ולנו יש פלאפל, פלאפל, פלאפל - בעשרים שקלים. גל ההתייקרויות ששטף את מדינת ישראל לא פסח גם על המאכל הכי ישראלי והכי עממי בקטגוריית אוכל הרחוב. אתמול (רביעי) פורסם כי רשת "פלאפל בריבוע", שמונה 23 סניפים ברחבי הארץ, העלתה את המחיר של מנת פלאפל ל-25 שקלים. בדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" ברחבי הארץ מגלה כי הם לא היחידים.
הפלאפל הוא ללא ספק אוכל הרחוב האהוב על הישראלים - אבל בשנים האחרונות גם הוא מאבד את מעמדו כמאכל זול ועממי. אז בכמה עלו מחירי המנות ברחבי הארץ ואיך בעלי העסקים מסבירים את ההתייקרות?
6 צפייה בגלריה
פלאפל בבאר שבע
פלאפל בבאר שבע
פלאפל "בית הפיל" בבאר שבע. "לא נעים להעלות מחירים, אבל כל חומרי הגלם עלו"
(צילום: חיים הורנשטיין)
6 צפייה בגלריה
אינפו מנת פלאפל מפה לפי אזורים ערים מחיר יוקר מחייה עלייה ב מחירים
אינפו מנת פלאפל מפה לפי אזורים ערים מחיר יוקר מחייה עלייה ב מחירים
(צילום: shutterstock)
יצחק קושמרו, הבעלים של פלאפל יצחק בצפת, מספר על השינויים במחירים: "לפני שנה זה היה 15 שקלים, העליתי ל-17 שקלים ולאחרונה ל-18 שקלים למנה. בשנה האחרונה הייתה עליית מחירים גבוהה, ואני מרגיש שהרווחים מאוד נשחקו. אני מתאמץ לא להעלות את המחיר ל-20 שקלים כי זו עיר במצב סוציו-אקונומי קשה, הצ'יפס כלול במנה וגם טחינה וחמוצי הבית".
בצד השני של המדינה נמצא פלאפל "אל הנגב", אחד המוסדות הבאר שבעיים הקולינריים המוכרים בעיר. גם הם נאלצו להעלות את המחירים בכ-20%. "חלק מהעליות אנחנו סופגים, אבל אני לא חושב שאפשר להמשיך להתמודד עם עליית המחירים", אומר יובל מימון, בעל העסק וממשיך דרכו של אביו.
אסנת אשכנזי, הבעלים של "בית הפול" בבירת הנגב מספרת על התקופה הקשה שעברו בעלי העסקים: "הייתה ירידה משמעותית בעסקים, לפחות 30%, בגלל הקורונה. לא נעים לי להעלות מחירים, אני יודעת שלאנשים אין כסף. אבל כל חומרי הגלם עלו".
6 צפייה בגלריה
פלאפל מרדכי
פלאפל מרדכי
"יש עדיין מנעד רחב באוכל רחוב שווה לכל כיס". פלאפל מרדכי
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
פלאפל מרדכי
פלאפל מרדכי
"כל יום מעירים על המחירים"
(צילום: יריב כץ)
בפלאפל אסולין בבאר שבע מספרים כי לפני שנה עלתה מנה פלאפל 17 שקלים. הם נאלצו להעלות את המחיר ל-20 שקלים, והתלונות מהלקוחות מיהרו להגיע: "כל יום מעירים על המחירים, כל יום יש תלונה מלקוח אחר. העלינו את המחיר ברגע שהספקים העלו".
דוד קישקה, יו"ר העמותה הישראלית לתרבות קולינרית, מנסה להסביר את הזינוק: "זה לא סוד שכל המחירים עלו - חומרי גלם מיובאים וגם כאלו מקומיים, כוח אדם שחסר ועוד. נראה שלמוכרים יש הצדקה לעליה במחירים בצורה סבירה". קישקה טוען כי יש קשר ישיר בין עליית המחירים במשק לתחום הקולינרי: "חיים פה בתחושה שהכל יקר נורא. ממחירי הדירות, לרכבים, לבתי המלון, וכן זה מגיע עד לצלחת שלנו. גם לפלאפל שנראה לנו שהוא הכי בסיסי והכי זול".
שרון רז, שהקים את קהילת "סטריט פודי" בפייסבוק, אומר כי "יש כרגע עליית מחירים בכל המשק, ואני עדיין חושב שיש מנעד רחב באוכל רחוב ששווה לכל כיס. להבדיל מישיבה במסעדה שהלקוחות משלמים גם על אווירה, באוכל רחוב זה לא העניין והמחיר הוא זה שמשחק תפקיד".

