3 צפייה בגלריה
שלום יצחק
שלום יצחק
רב כלאי שלום יצחק שהעיד בוועדה
(צילום: יריב כץ)
הוועדה הממשלתית לבדיקת בריחת ששת האסירים הביטחוניים מהכלא, נחשפה היום (חמישי) ליומן המבצעי שממלאים זקיפי השב"ס כל חצי שעה, בתום סיור שהם אמורים לערוך בין התאים, ונדהמה לגלות כי גם בסיורים בשעות שבהן כבר ברחו האסירים וכלל לא היו בכלא - נרשם פעם אחר פעם ש"הכל תקין".
נדמה כי בכל יום של עבודת ועדת הבדיקה הממשלתית נחשפים עוד ועוד שיאים חדשים במחדלי השב"ס, ובתרבות השקר ועצימת העיניים שבה התנהלה שגרת הביטחון היום יומית באגף 2, שממנו נמלטו ששת האסירים הביטחוניים מתא 5.
האסירים הביטחוניים היו כבר למעלה משעתיים מחוץ לחומות הכלא, אבל סוהרי אגף 2 כתבו ביומן הזקיף ש"הכל תקין", כלומר שאסירי האגף הביטחוני - כולל השישה שנמלטו, ישנים שנת ישרים במיטותיהם. "בשעה 01:30 כשהאסירים כבר מתחת לאדמה, ביומן הזקיף הסוהרת כותבה ש'הכל בסדר' על הביקורת שהיא מציינת שעשתה", הקריא השופט בדימוס, מנחם פינקלשטיין, יו"ר הוועדה.
הסוהר אמור לתעד ביומן את הסיור שנערך כל חצי שעה בלילה לפי נוהל נציבות השב"ס, כשהסוהר עם פנס בידו, ואמור להציץ פנימה לתא ולוודא שהאסירים במיטותיהם ואין משהו חריג. בתא 5 באגף 2 ישבו יחד בניגוד לכל ההנחיות שלושה אסירים המוגדרים כבעלי סיכון גבוה לבריחה, ויש דגש בנוהל של השב"ס להתעכב במיוחד עליהם ולראות שהם במיטותיהם.
3 צפייה בגלריה
חפציבה בן גיגי
חפציבה בן גיגי
חפציבה בן גיגי
(צילום: יריב כץ)
הוועדה קיבלה לידיה את יומן הזקיף מליל הבריחה שבו מתועדות כל ספירות הביטחון החל מהשעה 19:30 כשהאסירים נסגרים בתאים עד לשעה 04:00 לפנות בוקר, שבו מציינים שבשעה 03:10 הוכרז על נוהל בריחת אסירים. את היומן הגיש לוועדה מי שהעיד בפניה, קצין אג"מ של כלא גלבוע, רב כלאי שלום יצחק, שנכנס לתפקידו שבועיים לפני הבריחה.
יו"ר הועדה פינקלשטיין מקריא מהיומן: "השעה 01:30, הסוהרת כותבת 'עשיתי ביקורת באגף בין התאים במיוחד בתאים 4, 5 ו-14 שהם יש אסירי סג"ב-סיכון גבוה לבריחה, הכל בסדר" פינקלשטיין ממשיך להקריאה מהשורה של הסיור באגף בשעה 02:00 ושוב המילה "הכל בסדר" וחברי הועדה כבר לא יודעים איך להגיב לצמד המילים, כשהם אומרים יחד: "האסירים כבר מתחת לאדמה של הכלא בדרכם החוצה".
חבר הוועדה אריק ברבינג הסתכל על היומן, שם מצוין שנערך סיור בין התאים באגף ונכתב ש"הכל בסדר" ואומר כלא מאמין: "בשעה 02:30 הם כבר מחוץ לכלא ועברו את הכביש". ושוב הם מקריאים את הסיור באגף של השעה 03:00 וכרגיל ביומן נכתב "הכל תקין". ביומן מתואר הרגע שבו הם מקבלים דיווח מהמשטרה על חשד לבריחת אסירים. "עברנו תא תא, הגענו לתא 5, לאחר שהדלקנו את האור צעקנו, דפקנו על התא ולא הייתה תשובה ולא זוהו האסירים. מפקד המשמרת פתח את התא, נמצא בור בשירותים והאסירים לא היו בתא".
3 צפייה בגלריה
 ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
 ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
(צילום: שמוליק דודפור)
רב כלאי יצחק נכנס לתפקידו שבועיים לפני הבריחה וכבר ביומו הראשון, "עוד בחפיפה" כדבריו, גילה שסוהרי המגדל לא מכירים את העבודה ואין כל אפקטיביות בעבודתם ושל התנהלות הכלא מבחינת האבטחה. גנ"מ יצחק אומר כי ב-1 בספטמבר, חמישה ימים לפני הבריחה, קיבל מקצין האג"מ המחוזי סג"ד יהב און, את תחקיר סיכול הבריחה משנת 2014 וכלל הלקחים שהופקו אז כדי לרענן את שגרת הביטחון ולהילחם בשחיקה הסוהרים.
לדברי גנ"מ יצחק, "20 שעות לפני הבריחה כשהייתי בכלא דמון, שלחתי מייל לקמב"ץ של הכלא שבו כתבתי שיש לי כמה דברים להעביר לסגל: הכרת תחקיר 2014 הבריחה שסוכלה מכלא גלבוע, בדיקת חללים, ניוד אסירים ביטחוניים לפי הנוהל שצריך, ובדיקת אמצעי אבטחה פיזיים". חברי הועדה משתהים כשהם מקבלים לידיהם את המסמך שנכתב "20 שעות לפני הבריחה, מסמך כזה נבואי. זה מדהים".
דווקא הצגת המסמך מדגימה היטב את גודל המחדל, כשבשב"ס ידעו בדיוק מה צריך לעשות ללא כל קשר לתקציבים ולטכנולוגיה אבל איש לא עשה דבר והמשיכו להתנהל בשגרה שהציפה את הזלזול הבוטה בהנחיות ובנוהלי האבטחה. רק לאחר הבריחה השב"ס התעורר למחדלים שהיו שגרתיים בהתנהלות. "זה נפל במשמרת שלנו", התבטא על מר גורלו קצין בכיר בשב"ס לאחר שהעיד בוועדה.
חבר הועדה ברבינג, לשעבר ראש אגף בשב"כ, אמר בייאוש לאחר שנחשף לחומרים כי "אתם בשב"ס טובים בכתיבה ובדו"חות, אבל פחות בעשייה בשטח. עסוקים יותר בניירות ושום כלי בקרה שבידיכם - לראות שהנהלים והפקודות מבוצעות - לא מיושם".
סג״ד חפציבה בן גיגי, קצינת המודיעין של המחוז הצפוני בשב"ס, אמרה בעדותה כי הופתעה מהבריחה. "קיבלתי טלפון באמצע הלילה וניסיתי להבין אם זה אמיתי בכלל ששישה אסירים ביטחוניים ברחו. לאור העובדה שלא היה מידע על כוונות לבריחה זאת הייתה הפתעה ענקית". חברי הוועדה אמרו לה כי "זה שבמשך 8-9 חודשים שישה אסירים חופרים ואיש לא יודע במודיעין, זה טעון בדיקה".