3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים. "הכיבוש הישראלי לא חוקי בשל היותו קבוע"
מעלה אדומים. "הכיבוש הישראלי לא חוקי בשל היותו קבוע"
מעלה אדומים. "הכיבוש הישראלי לא חוקי בשל היותו קבוע"
(צילום: AP)
ועדת החקירה שאותה ישראל מחרימה פרסמה דוח ראשון - ותקפה צד אחד בלבד: ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם, שמונתה לאחר אירועי "שומר החומות", כלל לא התייחסה לאותו עימות צבאי בדוח שפרסמה אתמול (חמישי), ובו כתבו מחבריה בשורה התחתונה כי "יש יסוד סביר להגיע למסקנות בדבר אי-חוקיות הכיבוש הישראלי של שטחים פלסטינים על פי המשפט הבינלאומי, בשל היותו קבוע ובשל מדיניות הסיפוח בפועל של ממשלת ישראל".
הוועדה, בראשות נציבת מועצת זכויות האדם בעבר נאווי פילאי, קראה לעצרת הכללית של האו"ם "לבקש חוות דעת מייעצת דחופה מבית הדין הבינלאומי לצדק, באשר להשלכות המשפטיות של סירובה המתמשך של ישראל לסיים את הכיבוש". בנוסף ציינה הוועדה כי פעולות ישראל "עשויות להיחשב כפשע מלחמה על פי המשפט הבינלאומי". העצרת עצמה תדון בדוח בשבוע הבא.
ביקורת חריפה נמתחה בישראל על הוועדה וממצאיה, ובין היתר על אחד מחברי הוועדה, מילון קותארי. הוא התנצל לאחרונה במכתב לנשיא מועצת זכויות האדם על שהשתמש בריאיון הקיץ במונח "הלובי היהודי". "אין לבעלי דעות כאלה לגיטימיות לעסוק בנושא", נמסר מנציגות ישראל לאו"ם. "הם חלק מהאג'נדה האנטי-ישראלית שלצערנו עדיין קיימת באו"ם".
3 צפייה בגלריה
נאווי פילאי. השוותה בין רוסיה לישראל
נאווי פילאי. השוותה בין רוסיה לישראל
נאווי פילאי. השוותה בין רוסיה לישראל
(צילום: AP)
ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב לדוח ואמר: "דווקא משום שלא הייתי ראש ממשלה בזמן מבצע שומר חומות אני רואה חובה להדגיש - דוח האו"ם על המבצע הוא מוטה, שיקרי, מסית ולא מאוזן באופן בוטה. לא כל ביקורת על ישראל היא אנטישמיות, אבל הדוח הזה נכתב בידי אנטישמים, כפי שישראל חשפה כבר, והוא דוח אנטישמי מובהק".
בוושינגטון, דובר מחלקת המדינה נד פרייס לא התייחס לממצאי הדוח, אבל חזר על העמדה של וושינגטון בנוגע לדאגות האמריקנית לגבי ועדת החקירה ומועצת זכויות האדם של האו"ם: "באופן עקבי היחס לישראל במערכת של האו"ם אינו הוגן, כולל בוועדת החקירה הזו. אף מדינה לא צריכה להיות חסינה מבדיקה, אבל אף מדינה לא צריכה לקבל יחס לא הוגן".
פילאי ושני חברי הוועדה האחרים קשרו בין ההצבעה באו"ם לגינוי הסיפוח הרוסי של ארבעה מחוזות אוקראיניים, לבין פעולות ישראל. "הצהרות מן העת האחרונה של המזכ"ל ושל מדינות רבות הצביעו בבירור שכל ניסיון חד-צדדי של סיפוח של שטח מדינה אחת בידי מדינה אחרת מהווה הפרה של המשפט הבינלאומי והוא בטל ומבוטל. 143 מדינות חברות הכוללות את ישראל הצביעו בשבוע שעבר בעד החלטת העצרת הכללית המאשרת זאת", מסרה פילאי. "אם לא ייושם אוניברסלית, באופן שיכלול גם את המצב בשטחים הפלסטינים הכבושים, עקרון יסוד זה של מגילת האומות המאוחדות יהפוך לחסר משמעות", הוסיפה.
בדוח, בן 28 עמודים, מוזכרת ישראל 277 פעמים - ואילו חמאס לא מוזכר אף לא פעם אחת. נכתב בו כי הוועדה "הגיעה למסקנה כי על ידי המשך כיבוש השטח בכוח, ישראל נוטלת אחריות בינלאומית ונושאת באחריות להפרות של זכויות הפלסטינים כיחידים וכעם. בכך שהקימו או סייעו להקמת התנחלויות תוך התעלמות מהוראות המשפט הבינלאומי, וביצעו העברה במישרין או בעקיפין של אזרחים ישראלים אליהן, ממשלות עוקבות של ישראל קבעו עובדות בשטח כדי להבטיח שליטה ישראלית קבועה בגדה המערבית".
3 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
דובר מחלקת המדינה נד פרייס. סירב להתייחס ישירות לממצאי הדוח
(צילום: רויטרס)
הוועדה סקרה בדוח את מה שכינתה כהפקעה וניצול של קרקעות ומשאבי טבע בידי ישראל, וציינה כי "לעתים קרובות קרקע מוחרמת למטרות צבאיות אך משמשת לאחר מכן לבניית התנחלויות". היא אף בחנה הצהרות של גורמים ישראליים רשמיים, המצביעים לדבריה על כך שבנייה פלסטינית נתפסת כמכשול להתנחלויות ישראליות, המחייב פעולות כגון החרמה, הריסות ועקירה. "הוועדה גם הבחינה בתהליכים דומים במזרח ירושלים שבהם משטר התכנון המגביל, שהיווה מכשול בפני דיור, תשתיות ותנאי מחייה נאותים, תאם לצמצום המרחב לפלסטינים", נכתב.
"יש כל כך הרבה 'פגיעה שקטה' וטראומה פסיכולוגית שאולי לא ניכרים מיד, כתוצאה משחיקת הזכויות הכלכליות, החברתיות והתרבותיות. לתהליכים אלו השלכות קשות קצרות וארוכות טווח ויש לטפל בהם בדחיפות", אמר חבר הוועדה קותארי.
בסיכומו של הדו"ח נאמר כי "חלק מהמדיניות והפעולות של ממשלות ישראל, המובילות לכיבוש קבוע ולסיפוח בפועל, עשויות להוות מרכיבים של פשעים על פי המשפט הפלילי הבינלאומי, לרבות פשע המלחמה של העברת חלקים מאוכלוסייתה האזרחית במישרין או בעקיפין לשטח כבוש, והפשע נגד האנושות של גירוש או העברה בכפייה".
"הפעולות של ממשלות ישראל שנסקרו בדו"ח שלנו מהוות משטר כיבוש וסיפוח בלתי חוקי שחובה להתייחס אליו", אמר חבר הוועדה כריס סידוטי. "המערכת הבינלאומית ומדינות בפני עצמן חייבות לפעול ולקיים את התחייבויותיהן על פי המשפט הבינלאומי. זה חייב להתחיל במושב זה של העצרת הכללית עם הפנייה לבית הדין הבינלאומי לצדק".