סגן שר החוץ של איראן, שמייצג את טהרן בשיחות הגרעין עם המערב, הודיע שמו"מ הגרעין יחודש עד סוף נובמבר. עלי באגרי קאני אמר את הדברים אחרי שנפגש בבריסל עם גורמים באיחוד האירופי.
"ניהלתי דיאלוג רציני ומועיל עם אנריקה מורה (שליח האיחוד לשיחות הגרעין), על המרכיבים שהכרחיים למו"מ מוצלח. הסכמנו להתחיל את המו"מ לפני סוף חודש נובמבר. התאריך המדויק יתפרסם במהלך השבוע הקרוב", כתב קאני בטוויטר, ולא התייחס לאפשרות של שיחות עם ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP)
בצהריים הודיע גורם איראני כי ארצו מוכנה לשוב למו"מ עם המדינות האירופיות על חזרה להסכם הגרעין. דבריו של הגורם, שזהותו לא נחשפה, הובאו בערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה האנגלית Press TV, המשמש כשופרו של משטר האייתוללות - ולכן בעולם ייחסו משמעות רבה לדברים. "איראן הביעה באופן רשמי נכונות לשיחות ישירות עם שלוש המדינות האירופיות שהיו חתומות על הסכם הגרעין", אמר המקור ל-Press TV. "איראן הזמינה את נציגי שלוש המדינות הללו לטהרן, והציעה במקביל לשלוח את נציגיה שלה לבירות של שלוש המדינות, כדי לקיים את השיחות. עם זאת, היא טרם קיבלה תגובה כלשהי". שלוש הנציגות האירופיות הן בריטניה, גרמניה וצרפת.
משמעות ההודעה שמסר הגורם בצהריים, שלפיה איראן מוכנה לחזור לשיחות עם שלוש הנציגות האירופיות בהסכם, היא שהיא שוללת אפשרות לקיים שיחות ישירות עם וושינגטון. בשנה החולפת נערכו בווינה שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב, שהופסקו בחודש יוני אחרי שישה סבבים.
"החזרה של אמריקה להסכם לא מעניינת אותנו", אמר היום שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן. "מה שחשוב לנו זה שהתוצאות של השיחות יהיו לטובתה של איראן", הדגיש השר.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
במתקן הגרעין של איראן בנתנז
(צילום: EPA)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נזכיר, נחתם בשנת 2015, למורת רוחן של ממשלת ישראל ומדינות במפרץ הנחשבות ליריבותיה של איראן. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח אדוק יותר מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כדי שהעולם יהיה בטוח שהיא אינה מתקרבת לפיתוח פצצה גרעינית. בתמורה הוסרו רוב הסנקציות הכבדות שחנקו את הכלכלה האיראנית.
אלא שבמאי 2018 הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ארצו פורשת מההסכם, בטענה שהיה זה הסכם גרוע שרק אפשר לאיראן לשקם את כלכלתה במקביל להמשך פעילות הטרור שלה ברחבי העולם. המדינות האחרות החתומות על ההסכם – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – ניסו לשכנע את וושינגטון שלא לפרוש, אך ללא הועיל. בשנה שעברה הודיעה איראן כי בתגובה לפרישה האמריקנית גם היא מתחילה להתיר בהדרגה את התחייבויותיה, ולאחרונה אף החלה להעשיר אורניום לשיעור של 60% – שיעור המקרב אותה מאוד לפיתוח של נשק גרעיני.