הפלסטינים דיווחו כי הרשות הפלסטינית תודיע הערב (יום חמישי) לישראל על ביטול התיאום הביטחוני, שעות אחרי הקרב שהתרחש במחנה הפליטים ג'נין שבו נהרגו תשעה פלסטינים - רובם מחבלים חמושים המשתייכים לג'יהאד האיסלאמי. הצהרה בנושא צפויה לצאת במסיבת עיתונאים שיקיים היום יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לצד הכרזה על צעדים נוספים. בינתיים, לאחר הערכת מצב בצה"ל הוחלט על תגבור של גדוד אחד באוגדת יהודה ושומרון למשך יומיים החל מהיום. בסרטו שבפתח הכתבה ניתן לראות את פעילות לוחמי הימ"מ במחנה הפליטים.
פרשננו רון בן ישי ציין כי זו לא הפעם הראשונה שאבו מאזן מכריז על ביטול התיאום הביטחוני, ויש להעריך שהוא גם ייתן הוראה לעשות זאת. כלומר, למשך תקופה מסוימת תהיה לכוחות הביטחון בעיה עם התיאום הביטחוני עם המנגנונים הפלסטיניים, והדבר צפוי להשפיע על עליית הטרור והתסיסה בכל רחבי יהודה ושומרון - בעיקר באזור חברון. אבל, תוך חודשים ספורים ואפילו שבועות, בהשפעת מלך ירדן, האמריקנים ולחצים בינלאומיים, התיאום הביטחוני צפוי לחזור לקדמותו. עם זאת, יהיו לצה"ל קשיים בטיפול בהפרות סדר יותר מאשר במצב של תיאום מלא עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אבו מאזן, שחייב לנקוט בצעדים חריפים בעקבות התוצאות הקטלניות הבוקר, זקוק לשיתוף הפעולה עם ישראל כדי לרסן את חמאס בשטחי יהודה ושומרון - ולכן הוא לא יכול לוותר עליו לגמרי.
5 צפייה בגלריה
נתניהו, בלינקן ואבו מאזן
נתניהו, בלינקן ואבו מאזן
נתניהו, בלינקן ואבו מאזן
(צילום: יואב דודקביץ', EPA, gettyimages)
5 צפייה בגלריה
התנגדות פלסטינים לאורך גדר ההפרדה
התנגדות פלסטינים לאורך גדר ההפרדה
צמיגים בוערים בצפון הרצועה, סמוך לגדר
5 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד ממצלמות הקסדה של לוחמי הימ"מ: קרב היריות מול מחבלים חמושים במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד ממצלמת הקסדה של לוחם הימ"מ
(צילום: דוברות המשטרה)
למעשה, הרשות הפלסטינית איימה בביטול התיאום הביטחוני עם ישראל לפחות עשר פעמים בשנים האחרונות - ופעם אחת גם יישמה זאת למשך כמה חודשים, בעקבות "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהסכימה להחלת ריבונות ישראלית בחלק מהשטחים ביהודה ושומרון.
בישראל מעריכים שהפלסטינים אכן יודיעו על הפסקת התיאום הביטחוני כי הם מחוייבים לכך. מדובר בפעולה הגדולה ביותר של צה"ל בשומרון מאז 2002. עם זאת, ההערכה שהפסקת התיאום תהיה ברמה הנמוכה ביותר והתיאום ברמות הגבוהות יימשך. ההסבר לכך הוא שגם אם לא תודה בכך, הפגיעה במחבלי הג'יהאד היא גם אינטרס של הרשות.
בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן יבקר בימים הקרובים בישראל, במצרים וברשות הפלסטינית. בלינקן ינחת תחילה במצרים ב-29 בינואר, וביומיים שלאחר מכן יבקר בישראל וברשות הפלסטינית. בהודעה של מחלקת המדינה האמריקנית נאמר כי הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם שר החוץ אלי כהן ועם מנהיגים נוספים, וידון עמם בין היתר באיראן - אך גם במתיחות עם הפלסטינים. לפי הודעת מחלקת המדינה, בלינקן ייפגש גם עם אבו מאזן ובכירי הרשות הפלסטינית. מדובר בביקור שתוכנן מראש ולא מגיע בעקבות הפעולה הבוקר בג'נין.


