2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
 ישיבת סיעה הציונות הדתית
ישיבת סיעה הציונות הדתית
(צילום: שלו שלום)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס היום (שני) למחלוקות בקרב הקואליציה, בין היתר עקב החרמת חברי "עוצמה יהודית" את ישיבות הממשלה והוועדות השונות, וקרא לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "לשבת ולדבר, יחד עם ראש הממשלה נתניהו. כפי שאמרתי בשבוע שעבר, הדרך להביא לשינוי היא לא באיומים ולא בהחרמה. הפרס הגדול ביותר לאויבינו תהיה הפלת ממשלת הימין".
סמוטריץ' הוסיף: "אנחנו עומדים בפני אישור תקציב המדינה בקריאה שניה ושלישית. אני אומר לכל חבריי לקואליציה: זו העת ללכידות ולמשמעת קואליציונית כולנו מחויבים להחלטות הממשלה ולא נשלים עם הפרת משמעת של איש הישר בעיניו יעשה".
יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד התייחס אף הוא למחלוקות בקואליציה, ואמר כי "אפשר להגיד עד מחר ש'לא מפילים ממשלת ימין', אבל להיעדר מישיבת ממשלה, מישיבת ראשי קואליציה, להחרים הצבעות במליאה ולבטל דיונים על התקציב זו בדיוק הדרך להפיל את ממשלת הימין, ולכולם ברור מי יהיה אחראי לכך. מדיניות ימין מקדמים בעבודה קשה ומשותפת, לא בשביתות".
2 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
"מדיניות ימין מקדמים בעבודה קשה ומשותפת". יו"ר הקואליציה
(צילום: יואב דודקביץ')

ברקע קידום אישור תקציב המדינה, ח"כ יוסי טייב (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, התייחס בריאיון לאולפן ynet לביקורת על הכספים הקואליציוניים, בין היתר עקב הודעת עמותת "כנפיים של קרמבו" על סגירת מחנות הקיץ שלה. "ביקורת זה תמיד טוב, אבל אני חושב שהיא לא במקומה. בסוף ילד הוא ילד, וצריך להשוות את התקציבים לכולם. במערכת החינוך של בני יוסף של ש"ס למשל, מערכת חינוך חרדית שמלמדת ליבה זה עשרות שנים, התקציב לא עבר את ה-50%, ולכן יש לנו היום שר במשרד החינוך, חיים ביטון, שמוביל בעקבות ההסכמים קואליציוניים מהלך מאוד ברור שייטיב עם ילדי ישראל".
ובכל זאת, יש ציבור גדול שתוהה מדוע לא משקיעים את אותם הכספים במערכת החינוך בפריפריה. מה אתה משיב להם? "משרד החינוך הולך להשקיע המון כספים בפריפריה, גם בבינוי. יש לפעמים איזשהו משהו שאנחנו רוצים לתקן וצריך פה איזושהי תקנה - להוביל איזה מהלך מתקן עבור הציבור החרדי, שהופלה במשך שנים, ולכן אנחנו היום באים לתקן את זה. יחד עם זאת, אני לא אומר שצריך להזניח את שאר הדברים. אני כיו"ר וועדת חינוך מוביל דיונים לכלל אזרחי המדינה. אני חושב שיימצא פתרון גם עבור עמותת כנפיים של קרמבו, אבל צריך לעשות את זה בצורה טובה, ולכן אני קורא לכלל חברי הקואליציה לגלות אחריות. יש לנו שלושה שבועות להעביר את תקציב המדינה, בזה אנחנו צריכים להתמקד".
ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר ל-ynet radio כי הכספים הקואליציוניים המיועדים בין היתר לחברה החרדית ולחיזוק הזהות היהודית הם "דבר מבורך, כי זה חינוך לערכים ומצוינות, לציונות ולאומיות. הממשלה הקודמת העבירה המון כספים לחיזוק הזהות הערבית, שמתוכם יו"ר רע"מ מנסור עבאס קיבל לעצמו חצי מיליארד לבזבוזים, אז בממשלה הזאת הקו קצת שונה - גם הציבור הערבי יקבל כספים אבל החיזוק באופן משמעותי יהיה למסורת והתיישבות ביהודה ושומרון".
סעדה הדגיש כי "זו האג'נדה שלנו וזה עניינו של התקציב, העדפה של זהות יהודית על פני דברים אחרים", אך ציין גם כי "לימודי ליבה זה לא פחות חשוב, זה כרטיס הכניסה של החרדים לחברה הישראלית וחייבים לחזק ולעודד את זה, אבל גם פה צריך להבין שיש תהליכים שלא קורים ביום אחד".
בהמשך ח"כ סעדה התייחס גם לשיחות בנוגע למהפכה המשפטית בבית הנשיא יצחק הרצוג, והאשים כי "ציבורים שלמים יצרו תבהלה והפחידו את הציבור שתהיה פגיעה בנשים ובכלכלה. אז לא התעלמנו, ופנינו לפשרה. זה אומר שאנחנו מעוניינים לוותר כי אין לנו ארץ אחרת וחשוב לנו לנהל שיח". סעדה הוסיף כי "נגיע לפשרה טובה לכל עם ישראל, כי לכולם ברור שחייבים רפורמה בצורה כזו או אחרת. אין מחלוקת שבית משפט היום הוא לא יעיל, יוצר עינוי דין, והענישה היא מקלה".
מנגד, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) אמר ל-ynet radio כי "הלכנו להידברות רחבה בבית הנשיא מתוך תפיסה אחראית. אין שם שיח של דרישות, אבל אנחנו לא ניתן לנתניהו ולאנשי הליכוד למשוך זמן. אנחנו ערים למה שקורה, וברגע שאנשים שנציגי האופוזיציה ירגישו שבאמת מושכים אותם, יגיע הרגע שבו נקום ונעזוב".
ח"כ כהן הדגיש: "לא הגענו לבית הנשיא כדי להיות חותמת גומי של אישור". על סוגיית עמותת כנפיים של קרמבו אמר ח"כ כהן כי "לסמוטריץ' במיוחד אני בכלל מציע שלא יתעסק בחוקי הקואליציה. הוא שר האוצר, שיתעסק בכנפיים של קרמבו. אני הייתי שר הרווחה, ולא יעלה על הדעת שלא יהיו מחנות קיץ של העמותה הזו".

סגן שר החוץ לשעבר, ח"כ עידן רול (יש עתיד) התייחס גם הוא לביטול מחנות הקיץ של עמותת "כנפיים של קרמבו", ברקע הטענות כי תקציב העמותה קוצץ דווקא תחת הממשלה הקודמת: "אני פחות בקיא במספרים, אבל המצוקה הכלכלית של העמותה קשורה ישירות לסדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית. אנחנו רואים את הכספים הקואליציוניים המאוד נדיבים, וכמה מהם הולך, אם בכלל, לרווחה. זה אומר דרשני לגבי 'האני מאמין' שלהם".
ח"כ רול הוסיף כי "הממשלה ממהרת לתקוף אותנו, אבל כשצוללים לנתונים, גם של התקציב וחוק ההסדרים, אין בהם בשורה או הסתכלות על האזרח ועל ההתמודדויות שלו - והם יודעים את זה. אין שם עשייה חברתית גדולה. מדובר בממשלה שנזכרה בתקציב רק לפני שבועיים וחבריה כלל לא הגיעו לוועדות בגלל שהם היו עסוקים בהפיכה המשטרית".