5 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
נתונים חדשים על הפערים החברתיים בצבא: "משאב לאומי של מדינת ישראל" - כך מגדירים במערכת הביטחון את תוכנית "תלפיות" היוקרתית של צה"ל בתחום הטכנולוגי. ייעודה הוא גיוס צעירים וצעירות מבריקים במיוחד, שיוכשרו למערכי מחקר ופיתוח אמצעי לחימה. לתוכנית מתקבלים מדי שנה כ-70 בני נוער, רובם ינשרו במהלך המסלול שאורכו בסך הכל תשע שנים, וכולל לימודים אקדמיים בפיזיקה, מדעי המחשב ומתמטיקה.
לפני פחות משנה נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נתוני המתגייסים ליחידה 8200. הפערים האדירים שהתגלו בין מספר המשרתים ביחידה לפי ערים, אל מול היחס שלהם באוכלוסייה, הייתה קריאת השכמה למערכת הצבאית. בצה"ל התחייבו לקיים שינויים בהליכי הקבלה והאיתור, ולהגדיל את התוכניות הייחודיות שפועלות בפריפריה בתחומי הסייבר והטכנולוגיה. השינויים לא נגעו רק ליחידה 8200, אלא לכלל התפקידים הטכנולוגיים בצה"ל - באגף המודיעין, באגף התקשוב וגם בתוכנית "תלפיות", שם הבטיחו לפעול להכפלת מספר הבוגרים מהפריפריה.
אז האם היעד הושג? הנתונים מראים כי הוא עוד רחוק. בצה"ל מתגאים שאחוזי הגיוס מהפריפריה הגיאוגרפית עמדו במחזור האחרון על 23%. בנוסף, במחזור האחרון 24% מהצוערים שסיימו את המסלול הם ילידי הפריפריה הגאוגרפית. אבל צלילה לעומקם של הנתונים מגלה כי מסיימי המחזור האחרון שמוגדרים בצה"ל כ"תושבי הפריפריה", מגיעים בחלקם מיישובים וקיבוצים במדרג סוציו-אקונומי גבוה. כך, לדוגמה, הבוגרים מהיישוב להבים המבוסס, שממוקם בציון הגבוה ביותר (10) במדד החברתי-כלכלי, או היישובים בעמק יזרעאל (שמשית, אלון הגליל ובית שערים) שממוקמים באשכול 8 הגבוה, לצד זכרון יעקב. בנוסף אפשר למצוא שלושה בוגרים של התוכנית שהגיעו מהערים הצפוניות נהריה וקריית שמונה ומהעיר הדרומית אשקלון.
גורם בכיר באגף כוח האדם בצה"ל התייחס לנתונים, ואמר כי "24% בוגרים מהפריפריה הגיאוגרפית זה לא מספיק, אבל זו מגמה". בצה"ל טוענים כי הם משקיעים משאבים רבים בגיוס בני נוער מהפריפריה לתוכנית, בין היתר באמצעות קיום המבחנים ביישובי הפריפריה וביצירת קשרים עם מובילי תוכניות מצוינות בבתי ספר, כדי להעלות את המודעות ולהביא את הצעירים למיונים.
פרופ' ארז צפדיה, מרצה למינהל ומדיניות ציבורית במכללה האקדמית ספיר, טוען כי הצגת הנתונים של צה"ל היא בעייתית. "אי אפשר להתגאות בנתונים של הפריפריה הגיאוגרפית ולהתעלם מהפריפריה החברתית", הוא אמר. "הנתונים כיום מראים כי הדרך לשוויון הזדמנויות לקבלת תפקידים נחשקים עוד ארוכה. הצבא עדיין מעדיף לקבל מועמדים מן המוכן, יוצאי משפחות מבוססות שכבר השקיעו בילדיהם ברכישת אותן מיומנויות שלהן הצבא זקוק ביחידות היוקרתיות".
