הרשימה שפורסמה אמש (חמישי) ובה מפורטים נציגי הממשלה והכנסת שצפויים להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון שיחול ביום שלישי הקרוב ממשיכה לעורר סערה. במערכת הביטחון העריכו כי פוליטיקאים עשויים להיתקל בקריאות במהלך הטקסים, גם מצד בני משפחות שכולות. ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא "לעמוד יחד מאוחדים" ושר הביטחון יואב גלנט ביקש להימנע מהכנסת נושאים שנויים במחלוקת לנאומים. ההערכות הן שמשפחות ברחבי הארץ נערכות למחאות מסוגים שונים.
6 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בבאר שבע. משפחות מתכננות לשיר את ההמנון
בית העלמין הצבאי בבאר שבע. משפחות מתכננות לשיר את ההמנון
בית העלמין הצבאי בבאר שבע. משפחות מתכננות לשיר את ההמנון
(צילום: הרצל יוסף)
לקראת הטקסים, הוגברה האבטחה על פוליטיקאים שונים ובהם השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין. לצד הגברת האבטחה, בבתי העלמין הצבאיים צפויים להיפרס סדרנים. ברגע שיהיה אדם שיפר את הסדר הציבורי, הסדרן יזעיק שוטר שיוציא את האדם החוצה, גם אם הוא נמנה עם בני המשפחות השכולות. גורם במערכת הביטחון אמר מוקדם יותר כי "אין ספק שיהיו קריאות. הפוליטיקאים יידעו להכיל אותן, והן יושתקו מהר. כל משפחה שכולה תבין שאם היא תקרא קריאות היא תהרוס לא רק לעצמה, אלא לכל בית העלמין את הטקס, כי זה יגרור הוצאות של אנשים ואף אחד לא רוצה את זה".
בבאר שבע, לשם אמור להגיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מסרבות משפחות שכולות להשלים עם השיבוץ. אורי תובל, שאיבד את אביו במלחמת יום כיפור אחרי שזה נהרג מפגיעת טיל בטנק שלו אחרי שחילץ שלושה פצועים, אמר כי הוא נוהג לפקוד את הטקס מידי שנה, ומעולם לא בירר את זהות הדובר. "גם כשהוא הגיע מהימין קיבלתי את זה באהבה, אבל הגעת בן גביר מטלטלת ומזעזעת אותי", אמר תובל, שנולד אחרי נפילת אביו. "אדם שלא התגייס, שהעדיף להיות כהניסט והורשע בפלילים זה האיש שייצג את המדינה מולי? זו פשוט יריקה בפרצוף שלנו".
6 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור ברמלה-לוד
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסיור ברמלה-לוד
בן גביר. סדרנים יוציאו אנשים שיפריעו?
(צילום: יריב כץ)
תובל אמר כי המצב מותיר אותו כמעט חסר מילים. "השיבוץ שלו לטקס פוליטי. אני אגיע לטקס. אין לי כבוד לבן גביר אבל יש לי המון כבוד למשפחות סביבנו. אני פונה לבן גביר - שחרר אותנו, לך למקום אחר", הוא הוסיף. ל-ynet נודע אתמול כי מזכירות הממשלה שינתה ביומיים האחרונים את ההצבות של חלק מהשרים בבתי העלמין, מאחר שיש שרים ששוקלים אם להגיע או לא או לשנות את המיקום שנקבע להם.
לירון חכמון, אחותו של רוני מזרחי שנהרג בלבנון ב-1982, אמרה כי "בזמן שבן גביר ינאם, נשיר את שיר הרעות ואחר כך את ההמנון. זה המסר שלנו. רעות ותקווה. כך לא נשמע אותו". לדברי חכמון, ממובילי המחאה בבאר שבע, "מישהי אמרה משפט יפה: 'אי אפשר לצעוק, אי אפשר לשתוק, אז נשיר'. לאט לאט עוד אנשים פנו אליי ואמרו שהם רוצים לשיר יחד איתי. אנחנו מזמינים את כל מי שרוצה לשיר יחד איתנו. בלי צעקות וסמלי מחאה. כל מי שרוצה מוזמן לשיר איתנו בקול גדול את שיר הרעות בזמן שאיתמר בן גביר מדבר. לא היה לי ספק שהוא יבוא".
