במקום הבאה לתא המעצר הצפוף, במשטרה מצאו פתרון מקורי בדמות הכנסת חשודים לחדרי שהייה בתחנות אף על פי שמדובר בפגיעה בזכויותיהם. ראש אגף החקירות במשטרת מחוז ירושלים אישר להשאיר חשודים בחדרי שהייה בתחנות המשטרה בבירה ולא להעביר אותם לחזקת שירות בתי הסוהר (שב"ס).
מדובר בחדרים שלא מאפשרים מתן תנאים בסיסיים לעצורים. כמה מהם נשארים לפעמים בתא קטן ללא מיטה ומזרן ולפעמים גם ללא אוכל ומים, מאחר שהאחריות עליהם נותרת כאמור בידי המשטרה.
בכל המרחב קיים רק בית מעצר אחד שמוכר לציבור בשם "מגרש הרוסים". בית המעצר יכול להכיל ברגע נתון עשרות חשודים בלבד, ומהרגע שהוא מתמלא נאלצות רשויות החוק להעביר עצירים למקומות מרוחקים מירושלים, שהגישה אליהם אורכת כמה שעות. במקרים אחרים נאלצים קציני חקירות במרחב להימנע ממעצר חשודים מכיוון שהסעת חשודים לצפון או לדרום הארץ עלולה לשבש להם את החקירות.
2 צפייה בגלריה
מגרש הרוסים
מגרש הרוסים
מגרש הרוסים
(צילום: ענר גרין)
יותר מעשרה עצורים שהו בשבוע החולף בתאים כאלה בתחנות משטרה בבירה, חלקם אפילו יותר מיום אחד, כשבתווך זכויותיהם הבסיסיות נפגעות.
בדיון שנערך היום (שלישי) בבית משפט השלום בירושלים בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו של גבר בן 31 ללא עבר פלילי שלפי החשד סחר בסמים, שאלה אותו השופטת אם גם הוא ישן על הרצפה. החשוד השיב: "כמו זין". הנוכחים בבית המשפט התקשו לעצור את פרצי הצחוק, אולם מדובר בתיאור עצוב ומדויק של הבעיה שרק התעצמה בתקופה האחרונה.
השופטת ענת גרינבאום דרשה באחת ההחלטות שהנושא יועבר לידעתו של מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן. "טענות המשיב בעניין הלנתו בתא שהייה בתחנת המשטרה מוריה הן טענות קשות, אשר לצערי נשמעו שוב ושוב בתיקים השונים המובאים בפניי בימים האחרונים", ציינה השופטת. "אין צורך להכביר מילים על הפגיעה העצומה בזכויות היסוד של המשיב בתיק זה ובתיקים אחרים, ועל העובדה כי החוק מגדיר בצורה ברורה את התנאים להחזקת עצור. תא שהייה אינו עונה על הגדרה זו".
2 צפייה בגלריה
דורון תורג'מן
דורון תורג'מן
מפקד מחוז ירושלים ניצב תורג'מן
(צילום: דוברות המשטרה)
עידן גמליאלי, שמייצג מטעם הסנגוריה הציבורית שני חשודים שהושמו בחדרי שהייה בתחנות משטרה, אמר: "התנהלות חמורה ומבזה של משטרת ישראל כלפי אנשים אשר נמצאים תחת אחריותה המלאה. החזקה בתת-תנאים אלו מנוגדת להוראות החוק ומהווה פגיעה של ממש בכבוד הבסיסי ביותר של האדם".
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "שב"ס עושה כל מאמץ ונותן מענה כליאתי בבתי מעצר שבהם ניתן לקלוט עצורים. יחד עם זאת, כפי ששב"ס חוזר ומתריע, הארגון נמצא במשבר כליאה אמיתי וכתוצאה מכך ונוכח פסיקת בית המשפט העליון בבג"ץ שטח המחיה, שב"ס נאלץ להודיע לעיתים על סגירת בתי מעצר".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "מתוקף תפקידה, משטרת ישראל אוכפת את החוק ומגנה על הציבור מפני חשודים ועבריינים המבצעים עבירות ופשיעה על כל גווניה. לצד חתירה לחקר האמת ומיצוי הדין עם המעורבים, המשטרה פועלת להקפדה על זכויותיהם של עצורים בכל מהלך ההליך הפלילי. האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו.
"לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורחה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך מספר שעות או לילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם או הטלת תנאים מגבילים משמעותיים שבסמכות בית המשפט על פי חוק.
"לא ייתכן כי העובדה שקיימת באזור מצוקה קשה של מקומות כליאה, בעיה שידועה למי שאמון על כליאת עצורים בישראל - תמנע מהמשטרה לעצור חשודים בביצוע עבירות בנות מעצר או תוביל לשחרור חשודים שנשקפת מהם מסוכנות לציבור, שקיים חשש להימלטותם מהדין, שקיים חשש שישבשו חקירה וכיוצא בזה".