הפרקליטות הגישה הבוקר (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד עדאל א-סאנע (37) משבט תראבין א-סאנע וחברת "עין האופק" שבבעלותו, בגין סחיטה באיומים של קבלנים בדרום בסך של כ-2.26 מיליון שקלים, קבלת דבר במרמה בסך 2.09 מיליון שקלים, ועבירות כלכליות נוספות.
על פי כתב האישום, בין נובמבר 2018 ועד לחודש שעבר, א-סאנע הפעיל את חברת השמירה "עין האופק" ללא רישיונות מתאימים ממשרדי המשפטים והעבודה. באמצעות עין האופק וחברה נוספת שבבעלותו, א-סאנע סחט באיומים דמי שמירה מ-11 קבלנים באזור הדרום. "הנאשם הוא בן שבט בדואי בעל מוניטין עברייני בתחום עבירות הפרוטקשן והאלימות. שבט תראבין הוא שבט דומיננטי במפת הפשיעה באזור דרום הארץ, ובני השבט זכו למוניטין שלילי הנוגע להפעלת כוח ושימוש בכוח על מנת להניע אחרים לעשות או להימנע ממעשה בהתאם לרצונותיהם".
בכתב האישום הודגש כי להזכרת שמו של שבט תראבין "קיימת השפעה מטילת אימה", והפרקליטות טוענת כי המוניטין העברייני של א-סאנע כבן השבט סייע לו לאיים על הקבלנים שפעלו באזור אופקים, שדרות ובאר שבע. בין היתר א-סאנע איים כי ייגרם נזק לאתרי הבנייה או לכלי העבודה של הקבלנים אם לא ישלמו לו עבור "שירותי שמירה". בכתב האישום צוין כי רוב בעלי העסקים נאלצו לשתף פעולה עם א-סאנע וגורמים נוספים, ובתמורה לתשלום "דמי החסות" הם זכו ל"שקט" וביטחון יחסי.
1 צפייה בגלריה
סוכנים עצרו סוחטי דמי חסות
סוכנים עצרו סוחטי דמי חסות
סוכנים עצרו סוחטי דמי חסות. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
עורכי הדין נועה ברח"ד ושאול אשחר מפרקליטות המדינה תיארו כי "בשנים האחרונות התגברה תופעת סחיטת דמי החסות ('פרוטקשן'), בפרט באזור הדרום. בעל עסק שסירב לשלם לגורמים העבריניים נחשף לאיומים, פגיעות ברכוש, גניבות ונזקים שונים". עוד ציינו כי "ברבים מהמקרים א-סאנע כלל לא נדרש לאיים מפורשות כדי לקבל עבודת שמירה באתר שנמצא ב'טריטוריה' שלו. 'המוניטין' שצבר לעצמו כ'נותן החסות' בשטח, הבהיר לקבלן שעליו להיענות ל'הצעת השירות' שלו. קבלנים מסוימים אף פנו אליו מיוזמתם כדי להינצל מנזקים וגניבות".
בכתב האישום מתוארים נזקים שאירעו באתרי הבנייה השונים על ידי גורמים שזהותם אינם ידועה. במקרה אחד נופצה שמשת טרקטור של קבלן שהודיע על הפסקת השמירה, וא-סאנע איים על הקבלן שהאשים אותו בפגיעה. במקרה נוסף, א-סאנע 'הצליח' להשיב במהירות טלוויזיה גנובה בשווי עשרות אלפי שקלים לאתר חדש שאיתו טרם יצר קשר, ובתמורה דרש וקיבל את השמירה גם באותו האתר. במקרה אחר שבו קבלן התחמק מלחתום מול א-סאנע על חוזה, יד עלומה גנבה דלק מכלי העבודה בכמה הזדמנויות.
עוד תואר כי א-סאנע נהג להגיע עם רכב ה-BMW שלו לאתרי הבנייה ב"טריטוריה" שלו ולעדכן את נציגי חברות הבניה כי הוא השומר באזור ושיש להעביר אליו את דמי החסות. הוא נהג להדביק מדבקה המזוהה עם העסק שלו באתרי הבנייה, על מנת לסמן לאחרים כי האתר הזה "חוסה" תחת הפרוטקשן שלו. במטרה להסוות את העובדה שהוא גובה דמי חסות, א-סאנע הקים חברה המעניקה כביכול שירותי שמירה. הוא רכש כלי רכב והדביק עליהם מדבקות עם סמל ושם החברה, וכן העסיק שומרים, כל זאת מבלי שקיבל את הרישיונות הנדרשים.