דרור מדמון, שבן דודו יצחק מבורך נפל במלחמת יום הכיפורים, ורבים מחבריו נפלו אף הם במלחמות ישראל, אמר כי "אני בפניקה. בן גביר נבחר. זו דמוקרטיה. זו עובדה קיימת. אבל כשהוא צריך לעמוד בפני הורים שכולים, כשאין לו מושג בצבא ומה קורה בצבא, זה לא האדם המתאים. זה הכול. אני לא היחיד שחש כך. כשהוא ידבר מדברים על לשיר את התקווה, להפגין את הכאב שלנו בצורה הלגיטימית ביותר שיש".

לחיפה לא יגיע נציג ממשלה

רשימת שיבוץ השרים וסגניהם בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ, שפורסמה מוקדם יותר, הראתה כי לבית העלמין בחיפה, אחד הגדולים בארץ שאליו מגיעים רבבות מידי שנה, לא יגיע אף נציג מהממשלה. מי שצפויה לייצג את המדינה שם, היא חברת הכנסת שרון ניר מישראל ביתנו.
שולמית רם, אימו של אלעד רם שנפל במלחמת לבנון השנייה וטמון בחלקה הצבאית בבית העלמין בחיפה, אמרה כי "אין לי שום בעיה עם ההחלטה שלא לשלוח שר ביום הזיכרון אל בית העלמין בחיפה. לא השרים הם החשובים אלא המשפחות השכולות. אני חושבת שבשנה הזאת לא צריך להגיע נציג מהממשלה בגלל כל המתח שיש בחברה. אנחנו הנציגים ולא שר כזה או אחר. אני לא צריכה נציג מהפוליטיקה. יש לנו נציגים מתוך המשפחות השכולות מאוד מכובדים שיכולים לדבר. זה מספיק בשבילי".
6 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה. משפחות שכולות מרוצות שנציגים מהממשלה לא יגיעו
(צילום: אביהו שפירא)
דניאלה שפירא, אימו של עידו שפירא ז"ל שנפל ב-2006 מאש כוחותינו בזמן פעילות ללכידת מבוקשים בג'נין, הביעה גם היא שביעות רצון מכך שלא יגיע נציג מהממשלה. "זה הדבר הנכון, במיוחד השנה. אין טעם להכניס את המתח והמחלוקת לבתי הקברות. לבוא לבית הקברות בנסיבות כל מה שמתרחש ברחובות, זה אצבע בעין".
מיכל רימון, אחותו של סמ"ר אמיר כפתורי, בן קריית חיים שנפל על גדות תעלת סואץ במלחמת יום כיפור, הוסיפה: "אני שמחה שלבית העלמין בחיפה לא יגיע אף שר מהממשלה הנוכחית. הם כולם פוליטיקאים מהרמה הנמוכה ביותר ובטח לא מנהיגי ציבור".
6 צפייה בגלריה
אלעד רם ז''ל
אלעד רם ז''ל
אלעד רם ז''ל. אימו: "יש נציגים מאוד מכובדים מהמשפחות השכולות"
(צילום: רפרודוקציה, אלעד גרשגורן)
6 צפייה בגלריה
סרן אלכסנדר (אלי) ענבר (מלצר) ז''ל
סרן אלכסנדר (אלי) ענבר (מלצר) ז''ל
סרן אלכסנדר מלצר ענבר
(באדיבות המשפחה)
צבי ציקי ענבר, תושב קריית חיים ששכל את אחיו, סרן אלכסנדר מלצר ענבר, מבכירי נווטי חיל האוויר, שנפל בשמי עיראק במלחמת ששת הימים, אמר כי "שמעתי היום שאף נציג ממשלת ישראל המכהנת לא יגיע להספיד ולחזק את המשפחות השכולות. הדבר חורה לי מאוד. חוסר התייחסות והתחשבות ביום כאוב למשפחות השכולות. העיר חיפה, השלישית בגודלה בישראל, שילמה רבות בכמות נופליה. יעיד המקום - בית הקברות הצבאי בחיפה - בגודלו. כואב מאוד".
