אצלנו נתניהו עושה קאמבק, גם אצל האמריקנים זה יקרה? נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מפזר כבר זמן רב רמזים באשר להתמודדות מחודשת על התפקיד, וכעת מדווחים כלי תקשורת בארה"ב כי ההכרזה על ריצה בבחירות של 2024 צפויה להיעשות כבר החודש: לפי הדיווחים טראמפ נערך להכריז על מועמדותו מעט לאחר בחירות האמצע שייערכו ביום שלישי הקרוב, כשהוא מקווה בכך להקדים בכירים אחרים במפלגה הרפובליקנית ששוקלים לרוץ לנשיאות.
באתר החדשות "אקסיוס", שדיווח ראשון על כוונת הנשיא לשעבר, הדגישו כי טרם התקבלה החלטה סופית וכי בשל אופיו הלא-צפוי טראמפ עשוי עדיין לדחות את ההכרזה, אבל שלושה גורמים המעורים בפרטים אמרו לאתר כי בשיחות במעגל הקרוב אליו עלה התאריך 14 בנובמבר – כמעט שבוע אחרי בחירות האמצע – כמועד שבו יכריז טראמפ על הריצה השלישית שלו לתפקיד הנשיא. דיווח דומה פורסם אחר הצהריים (ו') ב"ניו יורק טיימס".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ בעצרת הבחירות הלילה באייווה. "תתכוננו"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: gettyimages)
לפי הדיווחים להכרזה המוקדמת יש מטרה כפולה: הן להקדים יריבים שעשויים להתמודד מול טראמפ בפיירמריז על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, והן "לרכוב" על גל האופוריה שצפוי בקרב הרפובליקנים אחרי בחירות האמצע בשבוע הבא – אז חוזים להם הסקרים ניצחון בקרב על השליטה בבית הנבחרים ובסנאט. באופן שכזה, כך תיארו זאת ב"אקסיוס", טראמפ יוכל לבנות מומנטום לקמפיין שלו ולהשיג יתרון על פני יריביו העתידיים בפריימריז. בין הרפובליקנים שלפי הדיווחים שוקלים לרוץ גם הם לנשיאות ב-2024 נמנים מושל פלורידה רון דה-סנטיס וסגנו לשעבר של טראמפ, מייק פנס.
טראמפ מפזר כאמור כבר חודשים ארוכים רמזים באשר לאפשרות שירוץ מחדש לנשיאות, וגם בלילה האחרון עשה זאת, בעצרת פוליטית באייווה. העצרת נועדה אמנם לתמוך בקמפיינים של הסנאטור צ'אק גרסלי והמושלת קים ריינולדס שמבקשים להיבחר לכהונה נוספת, אבל המוקד שלה היה כצפוי טראמפ עצמו. הנשיא לשעבר ממשיך למשוך אלפי תומכים לעצרות שלו, וגם לעצרת באייווה הגיעו המונים חרף העובדה שהטמפרטורות שם צנחו ל-4 מעלות צלזיוס בלבד.
בנאומו הלילה סיפק טראמפ את הרמז העבה ביותר שלו עד כה לריצה מחודשת לנשיאות: "כדי להפוך את המדינה שלנו למוצלחת, לבטוחה ולמפוארת, בסבירות גבוהה מאוד מאוד מאוד אעשה את זה שוב", אמר לתומכיו. "בסבירות גבוהה מאוד מאוד", הוסיף. הקהל בעצרת הריע לו בקריאות "טראמפ! טראמפ! טראמפ!", והנשיא לשעבר השיב: "זה נחמד מאוד. תתכוננו, זה כל מה שאומר לכם, בקרוב מאוד. תתכוננו".
