כ-2.5 מיליון תלמידות ותלמידים חזרו אתמול (חמישי) למוסדות החינוך, אבל היו גם מי שלא השתתפו בחגיגה. כיתות לא מונגשות ומחסור בסייעות ניצבים כמכשולים בפני ילדים המבקשים להשתלב במערכת החינוך הרגילה, אך זקוקים להתאמות מיוחדות שהמערכת לא סיפקה להם.
3 צפייה בגלריה
ליאם ואימו אילנה
ליאם ואימו אילנה
ליאם ואימו אילנה
בהתרגשות גדולה עלה אתמול ליאם אפרת בן השבע לכיתה א', כדי לגלות שאין לו הזדמנות שווה בין חבריו לכיתה להשתלב ולהצליח בלימודים. "לליאם יש לקות שמיעה בינונית-חמורה, והוא מרכיב מכשירי שמיעה בשתי האוזניים", מספרת אימו אילנה. "הכיתה שלו הייתה אמורה לעבור הנגשה. קבלנו את כל האישורים והעברנו את כל הטפסים בזמן. עשינו סיור עם יועץ אקוסטיקה שהזמינה העירייה בבית הספר. הוא בחר את המיקום בו כדאי שהכיתה תהיה ממוקמת והוציא דוח שם הוא פירט את כל מה שצריך לתקן. בפועל שום דבר לא נעשה".
"קשה לו להבין את המורה, לשמוע את המילים כפי שהן ולדבר נכון מכיוון שהוא לא שומע את המורה כמו שצריך. הוא לא יוכל לשמוע כמו שצריך, והוא לא יכול להיות קשוב לחברים ולשתף פעולה כי הוא מוסח מהמון דברים. זה אי שוויון מובהק, יש לו לקות שמיעה וצריך לעזור לו, ובמקום זה רק מקשים עליו. זו תחושה לא קלה להתחיל את כיתה א' בנקודה פחות טובה משאר הילדים. אנחנו מרגישים שאף אחד לא רואה אותנו. למה אף אחד לא נותן את הדין על זה שיש פה ילד שקוף מול המערכת? למה לאף אחד לא אכפת ממנו?", שואלת אילנה.
3 צפייה בגלריה
לביא עם הוריו, שני ועמיר
לביא עם הוריו, שני ועמיר
לביא עם הוריו, שני ועמיר
במקביל להתרגשות ולחגיגות של פתיחת שנת הלימודים, הגיעו אתמול הורים לילדים עם לקויות שמיעה למסגרות החינוך – הגנים ובתי הספר, וגילו שהן לא מונגשות עבורם. בחלק מהמקרים טוענות הרשויות המקומיות כי לא קיבלו את התקציבים הרלוונטיים ממשרד החינוך, זאת למרות שבמשרד טוענים כי כל התקציבים הרלוונטיים הועברו והאחריות על הרשות. כך או כך מי שמשלמים את המחיר אלו אותם תלמידים שפותחים את השנה באי שוויון משווע מול שאר חבריהם לכיתה.
"הזכות לחינוך לא יכולה להתקיים אם לא יעשו ההתאמות הנדרשות לצרכי התלמידים באופן שיאפשר חינוך אמיתי ואפקטיבי", מסבירים במועצה לשלום הילד. "מדובר בתנאים בסיסיים ללמידה ובזכות לשיוויון הזדמנויות ולא במותרות. על משרד החינוך ועל הרשויות המקומיות להיערך בהתאם ומצופה שהיערכות הנדרשת תיעשה עוד לפני פתיחת שנה"ל ולא במהלכה כשבזמן הזה הילדים הם אלה שמשלמים את המחיר".
ד"ר איריס בן-דוד, מהפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן מסבירה שאחד האתגרים של המערכת זה להעמיד לרשותם של תלמידים משולבים כל מה שהם צריכים כדי להשתלב. "אחד היעדים של החוק בחינוך מדבר על שוויון הזדמנויות, שילדים יוכלו להצליח למרות נקודות הפתיחה שלהם. אם מגיעים ילדים עם לקות שמיעה שהם לא מקבלים את המענים להם הם זקוקים אנחנו מתרחקים מהיעד. הם צריכים התחלה שווה. אם לא נשכיל לפתח מדיניות שתפתח שוויון הזדמנויות אז הפערים יגדלו עוד יותר".
