2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, יאיר לפיד, איילת שקד
ניצן הורוביץ, יאיר לפיד, איילת שקד
ניצן הורוביץ, יאיר לפיד, איילת שקד
(צילום: אלכס קולומויסקי, יובל חן, יריב כץ)
שר החוץ דיבר על "התנקשות בדמוקרטיה", שר הבריאות תקף את ראש האופוזיציה נתניהו וטען שהחרמת הטקס הממלכתי היא "ניסיון לעיוות ההיסטוריה" - ושרת הפנים איילת שקד תוקפת: אחרי הסערה במליאת הכנסת וההתנגחות הפוליטית בין המחנות בישיבת המליאה המיוחדת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין, ביקורת ראשונה מתוך הקואליציה על נוסח הנאומים. "התיוג של ציבור מצביעים גדול - כמתנגדי ומתנקשי הדמוקרטיה - הוא עוול נוראי שנעשה לאנשים אידאולוגיים נחושים וערכיים, שנאלצים בכל שנה ביום הזה לספוג קיתונות של רפש והטחת עלבונות, גם בנציגיהם", אמרה הבוקר (יום ג') השרה איילת שקד.
בפוסט שפרסמה בפייסבוק, כתבה שקד כי הייתה "צריכה כמה נשימות" בעקבות הנאומים. "לא רציתי להוסיף להתגוששות המיותרת ביום שמזכיר לנו כמה חשוב שנדע לנהל את המחלוקות - גם הקשות ביותר - בדרכים דמוקרטיות", אמרה.
היא הוסיפה: "למשמע הנאומים אתמול, פשוט התכווצתי. התיוג של ציבור מצביעים גדול - כמתנגדי ומתנקשי הדמוקרטיה - הוא עוול נוראי שנעשה לאנשים אידאולוגיים נחושים וערכיים, שנאלצים בכל שנה ביום הזה לספוג קיתונות של רפש והטחת עלבונות, גם בנציגיהם. תיוג שכזה מדיר מהמשחק הדמוקרטי חצי מהעם - זו לא שמירה על הדמוקרטיה אלא ביזוי שלה. אין פה 'טובים' מול 'רעים'. יש פה עם אחד ואנשים צריכים לכבד אחד את שני ולהפסיק להסית".
בסיום דבריה הסתייגה גם מדברים שכתבה ח"כ שירלי פינטו על כך שנתניהו לא השתנה מאז עמידתו על המרפסת בכיכר ציון "היה ונשאר מסית".

על כך כתבה שקד: "ומילה על ראש האופוזיציה אז, והיום, בנימין נתניהו: הציוץ של חברתי שירלי פינטו שמייחס לנתניהו ולו ברמז אחריות למעשה הנתעב של הרוצח המנוול לא נכון, אני מתנגדת לרמיזה שכזו בתוקף ואני שמחה שהיא מחקה את הציוץ".

הורוביץ: "כהניסטים בכנסת, הלקח לא נלמד"

בדיון אתמול במליאת הכנסת אמר שר החוץ לפיד כי "רבין לא נרצח בידי הימין. ימין אמיתי הוא דמוקרטי. רבין נרצח בידי מי שלא היה מוכן לקבל את הדמוקרטיה הישראלית. יגאל עמיר רצה לרצוח את הדמוקרטיה. אם מישהו אומר לעצמו שהרוב לא קובע - הוא לא באמת במחנה הלאומי; הוא לאומן קיצוני ומסוכן. במקום לאהוב את המדינה - הוא שונא את כל מי שלא חושב כמוהו. לאומנים קיצוניים הם לא פטריוטים; לאומנות קיצונית היא לא אהבת הארץ, היא סחיטה באיומים".
הוא הוסיף כי "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר יושבים היום בכנסת, מקבלים לגיטימציה, אורחים בכל האולפנים. אם לא חוללנו את הנס של ממשלת השינוי הם היו עכשיו בממשלה. רצח רבין היה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. בשנים האחרונות היה כאן ניסיון להתנקש בה באמצעים אחרים. מנענו אותו ברגע האחרון מתוך מחויבות פטריוטית, מתוך הבנה שמה שקרה אסור שיחזור. אני רוצה להגיד לכוחות האנטי-דמוקרטיים שמסתובבים בתוכנו: אנחנו פה להרבה זמן. לא הולכים לשום מקום. לא מפחדים מכל הצעקות. רבין אמר: 'בחרדה לא בונים מדינה'. אנחנו יודעים מה הציווי שרבין הותיר לנו: להמשיך להיאבק, להמשיך לנצח".
2 צפייה בגלריה
לפיד: "בלי נס ממשלת השינוי, צאצאיו האידאולוגיים של יגאל עמיר היו עכשיו שרים". ח"כים יצאו במחאה
לפיד: "בלי נס ממשלת השינוי, צאצאיו האידאולוגיים של יגאל עמיר היו עכשיו שרים". ח"כים יצאו במחאה
סמוטריץ' במליאה אתמול. ח"כים עזבו את המליאה בעקבות הנאומים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הורוביץ, מצדו, אמר כי "מורשת רבין היא מאבק בלתי-מתפשר באלימות, בהסתה ובשיסוי והשנאה. מורשת רבין היא לדבר דוגרי ולומר את האמת: הקיצונים ממשיכים להוציא גזענות, אלימות, אכזריות וטרור. נערי הזוועות בשטחים שמכים פלסטינים, עוקרים עצים, ותוקפים גם את חיילי צה"ל הם ממשיכיו של הרוצח. כהניסטים שרדפו את רבין בחייו והיום חברי כנסת במשכן, הם הוכחה עצובה שהלקח עדיין לא נלמד".
הוא גם תקף את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שלא הגיע לטקס האזכרה הממלכתי: "ההחרמה היא המשך מסע ההסתה וההשכחה, עיוות ההיסטוריה וניסיון להתנקות מאחריות. מי שלא חשוב לו לזכור, לא רוצה למנוע את הרצח הבא. דקות לפני הירצחו אמר רבין 'האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה'. את האלימות הזאת יש לבודד, להוקיע ולגנות גם כשהיא מתרחשת ביצהר ובדרום הר חברון. הממשלה הזאת מחויבת לשינוי השיח, למאבק באלימות ויצירת אווירה של פיוס ואיחוי. יותר מדי זמן היה פה ראש ממשלה שעסק בשיסוי, יותר מדי זמן היה כאן ראש משמלה שתומכיו קראו 'שמאלנים בוגדים'. עכשיו הגיע הזמן לשנות".