מאז 7 באוקטובר, עוסקת המשטרה בדרום באתגר נוסף - חיפוש אחר אמצעי לחימה שנלקחו, בין השאר ממחבלי חמאס, והגיעו לידי גורמים עברייניים - וגם לאזרחים "נורמטיביים", שזיהו הזדמנות עסקית. את הימים הראשונים שאחרי הטבח, אפשר להגדיר ככאוס מוחלט. כוחות גדולים נשלחו לאזור - משאיות מלאות בחיילים, טנקים, מחבלים הרוגים בכל פינה - וגם כמויות לא רגילות של אמצעי לחימה.

ארסנל האמל"ח שהביאו איתם מחבלי חמאס כלל טילי נ"ט (גם טילי קורנט לטווח של 8-5 ק"מ), מטענים שונים ובהם "כלימגור" תקניים, רימוני רסס, מקלעים, סכיני קומנדו, מחסניות מלאות, ארגזי תחמושת עם כדורים לרובי קלצ'ניקוב, רחפני נפץ, טילי לאו, מוקשים רבי עוצמה נגד טנקים ועוד.
את כמות אמצעי הלחימה האדירה הזו לקח לצה"ל ימים ארוכים לאסוף ולנטרל. והיו, כאמור, מי שניצלו את זה לטובתם. עדויות של חיילים שהיו בשטח, מעלות את השיטה של אותם אנשים. "ראיתי אותם מרחוק. עם ג'יפ רנגלר שחור חדש, שתי דמויות על מדים - אבל בלי נעליים צבאיות. בנקודה שהרכב עמד שכבו שני מחבלים שזכרתי שראיתי יום קודם. התקרבתי, הם קלטו אותי, נכנסו לרכב ונסעו", שחזר ד', חייל מילואים, שהוקפץ ב-7 באוקטובר. "אחד מהם אפילו נופף לי לשלום. כשהגעתי הגופות היו שם, האפודים שלהם היו ריקים".
4 צפייה בגלריה
האמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
האמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
חלק מהאמל"ח שנתפס בעוטף. היו גם אלה שראו "הזדמנות עסקית"
4 צפייה בגלריה
האמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
האמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
האמל"ח של חמאס שנמצא בעוטף עזה
ע', מ"מ בסדיר, נתקל גם הוא בתופעה. "היו חיילים באזורים שונים בעוטף שדיווחו על מכוניות ישראליות שהסתובבו סמוך לצירים המרכזיים ולגדר ועסקו בחיפושים. מצד שני, היו הרבה מאוד חיילים ואזרחים בשטח - והיה לא פשוט להבין תמיד מי זה מי. אני פגשתי אותם ליד אחד הצירים, הם היו על חצי ב'. וראיתי שהם הכניסו משהו לרכב, כשהתקרבנו אליהם עם ההאמר ושאלנו מי הם, הם אמרו שהם מתנדבים והוציאו פקטים של סיגריות וחילקו לחיילים".
לדברי ע', "קלטתי די מהר שלא מדובר במתנדבים, אבל גם לא באמת רציתי להיכנס איתם לעימות עכשיו. אני לא משטרה. אמרתי להם שמסוכן פה והם אמרו שהם שהכול טוב ושהם רק באו לשמח, נכנסו לרכב ונסעו משם. גם במקרים אחרים ששמעתי, הבנתי שהם פשוט לקחו כמה שיותר שלל והתקפלו כשכוחות של צה"ל התקרבו".
"השיטה הייתה יחסית פשוטה", מספר פקד סרגיי דיאצ'וק, קצין מודיעין ובילוש במשטרת אופקים. "רוב האנשים שירדו לדרום כדי לגנוב אמצעי לחימה פשוט לבשו מדים. חלקם התחזו למתנדבים שהגיעו לעזור, או למשפחות נעדרים, אחרים פשוט עלו על חצי ב', נכנסו לאוטו והגיעו לעוטף. עם קצת מוטיבציה ותושייה, כמעט כל אחד יכול היה להגיע לאן שרצה ולאסוף אמצעי לחימה - רובים, טילים, מטענים ורימונים. הכול היה שם".
והסכנה ברורה. בכיר לשעבר במשטרה הסביר בשיחה עם ynet כי "כבר ראינו אצל ארגוני פשיעה רימונים וטילי לאו", אבל לדבריו - האמל"ח שהביא איתו חמאס יכול לשנות את עולם הפשיעה. "אין ספק שיש פה שינוי בכללי המשחק. ארגון פשיעה שמחזיק בטילי נ"ט ומטעני צד לטנקים, הוא ארגון הרבה יותר מסוכן מכזה שלא", הוא אמר.
במחוז הדרומי של המשטרה מספרים על כמה מקרים שבהם התקבל מידע מודיעיני - ובעקבותיו נתפסו הבוזזים "על חם" - במכונית, או בדירה. במקרים אחרים, חלק מהאמל"ח כבר הספיק להימכר לכנופיות ומשפחות פשע. באירוע אחר, אזרחים זיהו פעילות חשודה ביער סמוך לביתם במרכז הארץ, כיוונו את השוטרים - ואלה מצאו סליק ענק של אמצעי לחימה על ידי חבלני משטרה. שוטרים גם הצליחו לאתר עבריין עם "שלל גנוב", אבל ארגזי הכדורים והרימונים כבר היו ריקים - ועל פי ההערכה עברו ליד הבאה.
אמצעי לחימה לא נגנבו רק ממחבלי חמאס - אלא גם מכוחות צה"ל, והגנבים - כולם ממוצא יהודי. "מדובר פה גם בהרבה כסף שמסתובב ככל שהאמצעי יותר נדיר יהיה מי שישלם עליו יותר, מדובר על עשרות, לפעמים גם מאות אלפי שקלים, אז גם אזרחים שזיהו הזדמנות לקחו סיכונים", אמרו במשטרה.