בחירות האמצע, שלאחריהן כאמור מתכוון טראמפ להכריז על המועמדות שלו, הן הבחירות הנערכות פעם בארבע שנים באמצע הקדנציה של הנשיא המכהן, והאמריקנים בוחרים בהן את נציגיהם לשלל מוסדות ותפקידים ברמה הפדרלית ובתוך המדינות השונות שמהן מורכבת ארה"ב: בתי המחוקקים, תפקידי מושל, תובעים כלליים ועוד. רבים מחשיבים את הבחירות הללו למשאל עם על תפקודו של הנשיא המכהן, ובאופן מסורתי נוטה מפלגתו לאבד בהן מכוחה. עיקר תשומת הלב בבחירות הללו מופנית אל ההצבעה לשני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים – משום שכאשר מפלגתו של הנשיא שולטת בשניהם קל לו יותר לקדם חוקים ויוזמות, ואילו במצב שבו המפלגה היריבה זוכה בהם לרוב – הוא הופך ל"ברווז צולע".
כבר חודשים שסקרים מצביעים על כך שהרפובליקנים נמצאים בדרך לחולל מהפך בבית הנבחרים, שבו עומדים לבחירה כל 435 המושבים, ולהשיג שם רוב אחרי ארבע שנים של רוב דמוקרטי. בסנאט, שם יש כיום תיקו רשמי (50-50) אך הדמוקרטים נהנים מיתרון מעשי משום שהקול המכריע הוא של סגנית הנשיא קמלה האריס, צפו הסקרים במשך חודשים שמפלגתו של הנשיא ג'ו ביידן תשמור על יתרונה הדחוק, אך מאז אמצע החודש חל כרסום דרמטי בכוחה, ואתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight חוזה כעת שגם הסנאט יעבור לשליטה רפובליקנית, כאשר לדמוקרטים סיכוי של 45% בלבד לשמור על השליטה בו.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה נאום ג'ו ביידן סכנה ל דמוקרטיה גבעת הקפיטול
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה נאום ג'ו ביידן סכנה ל דמוקרטיה גבעת הקפיטול
ביידן גם לא הכריז רשמית על ריצה נוספת. הוא וגם טראמפ לא-פופולריים
(צילום: EPA)
תקוות הדמוקרטים לשמור על כוחם בבחירות האמצע גברה באמצע השנה אחרי פסיקת ההפלות של בית המשפט העליון בעל הרוב השמרני, שבה בוטלה הזכות לבצע הפלות בכל רחבי ארה"ב, אבל מאז ירד הנושא מראש סדר היום וכעת הסוגיה המדאיגה יותר מכל את הבוחרים היא זו הכלכלית, כשברקע האינפלציה שם ממשיכה להשתולל. נוסף על כך הנשיא ביידן, שבחירות האמצע נתפסות כאמור כמשאל עם על תפקודו, זוכה לפופולריות נמוכה בסקרים, סביב 40% בלבד. ביידן עצמו, יצוין, טרם הכריז רשמית על מועמדות מחודשת לנשיאות ב-2024, אם כי רמז גם הוא לאפשרות הזו, ובשל גילו המתקדם והפופולריות הנמוכה שלו יש במפלגה הדמוקרטית מי שמקווים כי לא ירוץ מחדש.
גם טראמפ, יש להדגיש, נותר לא-פופולרי בסקרי דעת הקהל שמחוץ למפלגה הרפובליקנית, אחרי כהונה סוערת ומפלגת במיוחד שהגיעה לסיומה בהסתערות של תומכיו על הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיון אלים וחסר-תקדים לסכל את ההפסד שלו בבחירות 2020. טראמפ ממשיך מאז לקדם את טענותיו חסרות הבסיס על זיופים נרחבים באותה מערכת בחירות, טענות שנדחו הן על ידי בכירי ממשלו והן על ידי שופטים שהוא עצמו מינה. סקר שערך לאחרונה מכון Ipsos מצא שרק ל-41% מהאמריקנים יש דעה חיובית על טראמפ. הנשיא לשעבר שקוע גם בשלל חקירות ותביעות שונות, בראשן החקירה שמנהל נגדו ה-FBI בחשד שהחזיק מסמכים מסווגים באופן לא-חוקי באחוזתו הפרטית מאר א-לאגו שבפלורידה.