צה"ל איתר היום (רביעי) באזור הכפר הפלסטיני נזלת זיד שבאזור ג'נין משגר רקטות דמה, שהועבר לטיפול כוחות הביטחון. לאיתור המשגר קדם תיעוד שפרסמו הפלסטינים, ובו נטען כי מדובר במשגר רקטת קסאם שלכאורה כוונה לכיוון ההתנחלות שקד. בתיעוד נראה פיצוץ, אך בבדיקה של צה"ל עלה כי מדובר באמצעי פירוטכני, ולא ברקטה אמיתית.
4 צפייה בגלריה
ניסיון שיגור רקטה מהשומרון
ניסיון שיגור רקטה מהשומרון
מתוך התיעוד שהפיצו הפלסטינים
4 צפייה בגלריה
תיעוד שפרסמו הפלסטינים: שיגור דמוי רקטה בשומרון, שהתפוצץ באוויר
תיעוד שפרסמו הפלסטינים: שיגור דמוי רקטה בשומרון, שהתפוצץ באוויר
שרידי ה"רקטה" בשומרון
גורם ביטחוני אמר כי מדובר בדמוי רקטה. הוא היה עשוי מצינור ברזל עם ראש מקרטון, שהכיל כמות חומר פירוטכני עודף - מעין חומר נפץ - שלא יכול להספיק למעוף של יותר מכמה מטרים. בפועל, דמוי הרקטה התפוצץ בגובה של שלושה מטרים - ולא היווה סיכון לתושבים בשום מצב.
התיעוד פורסם בקבוצת טלגרם של עיתונאית המזוהה עם חמאס, ופרסומו שם מעלה תהיות - לאור העובדה שהזרוע הצבאית של אחד הארגונים - גם חמאס - לא פרסמה אותו. על הדף שהוצמד לרקטה נכתב "חטיבת עיאש", ארגון לא מוכר בג'נין או ברשתות, ובג'נין טענו שייתכן שמדובר גם בסרטון פייק שהגיע מישראל. "ההתנגדות בג'נין לא קשורה לוידאו וכנראה הכיבוש הוא זה שהפיץ אותו על מנת לעשות מבצע צבאי ענק על העיר והמחנה", נטען בין השאר.
4 צפייה בגלריה
המשגר
המשגר
"חטיבת עיאש" על נייר שהונח על דמוי הרקטה
בפנייה לתושבי שקד, כתב הרבש"צ של היישוב שבשומרון כי "בשעות האחרונות פורסם סרטון ברשתות הערביות בו מוצג לכאורה מעין 'טיל' קטן מכוון לשקד ועליו כיתוב בערבית. האתר זוהה והאירוע נחקר כעת ע"י צה"ל. בשונה מהמצב בעזה, צה"ל נמצא בכל השומרון, שולט בשטחי הכפרים סביבנו ומונע את האפשרות שיווצר מצב דומה לזה שבעוטף עזה".
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי מדובר באיומי ירי טילים על שקד - וטען: "זו עוד תוצאה ישירה של הגירוש מצפון השומרון. במקום שבו אין התיישבות יש טרור. יחד עם כל עם ישראל כולנו מחזקים את תושבי שקד יחד עם תושבי חדרה שגם עליהם מאיימים ארגונים שונים בירי. יש לצאת למבצע צבאי נחוש כנגד תשתיות הטרור של הרשות הפלסטינית, כפי שנעשה לפני 20 שנה לבצע את חומת מגן 2, ויש לעשות זאת בטרם יהיה מאוחר".
איתור משגר הדמה מגיע אחרי שבעיצומו של מבצע "מגן וחץ" חשף ראש השב"כ רונן בר כי הארגון סיכל חוליה באזור מחנה הפליטים בג'נין, שחבריה פעלו לייצר רקטות ומשגר על מנת לשגרן משטחי השומרון לערי ישראל. בר ציין כי על מימון הפעילות היה אחראי טארק עז א-דין, מבכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסל במבצע בעזה. "כל זה היה באמצעות הידע והמימון שטארק העביר לחברי התשתית. חברי התשתית נעצרו והודו (שפעלו) בהכוונתו. אין לנו כוונה להפוך את עפולה או את שקד ליעד לירי תלול מסלול", הוא אמר.