משרד הביטחון יאפשר לעובדים פלסטינים לייצר את מדי הלחימה הבאים של צה"ל: תחרות עסקית בין חברות טקסטיל ישראליות חושפת סוגיה נפיצה שבמרכזה עומדת העסקתם של פלסטינים מאזור רמאללה ושכם, שעשויים להיות אלו שיתפרו ויתחזקו את המדים החדשים ליחידות הקרביות בצבא.
משרד הביטחון פרסם באחרונה מכרז לייצור ואחזקת המדים היקף של מיליוני שקלים. שתי חברות טקסטיל מתמודדות בשלב זה במכרז. אחת מהן, "טופ וור", חברה ותיקה שעובדת זה שנים עם משרדים ממשלתיים וגופים גדולים במשק, מחזיקה מפעל באזור תעשייה בשומרון, ומעסיקה, כחוק ולפי היתרים, פועלים פלסטינים.
1 צפייה בגלריה
שיפצורי מדי הקרב החדשים של לוחמי צה"ל
שיפצורי מדי הקרב החדשים של לוחמי צה"ל
ארכיון
(צילום: יואב זיתון)
אלא שלמשרד הביטחון הגיעה תלונה סביב התחרות במכרז שנמצא בעיצומו, ולפיה קיים חשש שהפלסטינים המועסקים בחברה לא יתייצבו לעבודתם בתקופת הסלמה ביטחונית או מלחמה, וכי העסקתם בייצור מדים לצה"ל וכן אמצעי לחימה נוספים במסגרת המכרז, מנוגדת לחוק הטקסטיל שמאפשר ייצור של מוצרי טקסטיל לצבא רק במתפרות ישראליות "מובהקות".
במשרד הביטחון אישרו את קבלת הפנייה במסגרת המכרז, והבהירו כי הדבר אכן אפשרי מאחר ש"גורמי הביטחון קבעו מספר מנגנוני אבטחה משמעותיים, כמו בדיקת המדים בחדרים ממודרים על ידי עובדים שקיבלו הכשרה ביטחונית טרם הטיפול בהם ועוד. בנוסף, המכרז בעיצומו ואין לדעת איזו חברה תזכה בו".

גם בעבר הועסקו פלסטינים בשירות צה"ל

עובדים פלסטינים כבר עבדו עבור צה"ל ומשרד הביטחון בצורה עקיפה ובהזדמנויות רבות, גם בשנים האחרונות: מעבודות בנייה להקמת בסיסים כמו עיר הבה"דים, דרך פרויקטים של תשתית ביטחונית ועד לייצור חולצות סוף מסלול וקורסים במתפרה שפועלת מלב בית לחם. גם אמצעי הגנה ביטחוניים מיוצרים במפעלים שמעסיקים פלסטינים.
במשרד הביטחון הבהירו עוד כי החלק המשמעותי במכרז הוא כיבוס ותיקוני המדים ולא ייצורם, שכן לא ניתן לכבסם במכונה רגילה. לפי פרטי המכרז, מדובר בייצור ואספקת מדים עם חומר אנטיבקטריאלי לעיכוב בערה שיגן על החיילים בעת שריפה.
מדובר באספקה וטיפול תקופתי בשני סטים של מדים לכל לוחם, כיבוסם ותיקונם במידת הצורך, וכן שינוע המדים לתקופה אפשרית של שלוש שנות חוזה לכל הפחות.
המכרז דורש שמירה על הנחיות ביטחוניות, והיקף ההתקשרות מוערך במיליוני שקלים לשנה, בשיעור של עלות אחזקה חודשית למדים לכל חייל של 1,200 שקלים. מלבד המדים, המכרז כולל גם מגני ברכיים, ובמצבי חירום של ריתוק משקי הספק שיזכה יחויב באספקת המדים לצבא. פיילוט למדים של חברה מתחרה נערך בשנים האחרונות והוגדר על ידי גורמי הצבא שטיפלו בו כמוצלח.
מחברת טופ וור נמסר בתגובה: "החברה שמפעלה ממוקם באזור התעשייה ברקן משמשת זה שנים רבות כספק מורשה של משרדי ממשלה שונים (לרבות משרד הביטחון), ושל חברות וגופים מובילים במשק. טופ-וור אף מוגדרת כ'מפעל חיוני לשעת חירום'. ככזאת היא ועובדיה (המועסקים כולם על פי דין) עומדים באופן דווקני בכל הדרישות החוקיות והרגולטוריות הנדרשות על פי הדין, באופן המאפשר מתן שירות איכותי ברמה גבוהה ביותר ללקוחותיה השונים, תוך שהלכה למעשה כל אזרחי ישראל ללא יוצא מן הכלל נפגשים באופן כזה או אחר, מדי יום ביומו, עם גופים שלהם טופ-וור מספקת שירותיה (כגון: רכבת ישראל, קופות חולים, בתי חולים, תעשיות ביטחוניות, חברות המזון, חברות הרכב, מסעדות, בתי קפה ועוד).
"למרבה הצער, בשל מבנה השוק שבו פועלת טופ-וור שבחלקו הגדול נשלט על ידי מונופול, וכמות המתחרים בו מצומצמת ביותר, מנסים גורמים אינטרסנטים שונים לצמצם עוד יותר את התחרות המועטה שקיימת בשוק ואשר מטרתה להיטיב עם הציבור, וזאת בין היתר באמצעות ניסיון להדיר ולהחרים חברות ישראליות הפועלות משטחי יו"ש והמשלמות מסים בישראל, תוך שימוש בטענות סרק המאפיינות גופים אנטישמיים דוגמת ה-BDS".
תגובת משרד הביטחון: "במכרז לאספקת מדי לחימה יכולות להתמודד חברות ישראליות בלבד שיחויבו לתפירה, אחזקה וכביסה של המדים אך ורק בישראל. לשאלת אחת המתמודדות, הבהיר משרד הביטחון כי העסקת עובדים פלסטינים בעלי אישור שהייה בישראל תתאפשר בכפוף לחוק עובדים זרים ולדרישות הביטחון שהוגדרו מראש, בכל הנוגע לטיפול במדים מסוג זה".