יותר מ-50 סבתות, קיבוצניקיות ומושבניקיות מעמק הירדן, התגייסו למבצע סריגת כובעי צמר לטובת לוחמי צה"ל בגבול לבנון. כשהיא סוגרת כמעט 99 אביבים, רחל שוטלנד מובילה את סריגת הכובעים יחד עם חברותיה הסבתות, ונחשבת לסורגת המצטיינת והמובילה במיזם שפועל ב"המייסדים", מרכז יום לוותיקי עמק הירדן.

"החלטנו לסרוג לכל אותם חיילים יקרים כובעי צמר כדי שיסייעו להם להתמודד עם הקור בצפון", סיפרה הדס קיים בת ה-77 מקיבוץ אשדות יעקב איחוד. "תוך זמן קצר הצטרפו עשרות סבתות למיזם. אנו קונות את הצמר, מגיעות מדי יום למרכז וסורגות, ומי שלא יודעת לסרוג פשוט מציירת ציורי לבבות לחיילים". "המיזם הזה הולך וגדל ואנו קולטים אלפי מפונים מגבול הצפון, שחלקם כבר השתלב אצלנו במיזם הסריגה והיצירה".
הדס תיארה עוד כי "כולנו מתנדבות ועושות את זה מכל הלב. הזריזות מבינינו מסיימות לסרוג כובע תוך שבוע, ומדי שבוע אנו מצליחות לסרוג כמה עשרות כובעים. המועצה שלנו דואגת להעביר את הכובעים האלה לחיילנו". היא ציינה כי "לרובינו יש נכדים חיילים שנמצאים כרגע בחזית. יש לי נכדה בשריון ונכד שהוא קצין שריון שנמצא כרגע בחזית בעזה. אני מאוד דואגת לו, בכל פעם שהוא יוצא לרענון הוא מתקשר אליי, וכשאני סורגת את הכובעים אני חושבת עליו ועל כל ה-300,000 חיילים שלנו ומתפללת שיחזרו בשלום".
2 צפייה בגלריה
נשים מבוגרים סורגות ביגוד לחורף לחיילים
נשים מבוגרים סורגות ביגוד לחורף לחיילים
"כולן נשים ערכיות וציוניות, שמחפשות לתרום ככל יכולתן"
(באדיבות מועצה אזורית עמק הירדן)
חברת קיבוץ עין גב תיקי נווה, עובדת סוציאלית ב"המייסדים" שמלווה את הפרויקט, אמרה כי "מבחינתנו, רחל היא מפקדת סיירת הסורגות של עמק הירדן, אישה חיונית, פעילה, נמרצת ומאוד אסתטית. היא ממש אחת המובילות של המיזם הזה, תמיד מחפשת לתרום ולעשות למען החיילים". נווה תיארה כי "מיד עם פרוץ המלחמה הסבתות של עמק הירדן התארגנו יחד והקימו את סיירת הסורגות. אנו מספקים לסבתות את הצמר והן מגיעות מדי בוקר וסורגות בנמרצות כובעי צמר לחיילינו שבחזית. כולן נשים ערכיות, ציוניות, שמחפשות לתרום ככל יכולתן לחיילינו".
רחל, ילידת תל אביב, עברה בגיל צעיר לירושלים והיא בת היישוב הישן בעיר. בשנת 1948 ביתה הופגז על ידי הלגיון הירדני והיא הפכה לפליטה. בתה הצעירה של רחל, חיה גביש (67), סיפרה כי "במשך כמה שנים אמא חיה בבית ערבי נטוש בירושלים יחד עם משפחות נוספות. בשנת 58 היא חזרה לגור ברמת גן, ובתקופת הקורונה היא עברה לחיות בבית שלי במושב רמות. היא מושבניקית צעירה ונמרצת, אמא לא לוקחת תרופות ולא מבקרת אצל רופאים".
2 צפייה בגלריה
רחל שוטלנד
רחל שוטלנד
"התחלנו לסרוג לחיילים מיד כשפרצה המלחמה". רחל שוטלנד
(צילום: אפי שריר)
רחל סיפרה כי מיזם כובעי הצמר התחיל בעקבות המלחמה. "עד לפני שנתיים לא סרגתי בכלל, עסקתי בפיסול ובציור - אני אמנית - ומיד כשפרצה המלחמה התחלנו במועדון בעמק הירדן לסרוג כובעי צמר לחיילים", תיארה. "אני מצליחה לסרוג שני כובעים בשבוע, מרגישה כמו סורגת מצטיינת וגאה בכל כובע שיוצא מידיי, אבל לפעמים אני מרגישה שאני יכולה לעשות אחרת, וככה אני מתקנת את עצמי".
עידן גרינבאום ראש המועצה האזורית עמק הירדןראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאוםצילום: אחיה ראב"ד
גביש הוסיפה: "זה מועדון מדהים שעושה עבודת קודש עם הקשישים שמגיעים אליו, הם זוכים להפעלות טובות ולפעילות אינטנסיבית מדי יום. אמא נוסעת למועדון כמעט בכל יום והיא מאושרת שם. הצוות טוב, ואמא מעריצה את ציפי המדריכה שלה".
ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, סיכם: "הלב שלנו נמצא כל העת עם חיילות וחיילי צה"ל. מיזם הסורגות הוא המעט שאנו יכולים לעשות כדי לסייע לחיילים. נמשיך לעשות הכל כדי לסייע לכוחות הביטחון, כי רק יחד ננצח".