5 צפייה בגלריה
עובדי חברת אנרג'יאן
עובדי חברת אנרג'יאן
עובדי חברת אנרג'יאן מאושרים לאחר הפקת הגז. "הזרם הולך וגובר"
(באדיבות אנרג'יאן)
חברת אנרג'יאן הודיעה אחר הצהריים (רביעי) כי גז ראשון הופק בהצלחה ממאגר כריש, יממה לפני החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון שצפויה מחר. החברה ציינה כי "זו נקודת ציון משמעותית בקידום חזון התחרות במשק הגז הישראלי ובהגדלת בטחון אספקת האנרגיה והעצמאות האנרגטית של ישראל".
מחר בבוקר תתכנס הממשלה לאשר את ההסכם סופית, ואז יחתום עליו ראש הממשלה יאיר לפיד במשרדו בירושלים. לאחר מכן, בשעות הצהריים ייערך טקס בבסיס האו"ם בנאקורה בהשתתפות צוות המו"מ הישראלי ומשלחות מלבנון, ארה"ב והאו"ם. מאוחר יותר גם ייפגש לפיד עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. את המשלחת, יחד עם ההסכם החתום, יטיס לאזור נאקורה מסוק של חיל האוויר.
5 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
אסדת כריש
( צילום: אנרג'יאן)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יחתום מחר על ההסכם במשרדו. לפיד
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
עובדי חברת אנרג'יאן
עובדי חברת אנרג'יאן
"נקודת ציון משמעותית". עובדי חברת אנרג'יאן
(באדיבות אנרג'יאן)
בהודעת אנרג'יאן נכתב כי הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2" , וזרם הגז "הולך וגובר באופן יציב". במקביל, מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. באר "כריש מרכז 1" צפויה להיפתח גם היא בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות.
עוד ציינה אנרג'יאן כי האסדה ומערכת הצינורות שלה הינן בעלות קיבולת מקסימלית של 8 BCM לשנה. הקיבולת ההתחלתית היא עד 6.5 BCM לשנה, ומכירות הגז צפויות להגיע להיקף זה תוך ארבעה עד שישה חודשים מהיום. המשך הפיתוח של מאגר כריש צפון, ופיתוחן של מערכות נוספות לטיפול בנוזלים והולכת גז, מתקדמים על פי לוחות הזמנים ויושלמו לקראת סוף 2023.
גם בלבנון התייחסו להתחלת הפקת הגז מכריש ושר החוץ עבדאללה בו סעב אמר כי "עכשיו כשיש הסכם אין לנו שום בעיה עם זה, בהתחלה התנגדנו לזה, אבל עכשיו כמובן שחברת אנרג'יאן יכולה להפיק את הגז מכריש". הוא ציין עוד כי הוכשטיין אמור להביא את הנוסח הסופי לעאון מחר, ומשם יועבר לחתימה בנאקורה. שר החוץ ציין גם כי ההסכם הסופי יפורסם רק אחרי מעמד החתימה.

בחדר אחד, אך בלי תמונה: כך ייראה טקס החתימה

מחר כאמור ייערך הטקס בנאקורה, אך ממנו לא תצא כנראה תמונה משותפת ובוודאי לא צפויות לחיצות ידיים בין נציגים ישראלים ולבנונים. האמריקנים לא רוצים להביך את הלבנונים, שמעדיפים להימנע ממראית עין של נורמליזציה בין המדינות.

5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
להימנע ממראית עין של נורמליזציה. עאון ולפיד
(צילום: אוליבייה פיטוסי,אוראל כהן, AFP, DALATI AND NOHRA)
המתכונת המדויקת של הטקס עדיין לא ברורה לגמרי, אך המשלחות מישראל ולבנון דווקא צפויות לשבת בחדר אחד יחד עם האמריקנים, ולא בחדרים נפרדים כפי שחשבו תחילה. כל משלחת תגיש למתווך האמריקני הוכשטיין את ההסכם חתום. מצד ישראל יחתום על ההסכם לפיד ומהצד הלבנוני הנשיא מישל עאון.
הוכשטיין ילחץ את ידי המשתתפים, אך לא תהיה לחיצת יד בין הגורמים מישראל לאלה מלבנון. גורם ישראלי העריך שספק אם בכלל ייצאו צילומים מהטקס עצמו. את ישראל ייצגו בטקס מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת שיעמוד בראש המשלחת; ניצן קרסנטי, ראש המטה של מנכ"ל המשרד שתהיה רכזת המשלחת; אביבית בר אילן, סגנית ראש המטה לביטחון לאומי למדיניות חוץ; ראש המערך המדיני במשרד החוץ עליזה בן נון; תא"ל אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל ועמית הוימן, מנהל מחלקת משפט בינלאומי במשרד החוץ שליווה את המשא ומתן. בסיום הטקס תגיע המשלחת הישראלית לנקודה בראש הנקרה ותמסור הצהרה לתקשורת.
מיד לאחר הטקס בנאקורה יוגש ההסכם כמסמך רשמי לאו"ם, שבו מצהירות שתי המדינות שהגיעו להסכמה על קו הגבול הימי ביניהן.
שר האנרגיה לשעבר, ח"כ יובל שטייניץ, בירך על הזרמת הגז מכריש ואמר כי "ההחלטה על פיתוח כריש, שהתקבלה בשנת 2016, נועדה לבצר את מעמדה של ישראל כמעצמת אנרגיה, לדאוג לתחרות והפחתת מחירים, ולהגן על ישראל בפני התפתחויות כמו משבר האנרגיה שפוקד כעת את העולם כולו ואת אירופה במיוחד. בזכות מאמצים של שנים, ונגד התנגדויות של גופים רבים, כולל כמה מפלגות שהצביעו בזמן אמת בכנסת נגד מתווה הגז, ישראל מבצרת היום את ביטחונה האנרגטי, מגדילה את ייתירות ואת התחרות, בולמת את האינפלציה ומחזקת את כלכלתה לטובת כל אזרחיה".
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל סלאמה