ההחלטה לצאת לפעולה ברפיח, שמתחילה בפינוי אוכלוסייה ממזרח העיר סמוך לגבול עם ישראל, התקבלה אמש (ראשון) באופן סופי בישיבת קבינט המלחמה. קדמו לה שני אירועים - התעקשות חמאס להתעקש על סיום המלחמה והמטח הקטלני מרפיח לכרם שלום שממנו נהרגו ארבעה לוחמים.
תיעוד: העזתים שכבר מתפנים מרפיח

חרף האיומים הפומביים המתמשכים, בעיקר מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמש הייתה זו למעשה הפעם הראשונה בארבעת החודשים האחרון - מאז פעולה ברפיח עלתה על השולחן - שבה נתניהו אף הציג את שלב א' של הפעולה ברפיח, ודרש משרי קבינט המלחמה להציג את עמדתם בנושא. השרים העלו שאלות במהלך הדיון, ולבסוף החליטו פה אחד לאשר את השלב הראשון.
מרגע שהחל פינוי האוכלוסייה הבוקר, במסגרת הפעולה המוגבלת לעת עתה, תמרון ב"מעוז האחרון של חמאס" עשוי להתחיל תוך ימים. עם זאת, בישראל לא טרקו את הדלת בפני המתווכות לעסקה - ובראשן ארה"ב. נדגיש, מדובר בפעולה מוגבלת, כזו שמאפשרת לישראל לחזור לשולחן המשא ומתן בכל רגע. בכיר ישראלי אמר ל-ynet כי למרות שהחל הפינוי "הכול הפיך". הוא הסביר: "אם חמאס יסכים לעסקה - אפשר לעצור את הפעולה".
6 צפייה בגלריה
רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה
מתפנים מרפיח
עוזבים את רפיח

שעות לאחר תחילת פינוי האוכלוסייה, בחמאס כבר משמיעים איומים ואומרים כי מדובר ב"הסלמה מסוכנת". בארגון הטרור אף מאיימים ב"השלכות". בינתיים, בתיעודים שמגיעים מרפיח נראה כי חלק מהתושבים באזורים המיועדים לפינוי כבר עושים את דרכם צפונה. לפי דיווחים בעזה, בתקיפות צה"ל ברפיח מאז שעות הבוקר נהרגו 28 בני אדם.
בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח אתמול בטלפון עם ראש הממשלה נתניהו. מארמון האליזה נמסר לאחר השיחה כי מקרון חזר בפני נתניהו על כך ששחרור כל החטופים עומד בראש סדר העדיפויות של צרפת. בנוסף, מקרון עודד את נתניהו להשלים את סבב המשא ומתן הנוכחי, והבהיר כי "צרפת תומכת באופן מלא במאמצי הגישור". הוא חזר על התנגדותו הנחרצת לפעולה צבאית ברפיח, ועל הצורך להבטיח כניסה מסיבית של סיוע הומניטרי.
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
נשיא צרפת מקרון וראש הממשלה נתניהו
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
על-רקע המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים ודרישת חמאס לסיים את המלחמה, צה"ל החל כאמור הבוקר בפינוי האוכלוסייה בשכונות המזרחיות של רפיח שקרובות לגבול עם ישראל. "צה"ל מרחיב את האזור ההומניטרי באל-מוואסי, וקורא לאוכלוסייה להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב", מסר דובר צה"ל. הודעה ברוח זו הועברה לאוכלוסייה העזתית גם על-ידי דובר צה"ל בערבית.
בשעות הבוקר הטיל צה"ל כרוזים לפינוי דרך נתיבים מוגדרים לתושבים במזרח רפיח לעזוב את בתיהם לאזורים בטוחים מוגדרים שהצבא הכין מצפון לעיר ליד אל-מוואסי. בצבא מעריכים כי כ-100 אלף פלסטינים מתגוררים באזור שיפונה, מתוך 1.3 מיליון תושבים ועקורים במרחב רפיח כולו.
לא מדובר כאמור בפינוי רחב של כלל רפיח אלא בפינוי השכונות המזרחיות של העיר, תוך הרחבת האזור ההומניטרי שהוגדר ותוחם מראש עם מרחב שהייה גדול שכולל בתי חולים שדה ובאופן שיאפשר תמרון בעיר.
6 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
כרוז בנוגע לפינוי ברפיח
(צילום: AP Photo/Ismael Abu Dayyah)
מעבר הסחורות כרם שלום יישאר סגור וייפתח בהמשך בהתאם להערכת המצב. מעברים נוספים, בהם ארז ו"96" ליד פרוזדור נצרים יישארו פתוחים כדי לאפשר אספקת סיוע נרחב לרצועה. הפינוי הוא חלק מההיערכות לפעולה קרקעית ברפיח, שתהיה מדורגת ולפי שלבים. בצה"ל אישרו כי במהלך הלילה היו תקיפות אוויריות וסיכולי מחבלים ברפיח.
אם התושבים באזור המוגדר יסרבו לעזוב את אזור רפיח, ישראל צפויה לפתוח באש "מדרבנת", בעיקר אווירית, לכיוון בתיהם. בניגוד להתרחשויות בתחילת התמרון ברצועה, במתחם ההומניטרי באל-מוואסי קיימים ערי אוהלים מסודרים עם מחסני מזון ובתי חולים. במערכת הביטחון מקווים כי עובדה זו תעודד את האוכלוסייה לצאת למרחב ההומניטרי. בישראל מקווים כי עזיבת האוכלוסייה תשכנע את ארה"ב לתמוך בפעולה הקרקעית ברפיח.
אינפוגרפיקה אודות הרחבת המרחב ההומניטרי במוואסי
לפי דובר צה"ל, "האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות צה"ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה.
"בהתאם לאישור הדרג המדיני, צה"ל קורא לאוכלוסייה, הנמצאת תחת שליטת חמאס, להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח אל המרחב ההומניטרי המורחב. עניין זה יתקדם באופן מדורג בהתאם להערכות מצב שוטפות שיתקיימו כל העת. צה"ל קורא לתושבים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני לאזור ההומניטרי המורחב באמצעות כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית".
דובר צה"ל בערבית פרסם גם הוא כאמור הודעה לתושבי השכונות המזרחיות ברפיח. "צה"ל יפעל בעוצמה רבה נגד ארגוני הטרור באזורי מגוריכם, כפי שעשה עד כה", מסר דובר צה"ל בערבית. "כל מי שמקורב לארגוני טרור מסכן את חייו ואת חיי משפחתו. למען ביטחונכם, צבא ההגנה פונה אליכם - פינוי מיידי לאזור ההומניטרי המורחב באל-מוואסי. אנו מזהירים אתכם שהעיר עזה היא עדיין אזור לחימה מסוכן, הימנעו מחזרה צפונה מוואדי עזה. אנו מזהירים שלא להתקרב לגדר הביטחון המזרחית והדרומית".