ישראל הביעה מחאה בפני ספרד ואירלנד בעקבות מכתב ששיגרו ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, וראש ממשלת אירלנד, ליאו ורדקר, לנשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ולשר החוץ של האיחוד ג'וזפ בורל ובו הציעו לבחון את השעיית הסכמי ההתאגדות (אסוציאציה) בין ישראל לבין האיחוד האירופי. הם מציעים לעשות זאת במידה שיתברר כי ישראל הפרה את חובותיה לשמירה על זכויות אדם בעזה שכלולות בהסכם הזה.
2 צפייה בגלריה
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס ראש ממשלת ספרד
פדרו סנצ'ס, ראש ממשלת ספרד. קו מתמשך נגד ישראל
(צילום: AP)
הסכם ההתאגדות הוא המסגרת המשפטית שמגדירה את היחסים בין ישראל לבין האיחוד האירופי הן בתחומי הסחר אך גם בתחומים מדיניים, חברתיים ותרבותיים. ההסכם נחתם בשנת 1995 ונכנס לתוקף ב-1 ביוני 2000.
במכתב הם קוראים לראשי האיחוד האירופי לבצע בדיקה דחופה של הסכם ההתאגדות כדי לבחון אם ישראל עומדת בהתחייבויות שלה שכלולות בהסכם ביחס לכיבוד זכויות אדם ועקרונות דמוקרטיים לנוכח פעולותיה בעזה. "אנו מודאגים מאוד מההידרדרות במצב בישראל ובעזה, מההשפעה שיש לסכסוך המתמשך על פלסטינים חפים מפשע, במיוחד ילדים ונשים. המבצע הצבאי המורחב של ישראל באזור רפיח מהווה איום חמור ומיידי שהקהילה הבינלאומית צריכה להתמודד איתו בדחיפות".
2 צפייה בגלריה
משרדי האיחוד. לא קיבלו בינתיים החלטות אופרטיביות נגד ישראל
משרדי האיחוד. לא קיבלו בינתיים החלטות אופרטיביות נגד ישראל
משרדי האיחוד. לא קיבלו בינתיים החלטות אופרטיביות נגד ישראל
(צילום: AFP)
בישראל לא אהבו את המכתב הזה והגישה מחאות עליו בירושלים, במדריד ובדבלין. המכתב הזה מגיע על רקע לחצים שמפעילות מדינות כמו אירלנד וספרד על האיחוד האירופי להטיל סנקציות על מתנחלים אלימים ביהודה ושומרון – דרישה שנבלמת על ידי הונגריה וצ'כיה שלא מאפשרות את הקונצנזוס הנדרש בהחלטות שקשורות למדיניות חוץ וביטחון . על הרקע הזה, מדינות אירופיות כמו צרפת כבר החליטו באופן עצמאי על הטלת סנקציות נגד 28 מתנחלים. בריטניה, שאינה חברה באיחוד, ביצעה מהלך דומה.
ראש ממשלת ספרד סנצ'ס אמר בשבת בנאומו בכנס האינטרנציונל הסוציאליסטי במדריד, כי הוא מבין שלישראל יש זכות להגן על עצמה וכי צריך לשחרר את החטופים, אך הוא סבור שישראל עוברת על החוק הבינ"ל וכי יש צורך להפסיק את המלחמה ולהכיר במדינה פלסטינית.