2 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: גיל נחושתן)
בצעד חריג הגיש הרמטכ"ל אביב כוכבי לוועדת השרים את טיוטת ספרו כדי שתאשר אותה לפרסום עוד בטרם יסיים את תפקידו בעוד שנה וחודשיים.
העותק הזה, שמסתובב כבר מזה חודש בכמה לשכות של בכירים, ודבר קיומו נחשף אמש בחדשות כאן, אמור על-פי דובר צה"ל ״לעסוק בענייני מנהיגות" - אבל מי שמכיר את הרמטכ"ל לא אמור להיות מופתע, שכן התואר הזה - "החייל מספר 1" - שהיה משאת נפשו מהיותו קצין צעיר, הפך בהמשך בערך מהתקופה שהיה מח"ט הצנחנים לתחנה בדרך להגשמת חלום גדול עוד יותר שלו: ראשות הממשלה. כך יש לראות את הדברים.
הרבה גבות הורמו על כך, לצד שאלות מתבקשות על אודות לוח הזמנים הצפוף, אבל האמת היא שזה פחות מטריד, כי גם לרמטכ"ל יש לא מעט זמן פנוי וזכותו לקרוא או לכתוב בו ספרים וגם ללכת להופעות - כפי שכוכבי מרבה לעשות.
אבל כן צריך לחבר את הקו הברור בין הספר לבין אותן הופעות מתוקשרות בציבור, שבהן הוא שר לצד אמן כזה או אחר - מה שמתחיל להזכיר את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בשנתו הרביעית - לבין היציאה הדרמטית והמיותרת מטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל השבוע.
מי שלא הבין את הביקורת על היציאה מהטקס בגלל פתק שכלל דיווח על צבע אדום ללא נפגעים קיבל את התשובה ביום שלמחרת, עם פרסום הידיעה על הספר המתוכנן. רמטכ"ל שיושב בין צמרת המדינה ויודע שהוא מצולם בשידור חי לא אמור לקום ולצאת בסבר פנים חמור באירוע כזה. הוא אמור, כמו כלל הרמטכ"לים לפניו, לשבת ולהמתין לעוד דיווחים, ובכלל - לסמוך על המערכת שתחתיו שיודעת אחרי עשרות אלפי התראות כאלה להתנהל גם בלעדיו באירוע של צבע אדום, שכזכור בתוך דקות התברר כהתראת שווא.
2 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
השאיפות יתנגשו? ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן
(צילום: AP)
די ברור שהרמטכ"ל, בעודו על מדים, מחמם מנועים לקראת הגשמת חלומו הגדול. הוא יודע שנותרה לו שנה אחרונה בתפקיד על מדים לפני שהוא מתקרר בצינון של שלוש שנים. ועם כל הכבוד לשאיפות הפוליטיות שלו - שבסופו של יום יתנגשו עם אלה של מצונן אחר, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן - חשוב לוודא שלא ישפיעו על התנהלותו כרמטכ"ל.
מעכשיו כל החלטה שלו תיבחן בזכוכית מגדלת גם על-ידי הציבור וכמובן גם על ידי הפוליטיקאים: מה משיג ממנה הפוליטיקאי לעתיד כוכבי ולא הרמטכ"ל המכהן של צבא ההגנה לישראל, וזה עלול לפגוע עוד יותר באמון הציבור בארגון - שנשחק בעקבות הגדלת הפנסיות לאנשי הקבע והעובדה שלא דאגו להעלאת שכר החיילים. במקביל, מתפרסמות מדי יום ידיעות על תנאי השירות הירודים מההיסעים לבסיסים דרך חדרי האוכל ושירותי הרפואה.
מכאן, מהישורת האחרונה, הרמטכ"ל יתקשה עוד יותר להוביל את צה"ל כשכל אמירה או החלטה תקבל פרשנות פוליטית ולכן הירייה הפוליטית המוקדמת אולי טובה לאביב כוכבי - אבל הרבה פחות לצה"ל.