תגובת המשטרה: "כדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין, דרוש שינוי שורשי עמוק"

מטעם משטרת ישראל נמסר: "המחוז הדרומי מנהל מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט נגד עבירות של שימוש וירי בנשק בלתי חוקי, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה. במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם. לצד המשך האכיפה והעמקתה, וכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין, דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית. משטרת ישראל עושה הכול כדי לשמור על שלום הציבור וביטחונו.
"מדיי שבוע, יחידות השטח מבצעות אכיפה משולבת, שבה לוקחים חלק פעיל גופי אכיפה אזרחיים, בתקיפה מנהלתית וכלכלית נגד המעורבים באירועי או ומקומות מועדים המהווים סכנה לציבור לרבות סגירת בתי עסק. כמו כן, בימים אלה מוקמות יחידות מבצעיות שונות לטיפול במאפייני פשיעה שונים ומגוונים. הפעילות מצטרפת לפעילות מקיפה ויוזמה שמבצע המחוז בכל ימות השנה ולראייה רק בחודש שעבר הוגש כתב אישום נגד חולייה שהבריחה נשקים ונתפסה על ידי יחידת מג"ן של מרחב הנגב, שסיכלה הברחת ענק של 137 כלי נשק מסוגים שונים.
"מתחילת השנה פעלו כוחות המחוז הדרומי בכלל המרחבים ונתפסו מאות כלי נשק (כ-450 אקדחים ורובים), אמצעי לחימה מסוגים שונים (כ-100 רימונים) ותחמושת. המחוז הדרומי ימשיך לפעול לריכוז מאמץ וכוח משטרתי למאבק נחוש, יומיומי ובלתי מתפשר נגד עבריינים ופורעי חוק באזור, בדגש נגד עבירות הנשק, ביישובי החברה הערבית ובכל מקום אחר, הכול כדי להגן על שלטון החוק ולשמור על שלום הציבור וביטחונו"