1 צפייה בגלריה
אחד המחבלים שהיו מעורבים בטבח
אחד המחבלים שהיו מעורבים בטבח
אחד המחבלים שהיו מעורבים בטבח
(צילום: AP)
לרגל יום הזיכרון ה-50 לטבח לרצח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן ב-1972, הוחלט במשרד החינוך על מערך שיעור חדש שילמדו השבוע תלמידי כיתות ז'-י"ב בשיעורי ההיסטוריה, חינוך ופעילויות בית ספריות שונות לציון האירוע. התלמידים יקבלו מידע שכולל תכנים על האירוע, הספורטאים שנרצחו וענפי הספורט שבהם עסקו.
המערך מספק סקירה היסטורית מעמיקה ומפורטת על השתלשלות האירועים שהובילה לתוצאות הטרגיות - רצח 11 חברי המשלחת הישראלית בידי מחבלים מארגון הטרור הפלסטיני ספטמבר השחור, כישלון האבטחה הגרמנית בכפר האולימפי במינכן, והסיקור התקשורתי של האירוע.
"היה חשוב לנו להדגיש ביחידה שפיתחנו לתלמידי ישראל את ההקשר ההיסטורי הלאומי והבינלאומי הרחב של האירועים", אמר עמוס רבן, מדריך ארצי בהוראת ההיסטוריה במשרד החינוך. "אנחנו רוצים לחשוף את התלמידים להשפעה של היחסים עם גרמניה, המלחמה הקרה והסכסוך הישראלי-ערבי על מה שקרה במינכן ב-1972.
"רצח הספורטאים במהלך המשחקים האולימפיים פגע כמובן גם בנו כישראלים וכיהודים, אבל זה גם היה ניסיון לפגוע ברוח האולימפית - בהתכנסות הספורט הגדולה בעולם. חשוב לנו שתלמידי ישראל ילמדו על הנרצחים, יכירו את פרטי האירוע ואת השלכותיו, אבל במקביל גם להעביר להם מסר אופטימי, בקולם של הספורטאים והספורטאיות שניצלו מהטבח, שהמשחקים חייבים להימשך".

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהנחתה להפיק מערך שיעור ייחודי לנושא, אמרה: "הטבח הנורא של י"א ספורטאי מינכן הוא מאירועי הטרור החמורים והכואבים בהיסטוריה של מדינת ישראל מאז הקמתה. נכבד את זכרם כמערכת החינוך באמצעות שימור סיפורם ומורשתם, ונחשוף את תלמידי ישראל לפועלם שנגדע בטרם עת".
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה: "רצח ספורטאי מינכן זעזע את אמות הספים של החברה הישראלית, היהודית והעולמית. לא רק בשל הברוטליות והשנאה העזה שנטפה ממנו, אלא גם בשל ההשלכות הקשות שלו על הספורט הישראלי. דור שלם של ספורטאים ומאמנים מהשורה הראשונה נמחק. מערכת החינוך תנציח את דמותם ופועלם ותספר את סיפורו של כל אחד ואחד מהם. זהו תפקידינו החינוכי. זו חובתנו המוסרית. יהי זכרם ברוך".
בשבוע שעבר דווח כי סקר שנערך בקרב בני נוער על-ידי המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית העלה ממצאים מדאיגים. מהסקר, שנערך על ידי מכון הסקרים גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני בקרב 405 יהודים בני 18-12, עלה כי כ-30% מבני הנוער בישראל לא שמעו על הטבח בספורטאים. כאשר נשאלו בני הנוער אם הם יודעים מיהם "י"א הנרצחים" רובם לא הכירו את המושג. למעשה, שני שלישים לא ידעו לקשור את המושג לרצח הספורטאים במינכן.

ניצולת הטבח סיפרה לבנו של הנרצח

יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, התייחסה הבוקר בתוכניתם של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio לשורת הטקסים שנערכים השבוע בגרמניה במלאת 50 שנה לטבח. "להיות כאן עם כל המשפחות ולהוביל את המשלחת הגדולה הזו עם חברי הוועד האולימפי, עם נשיא המדינה, עם שר הספורט, אלה באמת רגעים מאוד מרגשים עבורנו", אמרה ארד.
בנוגע להסכם הסודי בין ממשלת גרמניה למשפחות הנרצחים על מתן פיצויים בסך מיליון אירו בתמורה לקץ התביעו מצידן, אמרה ארד: "יש פה תחושה שאפשר רגע לנוח מהמאבקים, אפשר רגע לשים את זכרם של הספורטאים במרכז, אפשר רגע לתת לשמות ולפנים זיכרונות אמיתיים וכמה חלל גדול הם השאירו אחריהם".
היה איזשהו רגע שנגע בך במיוחד במפגש עם המשפחות וניצולי הטבח? "באוטובוס משדה התעופה למלון ישבתי ליד אור שפירא, הבן של עמיצור, ומאחורינו ישבה שלומית ניר טוב, שחיינית ניצולת מינכן. אור הסתובב ואמר לה 'את יודעת, אני כל הזמן מחפש עוד חומרים על אבא שלי', והיא ענתה לו 'הוא היה המורה שלי. אני אמנם שחיינית והוא היה מאמן אתלטיקה, אבל הוא היה מורה שלי בווינגייט.
"והיא המשיכה לספר לו על אבא שלו מזווית של נערה צעירה. אפשר היה לראות את העיניים שלו בורקות. הוא היה בן 12 כשאבא שלו נרצח, ועד היום הוא מחפש את הפרטים. הוא עם הילדים שלו כאן וזאת בעצם הצצה קטנה לכל-כך הרבה סיפורים אנושיים שיש כאן, סיפורים מרגשים מאוד ומיוחדים מאוד".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.