מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבהיר בשיחותיו בישראל כי הצורך בהפוגות הומניטריות יקל על ארה"ב להתייצב בפני העולם הערבי ולהגיד בקול רם שארצו לא מסכימה להפסקת אש. האמריקנים מבינים שהמלחמה הולכת להיות ארוכה והם רוצים הפוגות זמניות באש כדי לקנות לישראל זמן לחימה יקר ולמצות את המגעים לשחרור חטופים. במקביל, הנשיא האמריקני ג'ו ביידן השיב אמש (שבת) "כן" כשנשאל אם יש התקדמות בהפסקה ההומניטרית בעזה.
בשיחות של בלינקן בישראל דובר למעשה על שתי אפשרויות: או מבצע קצר ומאוד קטלני עם הרבה מאוד הרוגים אזרחים שנשען על הזעזוע העולמי מאירועי 7 באוקטובר, או מבצע ארוך הרבה יותר, אבל אז ישראל צריכה להראות שהיא מנסה להפחית בנזק ההומניטרי כדי לשמר את התמיכה הבינלאומית ובעיקר האמריקנית. בוושינגטון מבהירים שמבצע ארוך עם הרבה אזרחים הרוגים יוצר להם בעיה שהיא גם ערכית וגם מדינית וההפוגות נועדו לטפל בזה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
מזכיר המדינה בלינקן עם ראש הממשלה נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
בפגישה עם קבינט המלחמה המצומצם, השמיע בלינקן דאגה מהפגיעה הגוברת בבלתי-מעורבים בלחימה. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיב לדברים ואמר כי אם היינו מקשיבים לגנרלים האמריקנים שנשלחו לישראל - התוכניות של צה"ל היו הרבה יותר אגרסיביות. מכך משתמע שישראל יותר זהירה בהתקדמות שלה כדי שלא לפגוע בבלתי-מעורבים.
בלינקן התריע בשיחות שלו כי התמיכה בישראל בדעת הקהל בארה"ב נשחקת. הוא הבהיר שככל שהמלחמה תהיה ארוכה - ישראל תצטרך להגדיל את הסיוע ההומניטרי ולבחון הפוגות הומניטריות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לבלינקן, על דעת כל הקבינט, שהפוגה תישקל רק אם היא חלק משחרור החטופים. לגבי סיוע הומניטרי, נתניהו הבהיר שישראל תעשה מאמץ לעשות זאת כל עוד אפשר לבדוק אותו.
גורמים שמעורים בפרטי השיחות של בלינקן אמרו שהאמריקנים לא לוחצים על ישראל אלא תומכים בנו באופן מדהים ורוצים שנעזור להם להדוף את דעת הקהל שמתחילה להשתנות. לדבריהם, הדרך לעשות את זה היא בהקשר ההומניטרי כי את המלחמה ישראל לא נעצור. בכירים בישראל אמרו: "לא תהיה שום הפסקת אש. זאת מלחמה של שנה ולא דקה פחות. אנחנו מניחים שזה ייקח זמן כי זאת רק ההתחלה".
בכירים אמריקנים העריכו כי בבית הלבן עשויים לדרוש מישראל הפסקת אש בתוך כמה שבועות ולא חודשים. ב-CNN דווח שהנשיא ביידן לא אהב בכלל את ההרס והמוות הנרחב כתוצאה מההפצצות במחנה הפליטים ג'באליה. גורם בכיר בממשל אמר: "הבעיה של ישראל היא שהביקורת נעשית קולנית יותר ויותר, לא רק בקרב משמיציה, אלא גם בקרב ידידיה הטובים ביותר".
הגורמים ששוחחו עם הרשת הבהירו עם זאת כי ביידן לא קבע לישראל קווים אדומים. בדיווח צוין כי "עד עתה הבית הלבן התאפק מאוד מלקרוא להפסקת אש, בטענה שקריאה כזו רק תשרת את חמאס, משום שהיא תיתן לארגון הטרור זמן להתארגן מחדש ולתכנן מתקפות עתידיות".
ב-CNN מציינים שלפי גורמי ממשל בכירים, בשיחותיו עם ראש הממשלה נתניהו אמר ביידן כי התמונות החוזרות ונשנות של נשים וילדים מוצאים מבין ההריסות בעזה עלולות לפגוע ביכולתה של ישראל להתקדם במבצע הנוכחי, וכי ישראל תיתקל בביקורת חריפה מצד הקהילה הבינלאומית אם לא תנקוט צעדים להקל משמעותית את הסבל ההומניטרי ולצמצם את הפגיעה באזרחים.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא האמריקני ביידן בביקורו בישראל אחרי פרוץ המלחמה
(צילום:Brendan SMIALOWSKI / AFP)
במסיבת עיתונאים לסיכום ביקורו בישראל בסוף השבוע אמר בלינקן: "אזרחים לא יכולים לסבול את ההשלכות של חוסר האנושיות והברוטליות של חמאס. ארה"ב סיפקה לישראל עצה איך לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע ולחסל את חמאס. דיברתי עם ההנהגה הישראלית על צעדים קונקרטיים לעשות את זה. ביידן הדגיש שישראל צריכה לפעול לפי החוק ההומניטרי".
מזכיר המדינה ציין כי הבקשה להגן על אזרחים חלה גם על הפלסטינים בגדה המערבית: "שם ההסתה ואלימות של קיצונים נגד פלסטינים צריכה להיפסק - ויש להעמיד לדין את האחראים". בלינקן אף הבהיר כי יש צורך להגביר את כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה, במקביל להוצאת האזרחים הזרים מהרצועה.
"עלינו מ-0 ל-100 משאיות שעוברות את מעבר רפיח ביום, אבל זה לא מספיק", אמר מזכיר המדינה. "דיברתי עם ישראל על צעדים להרחיב הכנסת מזון, תרופות, מים, דלק וציוד חיוני אחר תוך נקיטת צעדים להבטיח שלא יגיעו לחמאס". לדברי בלינקן, "ישראל העלתה חששות שאנו שותפים להם על ניצול דלק על-ידי חמאס בצפון הרצועה. הציניות של חמאס לא יודעת גבולות - מונעים דלק מבתי חולים".
מזכיר המדינה ציין עוד כי המאמצים להרחבת הסיוע ההומניטרי צריכים להתלוות ל"הפוגות הומניטריות, על-ידי סידורים בשטח שיבטיחו יותר הגנה על אזרחים ויבטיחו כניסה של סיוע הומניטרי. זה נושא חשוב שדנו עליו עם מנהיגי ישראל, איך ומתי ניתן ליישם אותו".
על האיומים מחזית הצפון ומאיראן, אמר בלינקן: "היינו מאוד ברורים מהרגע הראשון שאנו נחושים שלא תהיה חזית שנייה ושלישית בסכסוך הזה. הנשיא ביידן אמר מהיום הראשון לכל אחד שחושב לפתוח עוד חזית ולנצל המצב: אל תעשו זאת. גיבינו את המילים בצעדים - הצבנו שתי נושאות מטוסים באזור, נקטנו פעולות נגד הטילים שנשלחו מתימן לישראל, ותקפנו בעיראק ובסוריה כהגנה על כוחותינו שם. אנו מחויבים להרתיע תוקפנות, וננקוט צעדים הכרחיים לעשות זאת".
פורסם לראשונה: 23:52, 04.11.23