"כאב הבטן" החדש של הליכוד? הצעת חוק האחים השכולים תעלה להצבעה היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת, וכרגיל בתקופה האחרונה, למרות העובדה שהמשפחות השכולות הן קונצנזוס בציבור הישראלי - כלל לא בטוח שהיא תעבור, מאחר שראשי בלוק נתניהו הודיעו שיתנגדו באופן גורף לכל חוק שתעלה הקואליציה.
על פניו אמור החוק, המבקש לתת הכרה בסיסית ולהסדיר את מעמדם של אחים השכולים, שכיום כל היחסים שלהם עם הרשויות נעשים אך ורק דרך הוריהם, לזכות להתנגדות אוטומטית של האופוזיציה. אלא שמדובר בסוגיה רגישה, ובהינתן שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הוא בעצמו אח שכול - ייתכן שיינתן חופש הצבעה לאופוזיציה ביחס להצעת החוק.
3 צפייה בגלריה
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
ירושלים אנשים עומדים בצפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבי הארץ
בית העלמין הצבאי בהר הרצל. חוק האחים השכולים יעבור?
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
אלי בן שם
אלי בן שם
"בושה למדינה שעד עכשיו האחים השכולים היו שקופים". יו"ר ארגון יד לבנים
(צילום: רן ברגמן)
יו"ר ארגון "יד לבנים", אלי בן שם, אמר בריאיון לאולפן ynet כי לדעתו החוק יעבור. "אתמול נפגשנו עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שהוא אח שכול, ולא הייתי מעלה על הדעת שהוא יצביע נגד חוק כזה", אמר. "נפגשנו גם עם יריב לוין שהוא מתאם האופוזיציה בכנסת, וגם הוא אישר לנו את זה, כך שאני בטוח שהחוק יעבור ברוב קולות.
"אנחנו לא מתייחסים לפוליטיקה. הגיע הזמן אחרי 74 שנה לקיום המדינה ייתנו ביטוי לאחים השכולים כדי שלא יהיו שקופים. זו בושה למדינת ישראל שעד עכשיו הם היו שקופים, ואני מקווה שיתקנו את העוול הזה".
גם פרידה שניידרמן, אחות שכולה ויו"ר ועדת האחים בארגון "יד לבנים", מקווה שהחוק, שאותו יזמה ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה), יעבור. "אני נלחמת כבר 12 שנה כדי שתהיה הכרה באחים השכולים", אמרה בריאיון לאולפן ynet. "מאז שאני אחות, לא ידעתי שאני אחות. המדינה קראה לי בת להורים שכולים. כשההורים שלי הלכו לעולמם, הרגשתי שאין לי זהות. אח הוא חבר לחדר שינה, חבר לסודות. את כל הדברים הקשים והחשובים הייתי מספרת לאחי".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"לא יעלה על הדעת שנתניהו יצביע נגד החוק". יו"ר האופוזיציה
(צילום: יואב דודקביץ)
"כשנכנסו הביתה להודיע למשפחה שלי על מות אחי, אני עמדתי בדלת ואף אחד לא שאל מי אני בכלל", סיפרה שניידרמן. "המדינה לא יודעת מי אני. פעם קראו לי רוזנשטרוך והיום קוראים לי שניידרמן, אז איך יידעו מי אני? איך אפשר לעשות הכרה לאח שלא יודעים מי הוא? אז הגיע הזמן שיעשו סדר בנושא הזה".
שניידרמן אמרה כי היא מקווה שהחוק לא יעורר מחלוקת פוליטית. "אני חושבת שיושבים אנשי חכמים בכנסת ולא צריך להכניס את השכול לתוך הפוליטיקה. אני חושבת שבתא המשפחתי הזה יש דבר שקוראים לו אחים, כל אחד מכיר את המושג הזה. היום גם אחד קורא לשני 'אחי', ובמקרה שלי זה ממש דם מדמי".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד התייחס הבוקר באולפן ynet לחוק ואמר כי "מכיוון שאין משמעות אופרטיבית, שכן החוק עולה בקריאה טרומית, אני מעריך שיינתן חופש הצבעה. אם אכן כך, אני חושב שזה חוק טוב, ואצביע בעד. אם האופוזיציה תתנגד כחלק מאי קיום הממשלה הזו, אז נצביע נגד. העניין הוא בעיקר פוליטי, קצת ערכי, ובלי משמעות - כי זה עניין טרומי".
כשנשאל על כך שמדובר בהצעת חוק של מיכל שיר מתקווה חדשה, ואולי הליכוד יסכים להעביר אותה כמחווה של רצון טוב, השיב קרעי: "מיכל שיר עומדת על הבימה ומסיתה נגד מי שעומד בראש הליכוד. אין לנו שום כבוד אליה, גם אם נצביע בעד".