גם בראשון לציון, לשם צפויה להגיע השרה מאי גולן, מתוכננת מחאה. רותם אברוצקי אלמוג, ששכל את אחיו ערן במלחמת יום כיפור, מתכנן להגיע לבית העלמין עם אוזניות מגן - זכר לתמונה של אחיו עם אוזניות במטווח בפלמחים. "לפני כמעט 50 שנה ערן וחבריו חירפו נפשם והגנו עלינו מפני האויב, וגם מפני מעשיהם הנפסדים של הפוליטיקאים. כעת זה תורנו להגן ולשמור על ישראל הדמוקרטית מפוליטיקאים אחרים, ומסוכנים הרבה יותר. הגעה של מאי גולן, שאפילו לא שירתה בצבא, כמוה כיריקה בפני הנופלים וביזוי המעמד".

הקריאות של נתניהו וגלנט ורשימת השיבוצים

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא אמש לאחר פרסום רשימת השיבוצים: "בימים הקרובים נישא את עינינו אל החלקות הצבאיות בבתי העלמין. כל מצבה שם מספרת סיפור חיים שנגדע באיבו. אחדות האבל הדוממת של בתי העלמין זועקת אלינו בימים אלה. יקירינו שנפלו, יקירינו ששילמו בחייהם למען תקומתנו, עשו זאת עבורנו - ואנחנו חייבים לעמוד יחד עבורם מאוחדים כדי להיות ראויים להקרבתם".
6 צפייה בגלריה
עצרת משואה לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ תל יצחק
עצרת משואה לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ תל יצחק
גלנט. קרא להימנע מהכנסת ביטוי פוליטי ל"קודש הקודשים"
(צילום: דנה קופל)
שר הביטחון יואב גלנט ביקש מחברי הכנסת והשרים שישתתפו בטקסי יום הזיכרון להימנע מהעלאת נושאים במחלוקת. "אל לנו להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים", כתב גלנט במכתב ליו"ר הכנסת ומזכיר הממשלה. "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה. בימים אלה, יותר מתמיד, עלינו להעביר לחברה הישראלית מסר מאחד. נבחרי הציבור, המייצגים את הציבור בכנסת ובממשלה, נבחרים על ידי העם ומהווים סמל. אני סבור שיש חשיבות רבה לנוכחות ממלכתית של נבחרי ציבור בטקסי יום הזיכרון ובבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה".
ראש הממשלה נתניהו ישתתף, כמקובל, בטקס בהר הרצל יחד עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. שר המשפטים יריב לוין יגיע לבית העלמין באופקים, שר הביטחון גלנט יהיה בטקס בקריית שאול. השר בן גביר יגיע כאמור לבאר שבע. שרים נוספים שיגיעו אל בתי העלמין, לפי הרשימה שפורסמה לבקשת ארגוני משפחות השכול ובראשם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, שסורבו תחילה: ניר ברקת – נתניה; מירי רגב – חולון; מיקי זוהר – שדרות; אבי דיכטר – פתח תקווה, שלמה קרעי – אשקלון, עמיחי שיקלי – אנדרטת הבדואים בצומת המוביל, עידית סילמן – קריית ענבים, גלית דיסטל אטבריאן – נס ציונה, אופיר אקוניס – נחלת יצחק, גילה גמליאל – עוספיה, יעקב מרגי – אשדוד. משה ארבל – רחובות, יצחק וסרלאוף – צפת, עמיחי אליהו – מגדל העמק, אופיר סופר – זכרון יעקב ורון דרמר – יבנה.
גם שרים אחרים שלא שירתו בצבא או עשו שירות מקוצר בלבד יגיעו לבתי העלמין השונים, חרף מחאות מתוכננות. בין היתר מדובר במאיר פרוש (חורפיש), מיכאל מלכיאלי (הר הזיתים חלקה תחתונה), בצלאל סמוטריץ' (לוד) ואורית סטרוק (חברון). גם סגני שרים שובצו בטקסים. סגן השר משה אבוטבול יגיע לרמלה, יעקב טסלר לבאר טוביה, אורי מקלב לנתיבות ומיכל וולדיגר לרעננה.
פורסם לראשונה: 22:53, 20.04.23