המלחמה שמנהלת רוסיה נגד אוקראינה נמשכת כבר חודש שלם, ואין-ספור אזרחים נפגעו, בין אם נאלצו לברוח מבתיהם ולהותיר את כל חייהם מאחור, או שנפצעו ואף נהרגו בהפצצות ובהפגזות. סיפור עצוב ומרגש למדי התפרסם היום (חמישי) ברשת CNN, ששליחה לעיר לבוב שוחח עם נער בן 15 שנפצע ואיבד את אמו בפיצוץ שאירע במהלך בריחתם מהעיר הנצורה צ'רניהיב שבצפון המדינה.
אנדריי, שנפצע ברגלו ובעצם-הבריח שלו בפיצוץ, אמר לכתב CNN ג'ון ברמן כי הוא סבור שהוא נגרם ממוקש שעליו עלו הוא ואמו במכוניתם, אחרי שלדבריו נאלצו לברוח מביתם בצ'רניהיב המופגזת, שנמצאת צפונית לקייב, באמצע הדרך בין הבירה לגבול רוסיה.
"ראיתי פיצוץ צהוב, רעשים באוזניים", הוא מספר באנגלית ממיטת בית החולים בלבוב, תוך שהוא מתקשה לעתים למצוא את המילים הנכונות. "ואני רק זוכר שהתעוררתי על הכביש. ראיתי מכונית הרוסה. ואני רואה את אמא שלי עולה באש", הוא מספר. לדבריו, אמו הייתה עוד בחיים באותם רגעי זוועה. "הרגשתי דם באוזניים שלי. שמעתי ירי, לא מנשק, מרקטות או משהו".
לדברי הנער, הוא לא היה יכול ללכת בעקבות פציעתו וצרח באותם רגעים. תושבים מקומיים חילצו אותו משם ולקחו אותו למקום מבטחים. בדיווח ב-CNN לא צוין מתי בדיוק והיכן אירע הפיצוץ.
7 צפייה בגלריה
נזקי הפגזות בצ'רניהיב
נזקי הפגזות בצ'רניהיב
נזקי ההפגזות בצ'רניהיב, בצילום לוויין מוקדם יותר השבוע. "התושבים בני ערובה"
(צילום: AFP / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
7 צפייה בגלריה
נזקי הפגזות באזור צ'רניהיב
נזקי הפגזות באזור צ'רניהיב
(צילום: EPA / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
7 צפייה בגלריה
צ'רנייב תמונת לווין מקסר ארטילריה
צ'רנייב תמונת לווין מקסר ארטילריה
(צילום: צילום: רויטרס / Satellite image ©2022 Maxar)
כאשר החל לדבר על אמו, פרץ אנדריי בבכי: "אני רוצה שיידעו שאמא שלי הייתה אישה יפה. היא תמיד אהבה שדברים יהיו מסודרים ונקיים. ואני ואבא תמיד הבנו אותה ותמכנו בה. ועכשיו מאוד קשה בלי אמא", אמר.
כתב CNN ברמן שאל אותו אם בכוונתו לשוב בעתיד לצ'רניהיב, ואנדריי השיב בחיוב: "כשהמלחמה תיגמר אחזור לעיר שלי. אני רוצה לבנות מחדש את העיר שלי, בגלל שזו העיר שלי. כל חיי גרתי שם. זה מאוד קשה לראות מה קורה עם העיר שלי".
צ'רניהיב, נזכיר, מכותרת על ידי כוחות הצבא הרוסי כבר שבועיים שלמים, ובימים האחרונים גובר החשש שהמשבר ההומניטרי שם יהפוך בחומרתו לדומה לזה שמתחולל במריופול בדרום אוקראינה. כמו במריופול, גם בצ'רניהיב, שבה חיו ערב המלחמה כ-290,000 בני אדם, יש כעת מחסור חמור בחשמל, מים, גז וחימום, ולדברי הרשויות התשתיות בעיר "הרוסות".
7 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
נזקי הלחימה בעיר. "אני אחזור ואבנה אותה מחדש", הבטיח אנדריי
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
נזקי הלחימה בצ'רניהיב
(צילום: רויטרס)
אתמול, כך טוענים באוקראינה, הרסו הרוסים את אחד הגשרים המרכזיים שסיפקו לעיר סיוע הומניטרי ואפשרו פינוי של תושבים. ראש העיר, ולדיסלב אטרושנקו, הגדיר את המצב בעיר כ"טבח מוחלט" – ואמר שבית הקברות של העיר לא מספיק לקבור את כל ההרוגים בתקיפות הרוסיות. בשבוע שעבר הגיעו מהעיר דיווחים על עשרה הרוגים כתוצאה מהפגזה בעיר. ההרוגים היו חלק מקבוצת אנשים שעמדו בתור לקנות לחם.
אתמול סיפרו תושבים בצ'רניהיב כי חיילים רוסים אף עורכים רשימות של אזרחים לקראת פינוי למחוז קורסק ברוסיה. "הגזענים, שמנתקים את צ'רניהיב מהבירה, הופכים תושבים לבני ערובה", האשימה לודמילה דניסובה, נציבת זכויות האדם של אוקראינה. בשבוע שעבר פורסמו דיווחים דומים במריופול – לפיהם רוסיה גירשה לשטחה אלפים מתושבי העיר.
עד שיוכל לחזור לעירו ההרוסה, אנדריי מבקש כעת להימלט מאימת המלחמה. כשנשאל מה הוא מתכוון לעשות עכשיו, השיב שהוא רוצה רק "להתרחק", אך התקשה למצוא תיאור מדויק לתחושותיו. "אני אנגן בגיטרה", אמר, וכשברמן הציע לו לעשות זאת בריאיון עצמו, הוא הסכים, והחל לנגן מנגינה שלדבריו להקה שבה הוא חבר חיברה, בשם "לילה". כשעשה זאת, חיוך קטן הופיע על פניו.