ההודעה לא התייחסה ספציפית לתקרית בג'נין, אך כן צוין כי בלינקן "ידגיש את הצורך הדחוף של שני הצדדים לנקוט צעדים להורדת המתיחות, כדי לשים קץ למעגל האלימות שגבה יותר מדי חיים של חפים מפשע. הוא גם ידון בחשיבות של שמירת הסטטוס-קוו ההיסטורי בהר הבית בירושלים, במילים ובמעשים".
בינתיים, מג"ב פרסם סרטון של פעילות לוחמי הימ"מ בתוך מחנה הפליטים "הייתה כמות מטורפת של ירי לעבר הכוחות", אמר מפקד מג"ב אמיר כהן. "לפי המודיעין, ארבעת המחבלים שהכוחות הגיעו לעצור היו בדרכם לבצע פיגוע בתוך תחומי ישראל. הלוחמים הצילו חיי אדם. הייתה שם דרמה לא קטנה של כמה שעות".
מוקדם יותר היום קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירים נוספים הערכת מצב, שבה הנחו על "הגברת המוכנות". גלנט אף הנחה "להגביר את פעולות ההגנה בקו התפר, יישובי איו"ש ועוטף עזה".
מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר הערכת המצב כי "ראש הממשלה הביע את הערכתו לאומץ הלב ולתושייה של הלוחמים שסיכלו פיגועים שהיו יכולים לעלות בחיים רבים. רה"מ נתניהו קיבל עדכונים מפורטים מהרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה וראש אמ"ן. רה"מ הבהיר שפניה של ישראל לא להסלמה, אבל הנחה את כוחות הביטחון להיערך לכל תרחיש בזירות השונות כדי להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל".
בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווחו על מגעים של גורמים מצריים בניסיון למנוע הסלמה, ברקע ההתעקשות לדבריהם של הג'יהאד האיסלאמי להגיב לאירועי ג'נין. בדיווח נטען כי מנהיג בג'יהאד האיסלאמי אמר שבחמאס מפעילים לחצים על הארגון שלא להיכנס להסלמה כדי להימנע מסבב לחימה רחב "בשלב הזה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
תיעוד פעילות כוח צה"ל במחנה הפליטים ג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
כניסת כוחות צה"ל לג'נין
(צילום: AFP)
על אף הדיווח על התעקשות הארגון מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה התייחס למתיחות - ולא איים בירי רקטי בשונה מבמקרים אחרים. "התוקפנות הזו נגד העם הפלסטיני בג'נין ובגדה המערבית לא תעצור את ההתנגדות האמיצה והלוחמים האמיצים של עמנו יישארו בשטח. הם ימשיכו בעימותים מתמשכים עם האויב. לא נישבר ולא ניסוג למרות הכאב, ודגלינו יישארו מונפים ורוחינו מוכנה להילחם ולהגן על העם הפלסטיני ועל מטרותיו הקדושות".
אחר הצהריים הודיעה עיריית שדרות על דחיית מופע סטנדאפ של אורי חזקיה, שתוכנן להתקיים באולם לא ממוגן בעיר, וזאת מחשש לירי רקטות ובשל "ניסיון העבר". בצפון רצועת עזה עשרות פלסטינים הבעירו צמיגים בקרבת הגדר.
קצין בכיר בצה"ל התייחס בצהריים למבצע המעצרים ואמר כי "אין מקום בו אנו חוששים לפעול". לדבריו, "אין ספק שהחולייה שסיכלנו הבוקר יכולה להיות מוגדרת כ'פצצה מתקתקת'".
הוא אישר את דבריו של גורם ביטחוני ל-ynet, שאמר כי הכוננות תעלה בין היתר בשל מספר ההרוגים החריג בפעילות. הקצין הבכיר התריע מפני הסלמה: "אנו ערוכים לכל תרחיש. אין ספק שזה יכול לגעת בנימים הפלסטיניים גם בזירה הדרומית. נתגבר את הכוחות לשבוע, ותדרכו אותם להיות דרוכים לפיגועי נקמה. לא מדובר בעוד חולייה, אלא כזו שתכננה גם פיגועים משמעותיים".