בית משפט השלום בירושלים חייב בשבוע שעבר את אסתר פרץ-חן לשלם פיצויים של 75 אלף שקלים למוכר ממוצא ערבי בחנות "מנגו" בקניון מלחה בבירה. זאת, אחרי שגידפה וקיללה אותו, צילמה אותו והפיצה את הסרטון בקבוצת פייסבוק עם אלפי חברים.
בכתב התביעה שהגיש המוכר תואר כי פרץ-חן נכנסה לחנות ביוני 2019, נעמדה בקופה עם הבגדים שרצתה לרכוש וביקשה מאחד העובדים בחנות שעמד מאחורי הקופה לקבל אותה ולערוך לה חשבון. העובד השיב לה שזה בלתי-אפשרי וציין בפניה שתורה יגיע בקרוב. באותו זמן, לפי התביעה, דיבר המוכר בערבית עם לקוחה נוספת בחנות. בשלב מסוים איבדה פרץ-חן את סבלנותה וקראה לעברו "ערבי מניאק", "ערבי מסריח", "מחבל" ו"תחזור לכפר".
2 צפייה בגלריה
מצלמת האבטחה בחנות הבגדים: צילמה סרטון שיימינג למוכר שכינתה "ערבי מניאק" ותפצה אותו ב-75 אלף ש"ח
מצלמת האבטחה בחנות הבגדים: צילמה סרטון שיימינג למוכר שכינתה "ערבי מניאק" ותפצה אותו ב-75 אלף ש"ח
מתוך תיעוד מצלמות האבטחה
כשהגיע תורה של פרץ-חן, סירב המוכר להעניק לה שירות בעקבות ההתבטאויות, ואמר לה שעליה להמתין לקופאית אחרת שיצאה להפסקה. היא מצדה התרגזה, חיפשה אחר עובד בחנות שיוכל לערוך לה חשבון - אולם אף אחד מהעובדים לא היה מוכן לעשות זאת. היא השליכה את הבגדים שבידיה, המשיכה לגדף את המוכר - ועזבה את החנות.
כעבור שעתיים, אחרי שסיפרה על מה שאירע לה בחנות הבגדים לאחותה, חזרה פרץ-חן לחנות והחלה לצלם במכשיר הטלפון הנייד שלה את המוכר. בסרטון ניתן לשמוע את פרץ חן אומרת בין היתר: "אני לא מבינה, מנגו שלו? שילך לחתום בלשכה כמו כל הדפ"רים. יש פה מוכר שמחשיב את עצמו למנהל והוא ערבי שלא מוכן לתת שירות ליהודיה. היום אתה תהיה בטלוויזיה ואני אדאג אישית שלא תעבוד כאן יותר".
בשלב מסוים הזעיק העובד את אנשי האבטחה של הקניון למקום, אבל פרץ-חן המשיכה לצלם את הסרטון וקירבה את מכשיר הטלפון שלה לפניו של המוכר ואמרה: "הוא מזמין אבטחה כי אנחנו מחזיקות טלפון ביד, אז הוא נורא נורא מתעצבן כי הוא יודע שהוא הולך לאכול אותה". בשלב הזה פקעה סבלנותו של המוכר והוא לקח מידיה של פרץ-חן את מכשיר הסלולר שלה. בשלב הזה הזמינה פרץ-חן משטרה למקום.
כעבור יומיים, העלתה פרץ-חן את הסרטון לחשבון הפייסבוק שלה וגם בקבוצת פייסבוק פופולרית בשם "ירושלמים וירושלמיות - הקבוצה הפתוחה של ירושלים" שבה חברים כ-14 אלף בני אדם. פרץ-חן ביקשה כלשונה "לשתף לשתף לשתף" והסרטון זכה לכ-150 אלף צפיות, כ-2,000 שיתופים, וכ-2,000 תגובות. בפוסט כתוב שצירפה לסרטון היא כתבה בין היתר: "אנחנו נוקיע מהחברה שלנו אנשים גזעניים ותוקפניים והם בטח לא יתנו לנו 'שירות' בשום מסגרת של חברה שמכבדת את עצמה".
אייל אבידןעו"ד אייל אבידן
שופטת בית משפט השלום בירושלים אורנה סנדלר-איתן, שפסקה כאמור כי העובד יפוצה ב-75 אלף שקל, גינתה את התנהגותה הגזענית של פרץ-חן. "אין צורך להכביר במילים על חומרתן ועל כיעורם של הפרסומים שפרסמה הנתבעת נגד התובע", כתבה בפסק הדין. "הנתבעת לא טרחה כלל להתנצל בפני התובע ואף ניסתה להצדיק את התנהגותה. לא די בעצם חומרת הפרסום ובתפוצתו כבעניינו המלמדת כשלעצמן על קיומה של צפיות מצד הנתבעת לפגיעה בתובעת, על מנת לבסס את קיומו של יסוד 'הכוונה לפגוע' בו".
עו"ד אייל אבידן, שייצג את התובע, מסר: "תופעת הגזענות היא תופעה בלתי נסבלת שיש לעקור מהשורש. אנו שמחים שבית המשפט השכיל להבין את חומרת התנהלותה של הנתבעת, ושידר לציבור מסר חשוב, שפגיעה בשמו הטוב של הזולת עלולה להסתיים במחיר כבד".
עו"ד מנשה יאדו, שייצג את אסתר פרץ-חן, מסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער שנגמר בפסיקת פיצויים בלתי-פרופורציונלית שדומה יותר לקנס בשיעור מפורז מאוד".
פורסם לראשונה: 22:33, 01.03.22