מי הצליח לגרום לחברי ליכוד "לבגוד" בנתניהו? באופוזיציה מעריכים כי לפחות שניים מחבריה הצביעו אתמול (רביעי) נגד או שנמנעו מלתמוך במועמדות של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים - מה שמצביע על לפחות שישה חברי כנסת מהקואליציה ש"ערקו" ותמכו בה. ל-ynet נודע כי מאחורי הקלעים של הדרמה הגדולה בכנסת היו מי שעבדו קשה כדי לגרום לחברי כנסת מהליכוד להצביע בעד אלהרר.
בשבועיים האחרונים ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד, בליווי ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגתה יאיר לפיד, פתחה קבוצה פנימית מצומצמת של חברי המפלגה - כשהמטרה הייתה שח"כ אלהרר תיבחר בכל מחיר, והשיח בקבוצה היה איך גורמים לזה לקרות. "ידענו עם מי יש לנו עסק - מצד אחד נתניהו כן רוצה לאפשר מועמדת של האופוזיציה בוועדה, ומצד שני יריב לוין וכל מיני גורמים בקואליציה ניסו לגרום לו לבחור שני נציגי קואליציה", אמרה ח"כ בן ארי.
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
פתחה טבלת אקסל ושכנעה ח"כים מהליכוד. ח"כ מירב בן ארי
(צילום: יואב דודקביץ')
בן ארי פתחה טבלת אקסל של 10-12 חברי קואליציה שיכולים להצביע עם האופוזיציה וימנעו מנתניהו את "אירוע גלנט 2" - פיצוץ השיחות בבית הנשיא והצתת המחאה ברחובות. הח"כית מיש עתיד קיימה שיחות ארוכות עם בכירים בקואליציה על ההשלכות שיהיו אם אלהרר לא תיבחר.
ערב לפני כן, יו"ר הקואליציה אופיר כץ ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה ביקשו לדחות את ההצבעה בכמה שעות כדי להגיע להסכמות בתוך הקואליציה, אך ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) סירב לדחייה וגם גרם ליתר חברי האופוזיציה להתנגד - ובכך לא ניתן היה לאפשר את הדחייה. לטענת בן ארי, העבודה שלה החלה כבר לפני שבועיים בידיעה שיהיה תרגיל כלשהו של הקואליציה. עוד לפני שהגיעו התוצאות בן ארי אמרה לאלהרר "תהיי רגועה, נבחרת". מבחינת בן ארי, הניצחון של אלהרר רשום על שמה.

מי שמשך בחוטים במחנה הממלכתי הם חברי הכנסת זאב אלקין וחילי טרופר, שבימים שלקראת ההצבעות ניהלו מגעים עם חברי כנסת מהליכוד. המגעים העלו הילוך ערב לפני ההצבעה, כשבקואליציה ביקשו לדחות אותה לשעות הערב - ואז הבינו באופוזיציה כי יכול להיות שהתוכנית של נתניהו לאפשר נציגות לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים תשתבש.
במחנה הממלכתי כיוונו לדור הוותיק של חברי הכנסת בליכוד, וטענו כי נוכחות של חברת האופוזיציה בוועדה זה הדבר הנכון וההגון לעשות. לפי ח"כ אלקין, ארבעה ח"כים הצביעו בעד אלהרר, בנוסף לאחד שנמנע מלהצביע בעד או נגד ובכך החליש את ההתנגדות של הקואליציה. לדברי אלקין, היה תיאום בינם לבין ח"כ בן ארי, וכל אחד הפעיל לחץ מהצד שלו על חברי ליכוד שהם יותר מקורבים אליהם.
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין   בוועדת החוץ והביטחון
זאב אלקין   בוועדת החוץ והביטחון
סירב לדחיית ההצבעה בכמה שעות. ח"כ זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר ח"כ טרופר כי לא היה מופתע מהתוצאות. "הבנו שזה בדרך לשם, אנחנו תרמנו את חלקנו", אמר. "כשראינו את התרגיל של נתניהו היה צריך לעבוד - אז עבדנו. אני לא רוצה לקחת את הקרדיט. אנשים אחראים בליכוד הבינו שזו לא תקופה טובה בישראל לעשות שטיקים. עד הלילה שלפני ההצבעה אמרו שהליכוד מתכוון לעמוד בהתחייבות שלו. אתה בא בידיים נקיות, אתה רואה שבאים מולך בתרגילים. כבר הספידו אותנו - אבל אנחנו לא כאלה פראיירים".
בזמן ההצבעות, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד נראו מסתודדים במליאה, והיו כבר מי שהצביעו על אדלשטיין כאחד מאלה שפעלו בניגוד למשמעת הקואליציונית. אדלשטיין מצידו טען היום בסיור בכנסת: "אני לוחש להרבה מאוד אנשים בכנסת, זה לא היה קשור להצבעות. הלחישה הייתה קשורה לאיך לעשות טוב לעם ישראל, לא לאופי ההצבעה. זה אולי חלק מהדברים שאמרתי לגנץ. אסור לפוצץ את השיחות בבית הנשיא".

מצד הקואליציה, לעומת זאת, מתברר שלא היו מגעים עם חברי אופוזיציה כדי לנסות לגרום להם להצביע איתה, כמו למשל לחבור לחברי הכנסת הערבים תמורת הבטחה מסוימת מצד ראש הממשלה. נתניהו כנראה חשב ש-61 חברי קואליציה (שלושה נמצאים בחו"ל) יצביעו בהתאם למשמעת הקואליציה - אך הוא נוכח לגלות אחרת.
ח"כ אלהרר, נזכיר, נבחרה אתמול בהצבעה החשאית שנערכה בכנסת ושבה אמורים היו להיבחר שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים. היא נבחרה בפער זעום של 58 קולות מול 56 מתנגדים, אבל עדיין הייתה זו דרמה של ממש - כיוון שכמה ח"כים מהקואליציה "מרדו" כאמור והצביעו בעדה. המועמדת השנייה שהתמודדה, ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, לא נבחרה וקיבלה רק 15 קולות מול 59 מתנגדים.
גוטליב סירבה לפני תחילת ההצבעה להסיר את מועמדותה, ובעקבות זאת נתניהו וראשי הקואליציה הורו להצביע גם נגדה וגם נגד אלהרר, כדי להביא לבחירות חוזרות בתוך חודש. התרגיל הוסבר ברצון להימנע מהפרת ההסכם הקואליציוני עם בן גביר - שחבר מפלגתו אמור לקבל את נציגות הקואליציה בוועדה - אבל באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי, אולי כדי לחכות ולראות מה יהיו תוצאות הבחירות בשבוע הבא לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה - והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. בסופו של דבר התרגיל נכשל, והביא רק לדחיית הבחירה של הנציג השני, שצפוי להיות נציג הקואליציה.