5 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
מתוך תחקיר "ידיעות אחרונות", דצמבר 2020
(מתוך "ידיעות אחרונות")
5 צפייה בגלריה
מימין אל"מ ק אל"מ ש אל"מ י אל"מ ע
מימין אל"מ ק אל"מ ש אל"מ י אל"מ ע
הקצינים שמובילים את תוכנית "מגשימים": מימין אל"מ ק, אל"מ ש, אל"מ י, אל"מ ע
(צילום: יובל חן )
ובחזרה לאגף המודיעין, שם הבינו לפני שנה כי הגיעה העת לבצע שינויים גדולים יותר כדי לשנות את המצב הנוכחי. כך, לאחר עשרות שנים שבהן ילדי הפריפריה היו צריכים להשכים קום ולנסוע לתל אביב בשביל להתמיין, הוחלט בפעם הראשונה לפתוח מרכזי מיון בבאר שבע, חיפה וטבריה. בצה"ל אומרים כי זומנו למרכזי המיון החדשים כ-2,000 מלש"בים מאז שנפתחו. "עשינו תהליך שלם של הנגשת מיונים", אמר קצין בכיר בצה"ל שעוסק בנושא. "90% מהמיונים הפכו למקוונים, ורמת הנגישות עלתה משמעותית".
בצה"ל הבינו כי השינויים צריכים להיות מידיים ומשמעותיים. לפני פחות משנה הבטיחו במערכת הביטחון להקים תוכניות חדשות ולחזק את הקיימות. כך למשל הוצב יעד להכפלת תוכנית "עתידים" - אחת מתוכניות הדגל של צה"ל בפריפריה. משתתפי התוכנית, ילידי הפריפריה הגיאוגרפית, החברתית ואוכלוסיות ייחודיות, מהווים כשליש מבין כלל המתקבלים למסלולי העתודה האקדמית בצה"ל. נתוני הצבא לא מצביעים על עמידה ביעד, אך מציינים כי בשנה החולפת הצטרפו לתוכנית 20 ערים ורשויות נוספות בדרום ובצפון.
צעד נוסף שנעשה הוא חשיפה של בתי ספר בפריפריה למסלולי העתודה האקדמית בצה"ל. בשנה החולפת התקיימו מפגשים ב-67 תיכונים ברחבי הארץ, רק שמונה מתוכם בפריפריה. השנה יורחב הפרויקט לכ-200 תיכונים, 45 מתוכם יהיו בפריפריה.
5 צפייה בגלריה
אמ"ן
אמ"ן
"הצבא עדיין מעדיף לקבל מועמדים מן המוכן". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
ביחס לתוכנית הדגל בפריפריה בתחום הסייבר, "מגשימים", הנתונים מראים כי בצה"ל הגדילו בשנה החולפת את התוכנית המיועדת לחטיבות הביניים ב-30%, ואת התוכנית לנערות ב-50%. בנוסף, נפתחה תוכנית שמכשירה בני נוער בתחומי הבינה המלאכותית והדאטה.
אין ספק שבצבא מבינים כי המצב הנוכחי של פערים מעמיקים ביחידות הטכנולוגיות לא יכול להימשך, וטוענים כי "הצבא עושה המון פעולות, ומפעיל תוכניות לחיזוק ושילוב הפריפריה, בדגש על עולמות הטכנולוגיה". בצה"ל מקווים כי ההשקעה בתוכניות הייחודיות בפריפריה תשפר את הסיכויים של נערים ונערות אלו להתמיין ולשרת ביחידות הטכנולוגיות היוקרתיות של צה"ל. אבל המבחן האמיתי יהיה בנתונים בשטח, ובשאלה האם בשנה הבאה נראה עלייה בייצוג של נוער מהפריפריה ביחידות אלו.
מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה חשיבות רבה בשילוב מתגייסים מכל רחבי הארץ לכלל יחידות הצבא, ובהן גם היחידות הטכנולוגיות, כחלק מהמאמץ הלאומי ליצירת שוויון הזדמנויות וצמצום פערים בפריפריה החברתית-גיאוגרפית. בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה החולפת, בוצעו תוכניות ייחודיות לצמצום פערים.
"באשר לתוכנית תלפיות, תוכנית זו הינה תוכנית מצוינות צבאית-אקדמית, ולפיכך אחוז המתקבלים לתוכנית מצומצם מאוד. בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בהליך המיון לתוכנית, כגון פתיחת מוקדי מיון נוספים בפריפריה, בניית מבחן ייעודי בהתאם לנתוני איכות של המלש"בים, קיום כנסים בבתי ספר תיכוניים בפריפריה ושילוב פרויקטים של התוכנית, יחד עם תלמידי תיכון בבתי הספר בפריפריה. צה"ל ימשיך לפעול כל העת להגעה לשוויון מלא בקרב המתגייסים".