עלייה בחומוס ובפיתות

בעלי העסקים מספרים כי גם הם קורבן של עליות המחירים, שהשפיעו דרמטית, לדבריהם, על מחירי חומרי הגלם שהם רוכשים. לפני כשנה פתח יאיר ביגלמן בן ה-77 דוכן פלאפל בבנימינה, ולפני חודשיים כבר הספיק להעלות את מחירה של מנת הפלאפל. "לא הייתה לי בכלל ברירה - נאלצתי גם אני כמו בשאר דוכני הפלאפל להעלות את מחירי מנת פלאפל, מ-17 שקלים ל-20 שקלים למנה", הוא מספר, "כל חומרי הגלים התייקרו: שמן, טחינה, חומוס ועוד מוצרים".
6 צפייה בגלריה
פלאפל אוריון
פלאפל אוריון
"העלו את המחירים של הפיתות, וכבר תקופה גם השמן רק עולה ועולה". פלאפל אוריון
(צילום: אלעד גרשגורן)
6 צפייה בגלריה
פלאפל מרדכי
פלאפל מרדכי
"ספגנו הכל בהתחלה, אחר כך היינו צריכים להעלות"
(צילום: יריב כץ)
ה"מסעדה הלבנונית" שנפתחה לפני כשנה בכניסה לאריאל הציעה מחיר לכל כיס: רק 12 שקלים למנה. הבעלים איאד מספר שנאלץ גם הוא להעלות את המחירים בשל עליית מחיר חומרי הגלם: "שק חומוס עלה כמעט ב-30 אחוז. טחינה עלתה, גם השמן, גם הלחם. המדינה עברה ימים קשים עם הסגרים האחרונים שהיו. הייתה תקופה קשה המצב לא קל. אבל גם כשהחלטתי לעלות את המחירים לא עשיתי את זה באופן מוגזם. כי הלוקוחות שלי הם ברובם אנשי ביטחון שנמצאים בשטח".
יוסף אייל מועלם מפלאפל מאה שערים בירושלים, נחשב לאחד הזולים בעיר - רק 13 שקלים למנת פלאפל. אבל גם הוא מספר כי לפני שנה המחיר עמד על עשרה שקלים והמשיך לעלות: "העלו את המחירים של הפיתות, וכבר תקופה ארוכה שהשמן רק עולה ועולה. גלון היה עולה 70 שקלים, והיום הוא עולה 120 שקלים זה משמעותי מאוד".

שווארמה ב-75 שקלים

בעוד מחירי הפלאפל אמנם עולים, אך מחירם נשאר זול יחסית - זהו לא המצב של מנות השווארמה. קשה להשוות בין כדורי הפלאפל לבין השווארמה שמושפעת ממחירי הבשר, אך גם הזינוק במקרה הזה נותן מדד לעליות המחירים הגואות. ב"שווארמה שאולי" באור עקיבא, מנה שווארמה בפיתה תעלה כפול ממחירו של הפלאפל - 40 שקלים. אבל אם תרצו לאכול את המנה בצלחת, המחיר כבר יקפוץ ל-75 שקלים. את אותו מחיר מצאנו גם ב"מאמיס" בפתח תקווה, גם הם הודו שנאלצו להעלות מחירים לאחרונה.
בשווארמה גנאם בחיפה מספרים כי נאלצו להעלות מחירים לפני שבוע. מנה בפיתה עלתה מ-30 ל-32 שקלים, ומנה בלאפה עלתה מ-34 ל-37 שקלים. וכמה נשלם על מנה בצלחת? גם כאן המחיר גבוה ועומד על 70 שקלים. בשווארמה "שמש" ברמת גן המחירים זהים, וכן, גם הם העלו לפני חודש את המחיר.
"אנשים רואים 40 שקלים למנת שווארמה ונבהלים", מספר יובל מפלאפל "אל הנגב" בבאר שבע. "המחירים שלנו יחסית נמוכים לעומת המרכז. החד פעמי עלה, השתייה עלתה, הבשר עלה, ודברים כמו מלפפון חמוץ ושיפקות. אני ספגתי בהתחלה את הכל. הצלחתי לעמוד בזה במשך 4 חודשים, ואחר כך הייתי צריך להעלות בעצמי".
השתתפו בהכנת הכתבה: ליאור אל-חי, איתן גליקמן, ישראל מושקוביץ, מאיר תורג'מן, קורין אלבז-אלוש, עינב חלבי, אילנה קוריאל, מתן צורי ורועי רובינשטיין