המשטרה פתחה בחקירה בעקבות תלונה על תקיפה מינית שביצע לכאורה הרב צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור ואחד הרבנים הבולטים והמשפיעים ביותר. המתלוננת נגד מנהיגה הרוחני של מפלגת "נעם", נחמה תאנה, פנתה לתחנת חברון, וסיפרה שם כי הרב טאו תקף אותה מינית לפני עשרות שנים, בעת שהייתה נערה צעירה.
הפרשה החלה בפוסט שפרסמה אותה אישה בפייסבוק בחודש אוגוסט האחרון, ובו טענה שטלטלה את החברה הדתית: "הרב טאו פגע בי מינית בתור קטינה". תאנה, בת 38, גרושה ואם לחמישה, העידה כי מדובר היה ב"פגיעה ממושכת" ותיארה את האירועים כ"סיפורי זוועות". היא הוסיפה וטענה: "כשניסיתי להשמיע את הקול שלי הוא איים עליי".
את ההחלטה לפרסם כעת את הדברים הסבירה תאנה: "לקח לי כמעט 30 שנה כדי להצליח לספר את האמת. פרסום הסיפור של חיים ולדר והתגובה של הרב שמואל אליהו, ביחד עם עוד רעידות אדמה בחיים האישיים שלנו, נתנו לי את האומץ לצאת עם האמת".
4 צפייה בגלריה
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו
הרב צבי טאו
(צילום: מיכאל יעקובסון)
עוד כתבה: "אני יודעת כמה קטנים הסיכויים שהקול שלי יישמע, ובכל זאת, אחרי כל כך הרבה שנים של השתקה, אני בוחרת להשמיע אותו. אני יודעת כמה הקול שלי חלש לעומת הקולות האחרים, אני יודעת כמה נשים בכל כך הרבה חזיתות נאבקות ומשלמות מחירים במלחמה על האמת. אבל זה הסיפור שלי, ואלה החיים שלי, והם אמת לאמיתה, שעכשיו הזמן להשמיע אותה. קשה להאמין לדבר כזה, כמעט בלתי אפשרי. אבל האדם הזה, שיש לו כל כך הרבה כוח ואינספור אנשים תחתיו, פגע בי, ואני בטוחה שאיני היחידה".
"עברתי בדיקת פוליגרף, פניתי למשטרה, אני מנסה להשמיע את הקול שלי גם במרחב הזה, בידיעה שבכל רגע גם כאן מסוגלים להשתיק אותי", הוסיפה תאנה. "אחרי כל השנים האלה, אני מנסה לשקם את חיי, ואני צריכה את העזרה שלכם, להמשיך ולהדהד את האמת, עד שתהיה חזקה יותר, אמיצה יותר, מכל אלה שמנסים להשתיק אותה".
בחודש שעבר הפגינה תאנה, תוך שהיא אוחזת שלט "הרב טאו אנס, ולא רק אותי". היא אמרה אז: "באתי לעשות קצת צדק לבן אדם שפוגע בי כבר שנים מאז שאני ילדה, מי שקורא לעצמו הרב צבי טאו. הוא היה חבר מאוד טוב של המשפחה. הפגיעה הייתה בבית קרובי משפחתי ובבית אחר. הן תמיד לוו באזהרה חמורה – לא לספר".
בריאיונות אמש אמרה כי הרב טאו "גרר אותי ופגע בי כמה פעמים, גם כשהייתי ילדה וגם אחרי שהתחתנתי, גם כשהייתי אימא. ניסיתי להתנגד בכל דרך שהייתה לי". היא אמרה כי אף פנתה למשטרה, בעת שהייתה בת 10: "התקשרתי בעצמי. אמרתי שקורה משהו רע ושאני צריכה שהם יבואו. הוא חטף לי את הטלפון מהיד ואמר שזאת ילדה משוגעת והוא מטפל בה והכול בסדר ולא צריך".
4 צפייה בגלריה
נחמה תאנה. "לקח לי כמעט 30 שנה להצליח לספר את האמת"
נחמה תאנה. "לקח לי כמעט 30 שנה להצליח לספר את האמת"
נחמה תאנה. "לקח לי כמעט 30 שנה להצליח לספר את האמת"
בעבר הגישה תאנה תלונה במשטרה שקשורה בבני משפחתה בגין עבירות חמורות, אך התיק בעניינם נסגר לאחר בירור. גורמים המעורים בפרטי החקירה, שדבר קיומה פורסם לראשונה בחדשות 12, ציינו כי התיק ייבחן אצל פרקליט ובחקירה תיבדק גם אמינותה של המתלוננת.