באחד המקרים אמר למנכ"ל של חברות עבודות בנייה ופיתוח: "זה המקום שלנו. אנחנו שומרים פה. הכל מסודר. אם אתה רוצה שמירה, אני לא מכריח אותך. רק תדע שיש פה גנבים באזור". מאחת החברות גבה דמי פרוטקשן ביותר מ-200 אלף שקלים. מקבלן אחר א-סאנע גבה פרוטקשן לאחר שבתחילת העבודות באתר במושב בדרום נגנבו מחשבים של מחפרים בשווי יותר מ-100 אלף שקלים. מכתב האישום עולה כי רבים מהקבלנים ששילמו לו היו אנשים ותיקים ומוכרים בתחום, שהבינו שאין להם ברירה אלא לקבל מא-סאנע שירותי פרוטקשן.
הכסף שא-סאנע הרוויח מהפרוטקשן נאמד בלפחות שני מיליון ו-260 אלף שקלים. בנוסף, בעזרת מצג שווא לפיו ההתקשרות עם חברת עין האופק שבבעלותו "מסודרת" ונעשית כחוק, א-סאנע השיג במרמה התקשרויות בשווי של לפחות שני מיליון ו-97 אלף שקלים.
לא-סאנע יוחסו כאמור עבירות של סחיטה באיומים, עושק, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קיום משרד שירותי שמירה וארגון שירותי שמירה ללא רישיון, עיסוק כשומר ללא רישיון, העסקת שומר ללא רישיון, עיסוק כקבלן שירות ללא רישיון, וכן עבירות הלבנת הון. זאת לאחר שאת הרכוש האסור שקיבל בסחיטה באיומים ומרמה, בסך כולל של לפחות ארבעה מיליון ו-361 אלף שקלים, א-סאנע הפקיד בחשבון הבנק של החברה וערבב אותו ביתר הכספים שהיו בחשבון, במטרה להסתיר את מקורם.
נגד א-סאנע הוגשה בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו, שבה נכתב כי "יש לתת את הדעת גם ל'מכת המדינה' של סחיטת דמי החסות. לנוכח תופעה נרחבת זו והנזק האישי, החברתי והכלכלי שהיא גורמת, כמו גם לנוכח מיעוט המתלוננים וחששם של המאוימים כי תלונה עלולה להוביל לפגיעה בהם ובעסקיהם, ישנה חשיבות מרובה בהרחקת המאיימים שנתפסים מפעילותם". עוד ציינה הפרקליטות כי "חששם של הקבלנים בכלל, והמתלוננים בפרט, הוא שהנאשם, כ'ראיס' או מי מטעמו, יפגע בציוד יקר שנמצא באתרים, או יגנוב אותו על מנת להשיג את השמירה באתר או כחלק משליטתו בטריטוריה".
עו"ד אורי בן נתן המייצג את עבדאלעזיז אחד החשודיםעו"ד אורי בן נתן
בנוסף, החקירה שביצעו חוקרי להב 433 בשיתוף ימ"ר נגב כללה גם האזנות סתר נגד א-סאנע, שמהן עלה כי הוא ניסה לשבש את החקירה הסמויה נגדו, ושוחח עם לקוחות ומתלוננים כדי להכין אותם לחקירה. עוד עלה כי מתלוננים רבים הביעו חשש מפני א-סאנע וסירבו להעיד נגדו או להתעמת איתו.
נגד א-סאנע הוגשה גם בקשה לחילוט של כ-350 אלף שקלים שנתפסו בחשבונות הבנק שלו ושל החברות שבבעלותו, 450 אלף נוספים בהמחאות, וארבעה רכבים הרשומים על שמו ששימשו את עסק ה"שמירה" - בהם רכב ה-BMW שאיתו נהג להסתובב.
עו"ד אורי בן נתן, סנגורו של א-סאנע, מסר: "כתב האישום שהוגש כנגד מרשי הוא בדיחה. לפני כשנה הגעתי למגרש הרוסים וחיפשתי חנייה. ניגש אלי בעל חניון והציע לי לחנות אצלו כי אם אחנה בחוץ יכולים לשרוט לי את הרכב. זה פרוטקשן?!".