ח"כ ניר ברקת מהליכוד היה אתמול בהלווייתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, לוחם מג"ב שנפגע מירי מטווח קצר של מחבל בגבול רצועת עזה לפני עשרה ימים. "אני הולך לדרוש ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא", הוא אמר הבוקר (יום ג') באולפן ynet. "הדבר הכי קל זה לתחקר את התקלה המבצעית, אבל היא נוצרה בגלל מצב של הכלה שמגיע מלמעלה".
לדבריו, "הלוחמים לא הבינו מה זו ההכלה שהמשלה הזאת אמרה, וכשהם יושבים על הגדר לא מבינים - כשהפלסטינים התקרבו אז הם צריכים לזוז מהגדר? וכשיפנו את הגדר אז הפלסטינים צריכים להגיע לאשקלון? יש פה חוסר הבנה טקטית, הייתה חד משמעית תקלה מבצעית. אבל ממה היא נבעה?".
לא המציאו את מדיניות ההכלה בממשלת בנט וגנץ. "כראש העיר ירושלים תמיד לא אהבתי את מדיניות ההכלה, וכשמפקד מחוז ירושלים יורם הלוי נכנס לשכונות ופעל והיה אגרסיבי - זה הביא לנו שקט, ריסן את הצד השני ולא אותנו. בירושלים הצלחנו להביא שקט במדיניות אנטי-הכלה ולכן אסור להסתפק בוועדת חקירה של צה"ל".
1 צפייה בגלריה
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: יריב כץ)

ברקת סיפר שהיה בבית החולים ושוחח עם המשפחה ועם לוחמים. "ראש הממשלה היה בנסיעה לארצות הברית. לא הייתה תגובה. הממשלה לא מבינה מה עשו תצלומי וידאו של הוצאתו להורג של בראל ז"ל, המשמעות היא שמה שיש על סדר היום זה אמינות ואמון בצה"ל. אני לא רוצה שצה"ל ישלם את המחיר, אני בטוח שהוא יתחקר ויעשה את העבודה שלו, אבל צריך לבדוק מה קרה יותר למעלה".
יצוין כי הסיכויים להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית כפי שמציע ברקת קלושים, מכיוון שנדרש רוב במליאת הכנסת והקואליציה צפויה להתנגד (יש להניח שגם הרשימה המשותפת), אולם מטרתו להביך את הממשלה בעצם העלאת ההצעה לסדר היום.

"להסכים עם ההורים, המורים והמנהלים"

מצד אחד 11 אלף מאומתים ביום, ומצד שני תורי ענק לחיסונים. אולי הממשלה מצליחה להתגבר על הגל הזה? "אני מבקש מכל תושב במדינה שעוד לא התחסן לרוץ להתחסן, זו אחריות לא רק אישית אלא לקהילה, וככל שמדינת ישראל תתחסן מהר יותר, מצבנו יהיה יותר טוב. היה לצערי עיכוב לא מבוטל בחיסונים אבל יותר טוב מאוחר מאשר אף פעם. אני רואה את הציבור יותר ממושמע, יותר לובש מסכות, מבין את חשיבות החיסונים".
על מתווה החינוך, ברקת אמר שבשטח אנשי ההוראה וההורים לא מבינים מה קורה. "המערכת נורא מורכבת, מסורבלת, ואנשים לא מבינים איך מחר העסק נפתח. אני בעד לפתוח את מערכת החינוך, ולהחזיר את המדינה כמה שיותר מהר לשגרה, אבל האתגר זה להשאיר אותם סביב השולחן".
מה היית עושה אחרת? "תפיסת העולם שלי זה לשבת בשולחן עגול עם ארגוני הורים, מורים ומנהלים ולקבל הסכמתם".

ברקת הוסיף שהוא "בעד לחיות עם המגפה, אבל הפער הוא בעזרה לעסקים. הייתי מצפה שיסייעו לכל העסקים שנפגעים בעקבות הקורונה סיוע ישיר ולא (שיתנו) לקרוס".
בתשובה לשאלה על התקציב שהציג אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן, השיב ברקת: "שר האוצר טועה אסטרטגית כאן - התקציב מרוסן, כאילו יש בעיית מזומן, וזה לא נכון. התקציב צריך להוציא יותר משאבים, בעיקר לעידוד צמיחה. איך עסקים יפרחו לא עוזרים להם בגלל שנפגעו מהקורונה?".
לא רוצים לפצות עסקים ולפתוח את הכיס ובגלל זה מסכנים אותנו בריאותית? "זו מדיניות ישנה של האוצר ואני ביקרתי אותה גם בממשלה הקודמת, רק שהשר ליברמן מאמץ את (מדיניות) הפקידות שאומרת ריסון תקציבי במקום סיוע. בשביל מה משלמים מיסים? כשיש קושי המדינה צריכה לסייע, אם זה ביטחוני או מגפה. כשלא מתעדפים פריפריה זה לא תקציב חברתי, בהשוואה לתקציבים קודמים הוא יותר קטן בצמיחה שלו".
יש תקציב, היו שלוש שנים וחצי נטולות תקציב. "אז אמרת את הכול. זה תקציב לשם תקציב. אין בו בשורה - לא לצמיחה, לא פריפריה, לא לעסקים שנפגעו בקורונה ואיך מתאוששים וחוזרים על הרגליים. זה תקציב עם בעיות קשות".

בעד הגבלת קדנציות

שר המשפטים אמר שיקדם חוק להגבלת כהונה של ראש ממשלה, ואני מחזירה אותך למה שאמרת בנובמבר 2020 למורן אזולאי - שמה שלא הספקת בשתי קדנציות תן ליורשים שלך לעשות. העמדה שלך לא השתנתה? "כן, אני מאמין בהגבלת קדנציות. אני זוכר כראש העיר ירושלים התלבטתי אם לעשות שתיים או שלוש קדנציות".
אז תצביע בעד? "אני שייך לתנועת הליכוד ונקבל החלטה ביחד כתנועה".
אז תצביע נגד. "אני אצביע מה שנחליט בליכוד. ככל שהדבר הזה קשור ספציפית לחוק פרסונלי נגד נתניהו, אז כולנו נגד חוקים פרסונליים. אם זה לא קשור לנושא פרסונלי אז אביע את עמדתי כמו באולפן - בסיעה".
אתה היורש של נתניהו? "זה לא על סדר היום. ביום שנתניהו יחליט לסיים את תפקידו, ואני לא רואה את זה קורה כרגע, יהיו פריימריז בליכוד ואני אנצח".