הרב שרלו: "פרשת הרב טאו חייבת להתברר"

במשך שלושת החודשים האחרונים טוענים תומכי הרב טאו כי תאנה מעורערת בנפשה ובודה את הסיפורים מלבה, אך בימים האחרונים נכנסו לתמונה כמה רבנים ואישי ציבור ששמעו את גרסתה, נחשפו לטענתם למתלוננות נוספות המתארות מעשים דומים שביצע בהן הרב – וחלקם יצאו בקריאה לחקור את הנושא ברצינות ולהביא לחקר האמת.
4 צפייה בגלריה
הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלו. נפגש עם חלק מהמתלוננות
אחד מהם הוא הרב יובל שרלו, רב בולט המזוהה עם האגף הליברלי בציונות הדתית, חבר פורום תקנה הנאבק נגד פגיעות מיניות מצד בעלי סמכות בחברה הדתית, שבפוסט שפרסם גילה כי נפגש עם חלק מהמתלוננות, בין בפגישה ישירה ובין במצולמת, וכי התרשם ש"דבריהן חדים מאוד וברורים" - ולאור זאת טען כי "פרשת הרב טאו חייבת להתברר". לדבריו, "אסור לקבוע עמדה מראש; אסור להשתמש בפרשה שלא התבררה לצורך אג׳נדות אחרות; אין דרך אחרת מאשר לברר את הטענות".
הרב שרלו הוסיף כי "הטוענות שנפגעו זכאיות להשמיע את קולן, ולתבוע בראש ובראשונה כי דבריהן יוכרו. הרב טאו זכאי לטיהור שמו, ולתבוע כי לא יטענו נגדו דברים שלא עשה. אין דרך טובה יותר מאשר הגורמים החוקיים במדינת ישראל - המשטרה, ולאחר מכן הגופים המטפלים בנושאים אלה. טוב יהיה כי הטוענות שנפגעו תפנינה למשטרה כדי שתלונתן תתברר. לא קל לעשות זאת. הציבור חייב לתת עידוד ותמיכה. טוב יהיה כי הרב טאו יפנה למשטרה כדי שתגן עליו אם לא עשה דבר, והציבור צריך להתנגד לקבלת הכרעה ברחובה של עיר או בכיכרות הרשתות החברתיות".

הרב סתיו: "נחשפתי להאשמות, הן חמורות"

פוסט אחר פרסם אתמול הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון צהר: "כבר כמה שבועות אני מתייסר בשאלה אם נכון להתייחס בפומבי לטענות שהעלו נשים בדבר פגיעות מיניות חמורות שפגע בהן רב חשוב בציונות הדתית. העדפתי לשתוק כיוון שיש לי מחלוקת אידאולוגית ארוכת-שנים עם הרב הנחשד, חשבתי שאין זה ראוי שדווקא אני אהיה מי שישמיע את זעקת המתלוננות".
4 צפייה בגלריה
הרב דוד סתיו: "אין להרשות שההאשמות יישארו תלויות באוויר"
הרב דוד סתיו: "אין להרשות שההאשמות יישארו תלויות באוויר"
הרב דוד סתיו: "אין להרשות שההאשמות יישארו תלויות באוויר"
(צילום: יוסי זליגר)
עם זאת, כתב כי "בימים האחרונים שוחחתי עם אחת המתלוננות והיא סיפרה לי על הקשיים שמערימים בפניה גופים שונים שאליהם היא פונה על מנת שיבררו את תלונותיה. כיוון שכך, הגעתי למסקנה שאין ברירה בידי, ולא יכול להיות ששיקולים של נוחות אישית ומראית עין יגרמו לכך שקולן של הנשים הללו לא יישמע ושהדין לא ימוצה".
לדברי הרב סתיו, "ההאשמות שלהן נחשפתי, מתוך שיחה עם אחת המתלוננות ועדות מוקלטת של מתלוננת אחרת, הן חמורות ביותר. אך זהו כמובן צד אחד בלבד, ואין בידי כלים כדי לקבוע אם הטענות מוצדקות אם לאו. דווקא משום שאין לנו כלים לשפוט את צדקת הטענות, אין להרשות שהאשמות כאלה יישארו כשהן תלויות באוויר".
פורסם לראשונה: 20:29, 10.11.22