כשסייף עלי ברח מעיראק בשנה שעברה, כדי להימלט מהאיומים וההתעללות שספג בשל נטייתו המינית, הוא חלם לחזור יום אחד. עכשיו החזרה הביתה נראית בלתי אפשרית, אחרי שהפרלמנט העיראקי אישר בסוף השבוע חוק הקובע כי יחסים חד-מיניים הם עבירה פלילית, וכי העונש עליהם הוא 10 עד 15 שנות מאסר. "אחרי שהחוק הזה אושר, עכשיו אפילו לבקר בעיראק יהיה בלתי אפשרי עבורי. זה מה ששובר לי את הלב", אומר עלי בן ה-26.
4 צפייה בגלריה
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
תומכי המטיף א-סדר שורפים את דגל הגאווה ב"מחאת הקוראן" אשתקד בבגדד
(צילום: Murtaja LATEEF / AFP)
החוק החדש, המבוסס על תיקונים לחוק נגד זנות שנחקק ב-1988, קובע גם כי "שינוי המין הביולוגי על בסיס רצון אישי ונטייה" הוא פשע, וכי טרנסג'נדרים שעוברים ניתוח להתאמה מגדרית ורופאים המבצעים ניתוחים כאלה יכולים להישלח לעד שלוש שנות מאסר.
ארגוני זכויות אדם מיהרו למתוח ביקורת על עיראק והגדירו את המהלך "התקפה על זכויות האדם", והם הזהירו שהוא יחריף את האווירה העוינת והאלימה שבה להט"בים חיים בעיראק ממילא. גם מדינות במערב גינו את הצעד, והאו"ם הביע דאגה ומסר כי החוק "מנוגד לכמה אמנות זכויות אדם שעיראק חתומה עליהן". פוליטיקאים עיראקים ופלגים מזוינים הפועלים במדינה הדפו את הביקורת, וטענו כי מדובר בהתערבות זרה בענייניה הפנימיים של המדינה.
4 צפייה בגלריה
חוק נגד לה"טב בעיראק
חוק נגד לה"טב בעיראק
הכרזה שפרסם ארגון IraQueer. דגל הגאווה כגדר תיל
לפני שעזב את עיראק משפחתו של עלי אסרה עליו לצאת מהבית במשך שנתיים בשל מראהו ומשום שלדבריה הוא אינו מתנהג כמו "גבר רגיל". בעקבות האיומים שספג על רקע נטייתו המינית ברח לבסוף מהמדינה. עלי, שייסד את ארגון Gala for LGBTQ, אומר שחברים בקהילה הלהט"בית בעיראק היו חשופים עוד לפני החוק לסוגים שונים של אלימות, בהם רצח, אונס, חטיפות וסחיטות, אבל מוסיף: "אני מאמין שהפרק הבא יהיה אפל מאוד".

וזה כמעט היה עונש מוות

לפני אישור החוק התבססה הרדיפה המשפטית נגד להט"בים בעיראק על סעיפים עמומים בחוק העונשין העיראקי הנוגעים למוסר. החוק החדש, ששמו הוא "החוק למאבק בזנות ובהומוסקסואליות", קובע כי מי ש"יקדם" יחסי מין חד-מיניים יישלח לשבע שנות מאסר, וכי גבר שמתנהג "במתכוון" כמו אישה יישלח לשנה עד שלוש שנים בכלא.
פעילים מזהירים כי התיקונים לחוק נתונים לפרשנות רחבה, שהופכת אותם למסוכנים עוד יותר. בטיוטה קודמת של הצעת החוק הוצע אף להטיל עונש מוות על מי שיורשעו ביחסים חד-מיניים, אבל חבר הפרלמנט מוסטפה סנאד הודה כי הוא נמחק בעקבות לחץ מצד ארה"ב ומדינות באירופה.
4 צפייה בגלריה
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
עם תמונת המטיף ודגל הלהט"ב מחוק. ה"נקמה" בשטוקהולם בבירה העיראקית
(צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
"החיים בעיראק לא בטוחים", אומרת פעילה להט"בית שביקשה להישאר בעילום שם מחשש לביטחונה. במשך שנים רבות היא הביאה את סיפוריהם של להט"בים עיראקים בבלוג שלה, אבל אחרי שספגה איומים חוזרים ונשנים הוא נפרץ ואז הוסר מהרשת בשנת 2018. בהמשך השיקה פודקאסט שבו המשיכה להביא את סיפוריהם של חברי הקהילה.
בעקבות אישור החוק החדש חבריה של הפעילה בת ה-29 מפצירים בה למחוק את הפוסטים שלה ברשת ואת פרקי ההסכת. "אני לא יכולה לדמיין את עצמי עושה זאת", היא אומרת. "אני לא רוצה לעזוב את עיראק רק כי אני קווירית, אבל אני פוחדת שלא תהיה לי ברירה אלא לעשות את זה. עכשיו דוחקים אותנו עוד יותר אל הצללים".

התחזית: "הגירה קווירית"

בפוסט שפרסם בימים האחרונים ארגון Gala for LGBTQ באינסטגרם הוא הציג לעוקביו רשימה של צעדים להפחתת הסכנה שיסבלו מרדיפה. בין השאר הוצע להם להסיר עוקב מחשבונות קוויריים, להימנע מאפליקציות היכרויות ללהט"ב ולצמצם את ביטוי הזהות הקווירית שלהם. ארגון אחר, IraQueer, שיתף באינסטגרם תמונה של דגל גאווה דמוי גדר תיל.
בשבת הזהירה מחלקת המדינה האמריקנית כי החוק החדש עלול לשמש לדיכוי חריף אף יותר של חופש הביטוי ולפגוע בפעילותם של ארגוני סיוע ברחבי עיראק. בתגובה חתמו לפחות 60 חברים בפרלמנט העיראקי על קריאה להחליף את שגריר ארה"ב בבגדד, והיו אף שהאשימו ארגוני חברה אזרחית בשיתוף פעולה עם וושינגטון בקידום הומוסקסואליות.
4 צפייה בגלריה
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
עיראק תומכי מוקתדה א סאדר שורפים דגלי גאווה להט"ב
"עכשיו זה לא רק המשפחה והחברה. עכשיו אתה קורא תיגר על המדינה". קורעים את דגל הגאווה בבגדד
(צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
ראשה יונס, חוקרת לענייני להט"ב בארגון זכויות האדם Human Rights Watch, מדגישה כי החוק הוא עלבון נוסף ללהט"בים עיראקים, שמתמודדים ממילא עם מעגל של אלימות ואיומים על חייהם מצד ארגונים חמושים. בתמונות שרבים מהם עדיין זוכרים שרפו אשתקד תומכיו של המטיף השיעי מוקתדא א-סדר, הנהנה מהשפעה פוליטית גדולה בעיראק, דגלי גאווה בהפגנות המחאה שאליהן יצאו בעקבות שריפת ספרי הקוראן בשבדיה.
יזאן אל-עוביידי, פעיל קווירי עיראקי-נורבגי, אומר שכעת הוא חושש לבקר במולדתו, שאותה ראה בפעם האחרונה ב-2018. הוא מעריך שהחוק יוביל לגידול ב"הגירה הקווירית" אל מחוץ לעיראק, משום שכעת השלטונות מספקים צידוק חוקי להתקפה על להט"בים. "עכשיו זה כבר לא ש'רק' המשפחה והחברה נגדך. על ידי כך שאתה חי כמי שאתה – אתה קורא תיגר על המדינה".