת בן אלי למדו במוסדות החינוך בעיר. דגלי הלאום המוצבים על גג מבנה העירייה הורדו לחצי התורן.
ההרוג החמישי הוא נהג האוטובוס שהיה מעורב בתאונה - אשר בסון, בן 76 מקריית ים. לבסון היו 51 הרשעות קודמות ב-55 השנים מאז עלה על הכביש. אחת ההרשעות האחרונות של בסון הייתה ב-2017, על נהיגה באור אדום. בין הרשעות העבר שלו גם שבע הרשעות על מהירות מופרזת, האחרונה שבהן לפני 20 שנה. החקירה תתמקד כעת בשאלה מה גרם לסטייתו של האוטובוס, ובין היתר ייבדק אם אירוע רפואי כלשהו גרם לנהג לסטות.

3 צפייה בגלריה
אשר בסון, נהג האוטובוס שנהרג בתאונה בחורפיש
אשר בסון, נהג האוטובוס שנהרג בתאונה בחורפיש
הנהג אשר בסון שנהרג. ייבדק אם אירוע רפואי גרם לכך שסטה, התנגש ונהרג
(צילום: גיל נחושתן)


גורמים במשטרה ציינו את עדויות הילדים, נוסעי האוטובוס, על דבר שאירע לנהג בסון. אחד מהם, דביר נריה, בן 18 מחריש, מדריך בני עקיבא שנפצע ופונה למרכז הרפואי לגליל בנהריה, סיפר הבוקר לאולפן ynet: "כמה דקות לפני שהאוטובוס התהפך, הרגשנו משהו חריג, הרגשנו את ההדף של האוטובוס שהוא מאוד מאיץ. תפסנו כולם חזק באוטובוס ופתאום הוא התנגש במכונית או במשאית. כל החלונות נשברו והכול עף מהרוח. תפסנו עוד יותר חזק כי לא ידענו אם נתהפך.
"אמרנו לחניכים לתפוס חזק, ואז האוטובוס התהפך שלוש-ארבע פעמים. ברוך השם שרוב החניכים שלי לפחות יצאו מזה פצועים קל עם כמה שריטות ושוחררו אתמול הביתה. הרגשנו זגזוגים, אבל לא חשבנו שמשהו לא בסדר. בהלוך היו דיבורים, שירים, קצת רעש ובלגן, בכל זאת חניכים עושים שמח, וזה כן הפריע לנהג מאוד. הוא התעצבן וביקש שקט. הם הפסיקו קצת ואז המשיכו. היו קטעים שהוא היה עושה ברקסים פתאומיים או מאיץ פתאום כדי שיהיו בשקט".
- הנהג העביר לכם מסר באמצעות הנהיגה? "כן, כן".
- מישהו העיר לנהג? "אני חושב שהקומונריות העירו, אבל אני לא יודע כי לא שמעתי, הייתי הם החניכים שלי, יותר בפוקוס עליהם".
- מישהו היה חגור? הייתה דרישה של הנהג להיחגר? "הדרישה של הנהג לא הייתה להיחגר. בדרך כלל במסעות וילדים שהם קצת יותר גדולים וזה לא בית ספר יסודי, פחות מקפידים על חגירת חגורות. זה לא משהו שהפריע לו, לא עניין אותו ממש".
עד ראייה אחר, שנהג בריינג'ר, סיפר למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי את שראה: "ראיתי אוטובוס בא מולי כשהוא טיפה לא יציב. הוא זגזג וראיתי אותו נכנס לנתיב שלי, אז ברחתי הצידה. הוא פספס אותי באלפית השנייה".
רבים מהפצועים מאושפזים עדיין בבית החולים זיו בצפת, המרכז הרפואי לגליל בנהריה ורמב"ם בחיפה, שם מאושפזת ילדה בת 11 בבית החולים לילדים רות, כשהיא מונשמת ומורדמת. מצבה מוגדר קשה עקב פגיעת ראש.
ליאור אל-חי השתתף בהכנת הכתבה