שר התקשורת שלמה קרעי פתח הבוקר (יום שני) במתקפה חזיתית נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שלטענתו "אליטיסטי ומנותק". לדבריו, "לא סתם ראש הממשלה בנימין נתניהו הקים ועדת שרים ליוקר המחיה. הקבינט החברתי-כלכלי בראשות סמוטריץ' התכנס רק פעם אחת, לטובת עניינים שלא קשורים בשום צורה".
לאחר מכן הטיל קרעי על סמוטריץ' את האחריות לכך שהבטחת הבחירות לחינוך חינם מגיל 3-0 התמסמסה. "יצאנו בבשורה גדולה בקמפיין הבחירות, ובסוף מדובר בנקודות זיכוי במס - שזה אומר שרק העשירים יקבלו את ההטבה", טען קרעי. "מה עם גברים ונשים בפריפריה שמשתכרים 7,000, או 8,000 שקל? הם לא מגיעים לסף המס".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ושלמה קרעי
בצלאל סמוטריץ' ושלמה קרעי
"מתנגח בי ולא מאפשר להדיח את יו"ר הדואר". סמוטריץ' וקרעי
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"יש חשבונות ארוכים מאוד עם שר האוצר". סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: AFP)
לדברי קרעי, "שאלתי את סמוטריץ' בזמנו, אמרו שזה רק הפעימה הראשונה. אמרתי לו שזה לא יקרה. אני בכור ל-17 אחים ואחיות, ואני מרגיש שאני צריך כל הזמן לשמור מפקידי האוצר שסמוטריץ' הוא כמו שבוי בידיים שלהם".
"אנחנו מתכוונים להיכנס בעובי הקורה ביוקר המחיה", טען קרעי, על רקע הביקורת הרבה שסופגת הממשלה בעקבות גל ההתייקרויות האחרון, אחרי שבשנה שעברה האינפלציה בישראל הייתה נמוכה משמעותית מזו שהייתה ביתר מדינות המערב. בעוד כספים קואליציוניים רבים הלכו למפלגות החרדיות לטובת מטרות שלא מעודדות צמיחה, כמו תקציבים למוסדות שאינם מלמדים לימודי ליבה, טען קרעי כי "אף אחד לא חילק מתנות - ועל הקשקוש הזה לא אשתף פעולה. יש גם בשורות טובות בתוך התקציב".
לאחר מכן שב קרעי למתקפה על משרד האוצר. "הפקידים מנותקים, ושר האוצר ביחד איתם מנותק ואליטיסטי", תקף. "אצלי במשרד התקשורת יש אינסוף תלונות על הדואר. הם מציגים רווחים של כמה גרושים בשנה האחרונה, על מה? על זה שהריבית עלתה והתחילו לגבות עמלות על החלשים ביותר, על כל פעולה שהם עושים בבנק הדואר. ושר האוצר הליברלי שוב פעם שומע בקול פקידי האוצר, מתנגח בי ולא נותן להדיח את יו"ר הדואר - שבעיניי הוא האחראי".

"יש חשבונות ארוכים מאוד עם שר האוצר, אני ניסיתי המון זמן להיות לויאלי ולתת גיבוי", אמר קרעי, והזכיר גם את "החודשיים שהוא מירר אותנו בהקמת הממשלה" - זכר למשא ומתן הממושך שכלל התחייבויות רבות מצד הליכוד לשותפותיו הקואליציוניות. "לא סתם השמאל הספיק להתארגן נגד הממשלה שלנו", הדגיש קרעי. "הוא חלק לא קטן מזה שחודשיים ארוכים ישבנו והסתבכנו בבוץ של עצמנו, וכן - יש לו אחריות לזה. היינו יכולים להקים ממשלה תוך שבועיים, והם גררו רגליים חודשים ארוכים וגרמו ליריבים הפוליטיים שלנו לתקוע מקלות בגלגלים".
קרעי הציג דוגמה נוספת ל"ניתוק" של סמוטריץ', לדבריו: "פקידי האוצר הביאו הצעה שתיתן לבנקים יכולת לסגור סניפים נוספים, ושוב פעם אני הייתי צריך לשבת ולעצור את זה בוועדת שרים לחקיקה. אמרתי ליריב לוין, למזלי היינו רק שנינו שם, שלא ניתן לדבר הזה לקרות. אני רואה שפקידי האוצר שולטים שם וסמוטריץ' משתף פעולה בכל דבר - ואני לא מתכוון לתת לזה יד".

