פועלים פלסטינים מחברון בונים את המכשול החדש בגבול בין ישראל לרצועת עזה, למרות החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני שלא לאשר לפועלים מיהודה ושומרון לצאת ולעבוד מחוץ לשטחי הגדה המערבית. כך נודע הערב (חמישי) ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
(צילום: יואב זיתון)
במערכת הביטחון מעסיקים בימים אלו פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון בגזרת עזה, כחלק מעבודות הקמת המכשול החדש. לפי עדויות של חיילים המשרתים בגזרת אשכול, מאות העובדים הפלסטינים עוסקים לאורך כל שעות היום בעבודות הנדסיות על הפרצות בגדר החדשה, שנהרסה ונפגעה בעשרות מוקדים לאורך הגבול בתחילת המלחמה.
חלק מהחקלאים ששבו לאיטם לשדות העוטף נחשפים לפועלים אלו, אך במערכת הביטחון אומרים כי אין ברירה, שכן ייקח חודשים ארוכים לעצב מחדש את אזור החיץ שמוקם בין ישראל לרצועה, וחלקו הגדול של אזור החיץ נוגס באלפי דונמים של אדמה עזתית. נוכח הנזקים הרבים שיש לתקן מתחילת המלחמה, והצורך להקים מכשול עילי חדש, אומרים במערכת הביטחון כי קיימת דרישה כבר כעת לידיים עובדות רבות, תחת אבטחה.
חלק מעבודות אלו מבוצעות קילומטרים אחדים מיישובים ישראליים, ומדי יום עוברים ליד הפלסטינים הללו חיילים רבים שחוצים לתוך עזה וחוזרים ממנה. כאמור, בקבינט, שצפוי להתכנס בהמשך הערב, קבעו כי מאז תחילת המלחמה אין לאשר לעשרות אלפי פלסטינים מיהודה ושומרון לצאת לעבודה בישראל, למרות שהם מחזיקים באישור לכך.
4 צפייה בגלריה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
למרות החלטת הקבינט: פועלים פלסטינים בגבול עזה
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
הקמת המכשול החדש בגבול עזה
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
הגדר הפרוצה ב-7 באוקטובר
בשב"כ ובצה"ל המליצו שוב ושוב לאשר לכ-100 אלף העובדים הללו לצאת לעבוד כדי למנוע "תסיסה אלימה" בגדה ולהקטין את הייאוש המצטבר ברחוב הפלסטיני בשטחים, במיוחד לקראת חודש הרמדאן שיחל בחודש הבא. הדיונים בנושא נדחו ומוסמסו לאור התנגדות השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר להכנסת הפועלים. כ"פשרה", הוחלט שאלפים מהפועלים ייכנסו רק לצורך עבודות בהתנחלויות או בתפקידים קריטיים בישראל - וככל הנראה העבודות הביטחוניות בגבול עזה קוטלגו כחלק מהן.
שר הכלכלה ניר ברקת זעם בעקבות החשיפה, ואמר כי "חלם זה כאן. ההחלטה השערורייתית של שר הביטחון לאפשר לפועלים פלסטינים להקים את הגדר הביטחונית בגבול עזה היא בלתי נתפסת ומנוגדת להחלטת הקבינט הכלכלי". לדבריו, "משרד הביטחון טועה לחשוב שהוא מעל החלטות הממשלה. הקבינט הכלכלי קבע שלא ייכנסו לישראל פועלים פלסטינים ועל כולם לכבד את ההחלטה בעניין. אנשי הקונספציה השגויה שהביאו אותנו ל-7 באוקטובר - לא למדו לקח. כמו כן, הניסיון להלבין את העסקתם של פלסטינים באמצעות חיבורם לגדר הביטחונית - הוא יריקה בפניו של הציבור".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לפרסום גם כן, וכתב בחשבון ה-X שלו כי "הדיווח על כך שמאות פועלים מאיו"ש מועסקים בימים אלה ע"י מערכת הביטחון, ולוקחים חלק בעבודות הנדסיות על הפרצות בגדר שנהרסה ב-7 באוקטובר ע"י רוצחי החמאס - הוא דיווח הזוי שמעיד בצורה הטובה ביותר שהקונספציה הישנה והתבוסתנית עדיין כאן". הוא הוסיף: "במידה וחסרים עובדים יש להביא עובדים זרים ולא לקחת סיכונים על גבם של אזרחי ישראל. אני קורא לממשלת ישראל להתעורר ולהחליף דיסקט מהר".
משרד הביטחון טען לאחר פרסום הכתבה כי ארבעה פועלים פלסטינים בלבד הועסקו, ועוד קודם לכן מסר בתגובה: "העסקת עובדי קבלן בפרויקטים ביטחוניים מתבצעת בכפוף להנחיות הביטחון, לסיווג ורגישות העבודה. טרם העסקתם, עובדי קבלן עוברים תהליך סיווג בסיסי, ומתבצע פיקוח הדוק אודות העסקתם בסיווג המותאם במרחבי העבודה השונים. העסקת העובדים במכשול בוצעה בהתאם להנחיות הביטחון, ממכסת הפועלים המאושרת לעבודה במפעלים חיוניים".