שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור מחה נגד פוליטיקאי ממפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", שתועד רוקד לכאורה באנדרטת השואה המפורסמת בברלין. פרושאור כתב בטוויטר שהפוליטיקאי הגרמני, הולגר וינטרשטיין, "בייש את עצמו ואת מפלגתו".
בתמונה שפורסמה ברשתות החברתיות נראה וינטרשטיין עומד על אחד מגושי הבטון באתר שמכונה "האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו", ופורש את ידיו לצדדים. התקשורת הגרמנית דיווחה שהתמונה צולמה אחרי הפגנה של "אלטרנטיבה לגרמניה" שנערכה בשבת. בתגובה הודיעה מפלגתו של וינטרשטיין שהיא תנקוט צעדים נגדו לאור "התנהגות חסרת כבוד באופן קיצוני".
2 צפייה בגלריה
גרמניה פוליטיקאי מהימין הקיצוני תועד רוקד באנדרטת ה שואה ב ברלין
גרמניה פוליטיקאי מהימין הקיצוני תועד רוקד באנדרטת ה שואה ב ברלין
וינטרשטיין על אחד מגושי הבטון באנדרטה בברלין
וינטרשטיין הוא מחוקק אזורי במדינת המחוז תורינגיה במרכז גרמניה. מנהיג "אלטרנטיבה לגרמניה" בתורינגיה, ביורן הקה, קרא ב-2017 לגרמניה לשנות לחלוטין את היחס שלה לעברה הנאצי, ואמר שהאנדרטה בברלין היא "אנדרטה של בושה". בית הדין של "אלטרנטיבה לגרמניה" דחה באותה תקופה ניסיון להדיח את הקה מהמפלגה.
בתגובה לסערה שעורר הקה הקימה קבוצת אמנים גרמנים "אנדרטת שואה" מחוץ לביתו של הפוליטיקאי. חבריה הציבו 24 בלוקים מבטון בשטח שסמוך לביתו של הקה בכפר בורנהאגן.
2 צפייה בגלריה
"אנדרטת השואה" מחוץ לביתו של הקה
"אנדרטת השואה" מחוץ לביתו של הקה
"אנדרטת השואה" מחוץ לביתו של הקה
(צילום: AFP)
אנדרטת השואה השוכנת ליד הבונדסטאג בברלין נחנכה בשנת 2005 ומורכבת מ-2,700 גושי בטון אפורים בגדלים שונים. הגישה אליה אפשרית בכל שעות היממה, והיא אינה מוקפת במחסומים. ב-16 שנות קיומה נרשמו באנדרטת השואה בברלין כמה שערוריות שבהן מבקרים ביצעו בה מעשים שנתפסו כמבזים את זכר השואה. רבים התלוננו על כך שהאנדרטה הפכה לזירת צילומי סלפי לאינסטגרם ולרשתות חברתיות אחרות, ואמרו שהדבר איננו מכבד את ייעודה.
בשנה שעברה תייר איטלקי נפצע קשה באנדרטת השואה בברלין, אחרי שטיפס בשעת לילה מאוחרת על אחד מגושי הבטון באתר וקפץ ממנו. הפציעה הייתה באזור באנדרטה שבו לא הייתה תאורה. התקשורת הגרמנית דיווחה שהצעיר לא העריך נכון את הגובה של גוש הבטון שממנו קפץ, ונפצע אחרי קפיצה מגובה של כמה מטרים. שבועיים קודם לכן נאלצה משטרת ברלין להתנצל על אירוע שבו שוטרים במדים צולמו מבצעים שכיבות סמיכה על כמה מגושי הבטון.