בעצם זו הבעת אי אמון בשר אוצר מכהן? "ככה אני רואה את זה. אין לי אמון שהוא ידאג לפריפריה ולחלשים. כשהוא נותן נקודות זיכוי במס במקום חינוך חינם, שיהיה רק לעשירים, זה ניתוק מוחלט. זה אומר שאתה אליטיסטי ולא יודע מה קורה בפריפריה. אני מגיע מהפריפריה ויודע מה קורה לאנשים שמתלבטים מה לקנות בסופר, כי הם לא מצליחים לסגור את החודש. לא יקרה יותר ניתוק כזה".
בהמשך המשדר הגיב שר האנרגיה ישראל כץ לדבריו של קרעי, ואמר כי "נצטרך לקבל החלטות עם ראש הממשלה ושר האוצר. אני מאמין בעבודה משותפת. שר האוצר ימלא את תפקידו ואנחנו את תפקידו - גם קרעי, כל אחד בתחומו. אנחנו צריכים לפעול ביחד, עם ראש הממשלה והשרים הממונים. זה מה שהציבור צריך כרגע ומצפה מהממשלה לעשות".

כץ הוסיף: "אני סומך על שר האוצר, הוא חלק מהנבחרת. גם ראש הממשלה דומיננטי. שר האוצר בעל השקפה של תחרות, וכל הדברים האלה חייבים לבוא לידי ביטוי".
ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) התייחס גם הוא באולפן ynet לדבריו של שר קרעי, וציין כי הוא מזהה גלגול אחריות בנושא יקר המחיה מהליכוד לסמוטריץ'. "הרי אם אני שומע את שר האנרגיה אומר שהיו תקלות חשמל בגלל הממשלה הקודמת, אז כנראה שבזה הם טובים, לגלגל את האשמה", אמר כהן. "אני מציע לראש הממשלה לקחת אחריות על הדבר הזה ולהתחיל לפרק את המונופולים ולפתוח את השווקים ולהמשיך בעבודה נהדרת שעשינו בממשלה הקודמת, לא לחפש אשמים. זאת הבעיה עכשיו, להתחיל לטפל בה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
"לוין צודק בקשר לסוגיית הוועדה לבחירת שופטים". שר המשפטים
(צילום: יונתן זינדל)
השר קרעי התייחס גם למהפכה המשפטית, ואמר כי אם בסופו של דבר יהיו הסכמות שיובילו ל"כיסוי שנגיד עשינו משהו" - הוא לא יהיה חלק מכך. "זה לא שווה את זה", אמר. כשנאמר לו שנראה שזה מה שראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה, השיב קרעי כי "אז כנראה אתה מכיר אותו טוב ממני. ראש הממשלה בפירוש אמר שהרפורמה לא מתה, אנחנו נחזיר את המשילות ונחזיר את התיקון לעם. אנחנו לא מחלישים שום דבר, להפך. כדי לחזק את הדמוקרטיה ואת הרשות השופטת צריך לייצר איזון בין הרשויות - כאשר יש מפלגת בג"ץ שבעצם מייצגת מפלגה שלא עברה את אחוז החסימה.
"יש פה ניסיון להשתלט על הדמוקרטיה, לכפות על חברי כנסת ועל נבחרי ציבור עמדות, כדי שלא יוכלו לעשות שום דבר ולממש שום ערך ושום מנדט שהם קיבלו מהציבור. אני לא מכיר מושגים כאלה, אני לא מוכן להתחייב לשום דבר כזה. אנחנו רוצים להגיע להסכמה רק אם בהסכמה הזו תחזור המשילות לידי הציבור. באמצעות נבחריו אנחנו יכולים לברך ולהסכים, והראינו כבר שאנחנו יודעים להגיע לעמק השווה".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"מתחייב לפתוח את שוק התקשורת לתחרות ולהביא מגוון דעות". קרעי
(צילום: אבי מועלם)
קרעי גם הדגיש שבבחירות החשאיות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, הוא לא יצביע בעד נציג אופוזיציה - וגם הצדיק את שר המשפטים יריב לוין שמבחינתו לא מתכוון לכנס את הוועדה ללא השינויים שהוא רוצה להעביר בה. "נבחרנו כדי למשול ולכן צריך להביא תיקון לוועדה לבחירת שופטים ולא להשאיר אותה במתכונת שלה", הוא אמר.
על השינויים שהוא מתכנן בשוק התקשורת אמר קרעי: "אני מקווה מאוד שעד סוף יולי יעבור בקריאה שנייה ושלישית חוק שאני הולך להגיש בימים הקרובים - שסוגר את הרשות השנייה ואת מועצת הכבלים והלוויין, וערוצי רדיו אזוריים כבר לא יוגבלו ויוכלו לשדר ברחבי הארץ. כל אחד יקבל היתר, זה לא זיכיון ולא יהיה רישיון. בשידור הציבורי דרוש פיקוח, ואני השר האמון על השידור הציבורי, ולפי החוק צריך שיהיה בו מגוון דעות. אני מתחייב לפתוח את השוק לתחרות ולהביא מגוון דעות".