מסתבר שהפערים מתחילים כבר בגן. גם לביא בן השנתיים ושמונה חודשים שמתמודד עם לקות שמיעה ועלה אתמול לגן טרום-טרום חובה נאלץ לגלות השבוע שהגן לא הונגש עבורו. "הבן שלי מסתובב עם מכשיר שמיעה והוא זכאי להנגשה של הגן", מספרת אימו שני איטח הניק. "זה אומר מזגנים שקטים שלא יפריעו לו להקשיב במפגשים, מערכת אודיו שהגננת צריכה להשתמש בה, אקוסטיקה מסוימת של הקירות ושל התקרה כדי שהוא יוכל להקשיב עם מכשיר השמיעה שלו בלי שיפריעו לו רעשים חיצוניים. הגשנו את כל המסמכים בזמן. אמרו לנו שינגשו את הגן ובכל החופש הגדול לא עשו כלום".
"בגלל השביתה גם לא נפגשנו עם הגננת ולא ראינו את הגן מבפנים. יום לפני פתיחת השנה התקשרתי לשאול את הגננת אם הנגשו את הגן, והיא אמרה לי שלא. אני בחוסר אונים מוחלט ובחוסר וודאות, אני מבינה שיש מצב שהילד שלי יהיה השנה בגן בלי הנגשה".
תגובת משרד החינוך: "המשרד מייחס חשיבות עליונה למענים שיש לתת לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ובכלל זה ההנגשה של מוסדות החינוך. לאור זאת, המשרד תקצב את כל הפניות שהגיעו מטעם הרשויות ועמדו בנהלים, לצורך הנגשת כיתות אקוסטיות לתלמידים לקויי שמיעה. יצויין כי ביצוע העבודות של ההנגשה מצויות באחריות הרשויות המקומיות (וזאת בהתאם לחוק)".
3 צפייה בגלריה
צופיה, איתמר וארבל
צופיה, איתמר וארבל
צופיה, איתמר וארבל
(צילום: אפי שריר)

הקריטריונים לקבלת סייעת לילדים אפילפטיים הוקשחו - וילדים נותרו ללא ליווי

בשל המחסור בסייעות לילדים הזכאים לליווי, רבים מהם נאלצו להישאר אתמול בבית. בין היתר מדובר בילדים המתמודדים עם אפילפסיה. בשל נטייתם להתקפים, במקרים מסוימים הם זכאים לסייעת שתלווה אותם בגן או בבית הספר. אלא שהשנה, כך טוענים כמה הורים, הקריטריונים הוקשחו וילדיהם כבר לא זכאים לסייעת.
אחת מהן היא משפחת דרי מטבריה. "בשנה שעברה היו לבני ולבתי סייעות רפואית צמודות", מספרת האם, צופיה דרי, ששני ילדיה חולי אפילפסיה, "אך השנה משום מה לא אישרו לבני סייעת בטענה שהוא לא עומד בקריטריונים. אבל מצבו הרי לא השתנה. יש לו התקפים כל בוקר, וחצי מהזמן בגן הוא לא מרגיש טוב. הוא חייב סייעת. פשוט עושים לנו את המוות, ומבדיקה שערכתי יש עוד משפחות במצבנו. כרגע בעלי איתו בגן ואני עם הגדולה בבית, כי גם לה עוד אין סייעת".
ממשרד החינוך נמסר: "לא שינינו את הנהלים הנוגעים לתלמידים עם אפילפסיה. המשרד ממשיך לתקצב סייעת לקבוצת תלמידים אלה, בהתאם לדרגה של מצבם הרפואי. הזכאות לסיוע מתחדשת מדי שנה על ידי ועדה בין-משרדית שבה שותף גם משרד הבריאות, וזאת בהתאם למסמכים הרפואיים העדכניים שהובאו בפניה. בשנת הלימודים הקודמת אישרה הוועדה סיוע ל-62 תלמידים עם אפילפסיה, ובשנה הנוכחית אושר סיוע ל-81 תלמידים, והדיונים בפניות בנושא זה טרם הסתיימו".
ממשרד הבריאות נמסר: "לא נעשו שינויים בהגדרות הזכאות לסייעות עבור ילדים עם אפילפסיה. ייתכן כי בחלק מהמקרים, לאחר הטבה במצב הבריאותי של ילדים מסוימים, שונתה זכאותם. להורים ניתנת הזכות, לפנות לוועדה ולבקש לערער על החלטתה".