2 צפייה בגלריה
דורית ביניש
דורית ביניש
"דיקטטורים תמיד שלטו במערכת המשפט שלהם". נשיאת העליון לשעבר
(צילום: עטא עוויסאת)
אחרי סערת ההפלות בארה"ב וההכרזה על בחירות בישראל שיעמדו גם בסימן היחס למערכת המשפט, הזהירה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש מהעתקה השיטה האמריקנית לפיה מינויי השופטים הם הליך פוליטי לכל דבר. "בדמוקרטיה מינויים פוליטיים זו סכנה", אמרה אמש (חמישי) בכנס באוניברסיטת רייכמן. "הפירוש הוא בית משפט לא עצמאי".
ביניש הסבירה כי "אנחנו יודעים שבית המשפט יהיה חייב לא רק לפוליטיקאים שמינו אותו. הפוליטיקאים גם תלויים במממנים והתומכים שלהם, ואלה יכולים לפגוע במערכת המשפט. זה דבר מאוד חמור". נשיאת העליון לשעבר הדגישה כי על אף שדרושה רפורמה למערכת המשפט, ההתמקדות בבתי המשפט כחלק ממערכות הבחירות הובילה למגמה של שינוי בתפיסה הדמוקרטית בישראל.
"תפקידו של בית המשפט בחיי המדינה מאז קום המדינה היה תפקיד חשוב ביותר", אמרה ביניש. "פתאום אנחנו שומעים ביטויים כמו 'בית משפט שמרני או אקטיביסטי', האם כל זה מתאים למציאות שלנו או שזה לקוח מארה"ב?". היא התייחסה לסערת ההפלות בעקבות ביטול הפסיקה ההיסטורית "רו נגד וויד" בשבוע שעבר ואמרה כי "הייתה לנו תצוגת תכלית בלתי רגילה על מהי המשמעות של להעתיק ביטויים ומושגים מהדמוקרטיה האמריקנית. מדובר במדינה אחרת, יש לה חוקה מאוד ותיקה ומחויבות לחוקה. יש לה קונגרס, יש לה סנאט, מערכת שלמה של איזונים".
ביניש ציינה שליבת בית המשפט בדמוקרטיה היא ההגנה על זכויות אדם, על המיעוטים, על אכיפת חוק ושמירת חוק, הפרדת רשויות ושוויון בפני החוק. "הדבר החשוב ביותר זה עצמאות בית המשפט", אמרה בכנס. "אין לנו מה להסתכל על מערכות אחרות שבנויות על בעיות חברתיות אחרות ועל איזונים אחרים. יש לנו הרבה מה לפתח ולעשות בשיטה שלנו, היו ועדיין ישנם ניסיונות פוליטיים ואחרים כדי לצמצם את כוחו של בית המשפט, לצמצם את סמכויותיו, הצעות לבטל את זכות העמידה שהיא למעשה נגישות לבית המשפט, היכולת לפגוע בארגוני זכויות אדם שמייצגים מיעוטים ומגיעים לבית המשפט. הדבר הזה נתפס על ידי פוליטיקאים מסוימים כפוליטיקה מסוכנת. הם אומרים 'יותר טוב שלא יבואו לבית המשפט'. כל מיני ניסיונות לפגוע בערכים הבסיסיים שעליהם נבנתה השיטה".
על רצונם של פוליטיקאים לגבור על מערכת המשפט אמרה כי "מה שמאפיין דיקטטורים זה שהם שולטים במערכת המשפטית שלהם. הם יכולים לתת הוראות לשופט המחליט ולתובע", אך הדגישה כי "התברכנו בעצמאות גם של מערכת התביעה, שהיא חלק מהרשות המבצעת בממשלה, וגם במערכת השיפוטית. לא הכל מושלם. אפשר לטעות, זה נכון ואנושי, אבל העצמאות והמקצועיות הם אלה שצריכים להנחות".
2 צפייה בגלריה
דורית ביניש סטקס חילופי פרקליט המדינה
דורית ביניש סטקס חילופי פרקליט המדינה
"הכבוד לממלכתיות לא היה שנוי במחלוקת גם בחילופי שלטון". ביניש
(צילום: יהונתן ולצר, TPS)
נשיאת העליון הזכירה את עמדותיו של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון על הממלכתיות - והזהירה מפני ניסיונות של פוליטיקאים לגבור על כך בעזרת שיח על משילות. "ממלכתיות הייתה לב העניין: צבא, ביטחון, חינוך, היה צריך להילחם בסקטוריאליות שהייתה עם קום המדינה ולאחד", אמרה ביניש.
"והנה עכשיו אנחנו חוזרים לעולם הסקטוריאלי, והמילה 'משילות' באה במקום 'ממלכתיות'. הכבוד לדמוקרטיה ולערכים הממלכתיים לא היה שנוי במחלוקת גם בחילופי שלטון. זה היה מובן מאליו, הערכים האלה ליוו אותנו תמיד. אז עכשיו לבוא ולומר 'כבדו את המשילות כי אנחנו נבחרנו כמו האמריקנים? מי אתם שתגידו? זה הכוח של בית המשפט. הוא לא תלוי בפופולריות".
ביניש הזהירה מעלייתו המתמשכת של הפופוליזם ואמרה כי "אנחנו חיים בעידן של הפצת כזב ולשון לא אמיתי שעליה מתחנכים רבים לצערנו. אי-התלות של בית המשפט ועצמאותו היא ערובה לכך המשטר הדמוקרטי יימשך, והניסיון לפגוע בהם זה בעיניי הסיכון לדמוקרטיה".