שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר היום (ב') כי אין צורך להטיל מחדש הגבלות קורונה על הציבור. בריאיון בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר הורוביץ כי "המחלה הזאת איתנו והיא תהיה איתנו כנראה לעוד הרבה זמן. חצי מהעולם לא מחוסן, והווריאנטים מתפתחים. לכן חייבים למצוא את הדרך לקיים את שגרת החיים שלנו, שיש לה ערך בריאותי - בריאות הנפש, בדיקות, טיפולים. למצוא דרך לחיות לצד הקורונה".
על עטיית מסכות בחללים סגורים, אמר הורוביץ כי "אני בהחלט בעד, ואלה ההמלצות שלנו, אבל אני לא חושב שזו צריכה להיות חובה. ברוב העולם הדברים האלה אינם חובה. אנחנו ממליצים ובמוסדות רפואיים יש הכרח. אבל אני לא רוצה להפעיל משטרה, פקחים וקנסות. אחרי שנתיים וחצי הציבור כבר מכיר ויודע איך להתמודד עם הקורונה. עכשיו אנחנו רואים את הגל הזה בדעיכה. לצערי אנחנו צפויים לגלים נוספים, ואנחנו חייבים לחיות תוך כדי".
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ynet ידיעות אחרונות
ועידת הבריאות ynet ידיעות אחרונות
"לא ממליץ להידבק בקורונה". הורוביץ
(צילום: יריב כץ)
הורוביץ, שחלה בעצמו לאחרונה בקורונה, סיפר כי "זו הייתה מחלה לא פשוטה, כמו שפעת קשה מבחינת הסימפטומים. אחרי כמה ימים זה היה בסדר. אבל אני לא ממליץ להידבק, ואני שנתיים וחצי לא נדבקתי. עכשיו זה הגיע גם אליי".
שר הבריאות נשאל על פערי התקציב במשרדו, והשיב כי "בתקופת הקורונה מערכת הבריאות קיבלה המון משאבים, כולל אלפי תקנים, לא היה אירוע כזה במערכת הבריאות שנים רבות. בזמנו אלה היו תקנים זמניים, ואחת הפעולות הראשונות שלי הייתה לקבע אותם. יחד עם זאת, ופה הבעיה הכי גדולה של מערכת הבריאות, המערכת מתוקצבת בחסר מכוון. באוצר ובגופי התכנון יודעים שאנחנו הרבה מתחת לרף של מדינות באותה רמה כלכלית כמו שלנו, ולמרות זאת המדינה, וזו החלטה שלה, מעדיפה לתקצב את הבריאות פחות ממה שהיא יודעת שצריך. ולכן איפה שנשים את האצבע נראה את החוסרים".
הוא הוסיף כי "הבאתי תוספת ריאלית של שני מיליארד שקל, אבל חסרים לאורך השנים כ-20 מיליארד שקל, וצריך לכסות את הפער. עוד עשיתי מאמץ גדול בנושא כוח האדם. יש לנו מחסור גדול בכוח האדם בבריאות - סטודנטים לרפואה, לסיעוד, במקצועות הפרא-רפואיים. כל הדברים האלה נורא חשובים למערכת. אני נותן לזה דחיפה ונראה את הפירות בעוד כמה שנים".
3 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון לאבעבועות הקוף
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
על ההיערכות לאפשרות של התפשטות אבעבועות הקוף בישראל אמר הורוביץ כי נעשית עבודת הסברה "בערוצים של הקהילה הגאה, שאני חלק ממנה, כולל באתרי היכרויות ובאתרים להט"ביים. אני חושב שזה עובד בסדר גמור. מחר יגיעו חיסונים לאבעבועות הקוף לארץ, ותוך ימים ספורים אפשר יהיה לקבל את החיסון לקבוצות סיכון בקופות החולים. חלק מהאוכלוסייה מחוסנת. אנשים בגילי קיבלו חיסון לאבעבועות, וחלק במפגשים, למשל מיניים כאלה ואחרים, צריך לגלות זהירות. אנשים שהם בסיכון מוגבר יקבלו חיסון".
הורוביץ נשאל גם על מאבק המתמחים על קיצור התורנויות, ואמר כי "הדרישה צודקת. עבודה של 26 שעות ברצף היא דבר שאיננו מתקבל על הדעת. אני לא רוצה שמורה יעבוד ככה, או נהג יעבוד ככה או רופא יעבוד ככה. צריך למצוא פתרון. הצענו מתווה, אני מוביל את הקו הזה של קיצור ל-16 פלוס 2".
המכשול העיקרי, לדבריו, הוא "זה שמשרד האוצר חזר בו מההסכמה לעניין. הסכמנו שלושה שרים, ליברמן ברביבאי ואני, ומשרד האוצר עשה אחורה פנה וחזר בו לחלוטין. ועוד גופים, יש שלל אינטרסים בעניין, אבל גורמים חזקים שבהתחלה תמכו, ואחר כך לקחו צעד אחורה והפכו למתנגדים. זה חייב לקרות. אני נחוש בעניין הזה, ואני לא מרפה, כי לדעתי זה דבר צודק שיעשה טוב למערכת, לא רק למתחמים. הראו לי את המסקנות. אולי ייקח עוד קצת זמן, אני מקווה שלא הרבה, אבל אני מקווה שנתחיל ליישם את זה בהדרגה מהפריפריה למרכז".
3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של נפתלי בנט
הפגנת המתמחים מול ביתו של נפתלי בנט
"עבודה של 26 שעות ברצף - לא מתקבל על הדעת". מחאת המתמחים
(צילום: יריב כץ)
על האלימות נגד הצוותים הרפואיים, אמר שר הבריאות כי "אם יש משהו שמזעזע אותי זה הדבר הזה. זה תמיד היה, לא רק בשנים האחרונות. אנחנו מציבים שוטרים בבתי החולים, חבל שזה כך, אבל אנחנו גם מעלים את שכר המאבטחים. זה לא מספיק. גם החמרת ענישה זה לא מספיק. אני לא יודע איך להכניס לאנשים לראש שכשאתה בא לחדר מיון אתה לא מתפרע ולא מקלל ולא מכה ולא זורק דברים. אני חושב שזה עניין של חינוך בסיסי. יש פה משהו במדינה שאנשים במוסדות רפואיים, זה מפגש של סבל ומצוקה, והם מתנהגים לפעמים כמו חיות. זה דבר בלתי נסבל. אני לא יכול לשים שוטר על כל רופא, אבל אני רוצה שמישהו שעושה דבר כזה ייענש בחומרה".
על תקופת כהונתו במשרד, אמר הורוביץ כי "אני נורא גאה במה שעשיתי בבריאות הנפש, ובליברליות שהנהגתי. חרטה אחת? אולי שזה לא מספיק. מול האוצר צריך היה להיות יותר, וצריך להיות בתקציב הבא, יותר עוצמתי. מערכת הבריאות חייבת. אולי בעניין הזה, לא שהשר יבוא לבד, אלא שכל המערכת תבוא לשולחן – להפוך את השולחן. לא באלימות, אני נגד אלימות, אבל חייבים להבין שבריאות טובה עבורנו עולה כסף. למדינה שלנו יש כסף, רק סדרי העדיפויות הם לא תמיד לטובת הבריאות".