יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התייחס הבוקר (רביעי) לאישור צמצום עילת הסבירות אתמול בוועדת החוקה וטען כי מדובר בגרסה מרוככת ומתונה של החוק. בריאיון ל-ynet Live טען רוטמן כי לפי תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין, העילה הייתה אמורה להתבטל באופן גורף. לכן הנוסח שאושר הוא מרוכך ולא מבטל את עילת הסבירות באופן גורף אלא מצמצם אותה".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
שמחה רוטמן בועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
המפגינים? "כשזה קורה ביהודה ושומרון זה מוגדר כטרור". שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בימים האחרונים, נשמעה ביקורת על כך שהדיונים בוועדת החוקה, המעוררים סערה ציבורית, נמשכים למרות המבצע הצבאי בג'נין. "אין הצדקה לדחות את הדיון בין אם הוא רגיש או לא", אמר רוטמן. "יש ממשלה שנבחרה ויש אופוזיציה שהחליטה שהיא תפוצץ דיונים ותתנהג בצורה לא פרלמנטרית, תקלל, תשתולל - וגם אירועי טרור לא גורמים להם לחשוב על איך הם נראים. הדבר הזה מאוד מאוד חמור, אבל הוא בוודאי לא יכול להיות עילה לכניעה לבריונות שכזאת".
רוטמן התייחס להודעת ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית שהודיעו שבעקבות ההצבעה בוועדה יחריפו ההפגנות. "בבריונות לא מנהלים מדינה. זו טקטיקה של תג מחיר וכשזה קורה ביהודה ושומרון השב"כ מגדיר את זה לפעמים כאירועי טרור. הם נוקמים באזרחי ישראל, באנשים שרוצים לטוס, הם נוקמים בהם על זה שהם החליטו לקדם מדיניות אחרת. את המציאות הזאת אסור לקבל ואסור להיכנע לה".

2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לדברי רוטמן המהפכה המשפטית לא תיעצר בעילת הסבירות. "אנחנו נבחרנו כדי לקדם מדיניות ונקדם אותה באחריות ובמתינות. אני מקווה שבכנס הבא של הכנסת נקדם גם את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. ראש הממשלה אמר בנושא הזה בצורה ברורה - הוועדה בהרכבה הנוכחי סיימה את חייה, אין לה זכות קיום".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בריאיון שנתן בשבוע שעבר לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי פסקת ההתגברות כבר לא תהיה חלק מהמהפכה המשפטית. "אני סבור שכמו כל חלקי תיקון מערכת המשפט, צריך לתת מענה לעובדה שבית המשפט לא יכול להחזיק במילה האחרונה על חקיקה. יש דרך לעשות את זה באמצעים אחרים. פסקת ההתגברות היא אחת האפשרויות ואני חושב שהיא צריכה לעבור, אבל לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמש".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שנבחרה כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, התייחסה בריאיון ל-ynet LIVE לאופן שבו אושר החוק לקריאה ראשונה בוועדה: "רוטמן שם לעצמו דדליין, להביא את הנושא להצבעה בסוף היום. מדובר בהצעת חוק מאוד שנויה במחלוקת. עם כל הכבוד, לאן אצה לו הדרך? אני קוראת לראש הממשלה לעצור את האיוולת הזו".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) חיזק את דבריה וטען כי "הפטנט שבו הממשלה עברה לשיטת הסלמי והניסיון שלה להעביר את ההפיכה המשטרית הוא פטנט שלא מקובל על אף אחד. ברור לחלוטין שהליך החקיקה כולו רקוב מתחילתו ועד סופו. כולל הליך ההצבעה החפוז שהיה אתמול בלי שום התרעה מוקדמת גם לסיעות האחרות. זה ניסיון לייצר מהפכה משטרית ברגע".

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר אמר הבוקר ל-ynet Live כי נוסח החוק שאושר בוועדה לצמצום עילת הסבירות הוא "קיצוני ומסוכן עבור מדינת ישראל. יכולת הביקורת השיפוטית ושלטון החוק ייפגעו בצורה אנושה". לדבריו, "לא כל פעולה אפשר לקטלג כחוקית או לא, מדינות הפכו לדיקטטוריות גם באמצעים חוקיים. הנשמה של הדמוקרטיה היא שבית משפט יכול לבקר את הנבחרים שחייבים דין וחשבון לציבור".
בכר התייחס לפגיעה בכלכלה הישראלית בעקבות המהפכה המשפטית, ואמר: "כעורכי דין, כשאנחנו מייעצים ללקוחות שלנו איפה להשקיע בעולם, אנחנו לא ממליצים להם לעשות זאת במקומות שבהם בית משפט לא יכול למנוע מהשלטון לעשות כרצונו". הוא טען כי "באמצעות החוק אפשר לעשות המון דברים רעים והאזרח שצריך לשמור על עצמו מפני השלטון על ידי בית משפט".
לדברי בכר, אישור עילת הסבירות הוא רק השלב הראשון ולאחר מכן הקואליציה תקדם גם את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. "זה כמו לקחת את הגוף ולהוציא ממנו את מערכת החיסון. אנחנו נהיה תלויים בחסדי הפוליטיקאים, בית המשפט לא יוכל לבקר אותם וזאת לצד פגיעה בעצמאות בחירת השופטים".