ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב, שמספקת שירותי סיעוד לקשישים, אמר בצהריים (שלישי) בריאיון בוועידת הגיל השלישי של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי מדינת ישראל צריכה להיערך באופן משמעותי לקראת העתיד כדי שהדור המבוגר יזדקן בכבוד, כלשונו. "יש היום מיליון אזרחים ותיקים. עוד 15-10 שנים יהיו כמעט שני מיליון. הדבר הזה דורש היערכות מאוד משמעותית", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
ליאור שטרסברג,  מנכ"ל עמותת מטב, ויעל וצלר בועידת הגיל השלישי
ליאור שטרסברג,  מנכ"ל עמותת מטב, ויעל וצלר בועידת הגיל השלישי
ליאור שטרסברג והדר גיל-עד בוועידת הגיל השלישי. "180 מרכזי יום? צריך פי שניים"
(צילום: אביגיל עוזי)
שטרסברג הסביר כי אחד הדברים שיש לכלול במסגרת ההיערכות קשורה ברפורמה בתחום המטפלות הסיעודיות. "הדבר הזה מאוד משמעותי, אבל הוא דורש פרופסיה. לא יכול להיות שמטפלת מגיעה לבית ומטפלת באנשים בסיטואציות הכי קשות, לפעמים ירידה קוגנטיבית ולפעמים עזרה בדברים אישיים, לא מקבלת יחס ראוי של מקצוע. מה זה מקצוע? הכשרה, התמחות, אופק מקצועי. יש מעל 100 אלף מטפלות ישראליות, ואסור להמשיך להתייחס אליהן כשקופות. מדובר על איכות הטיפול בהורים שלנו".
לקראת החגים, הוא קרא לתושבים לפקוח את העיניים ולהתעניין במצבם של השכנים הקשישים. "ראינו לצערנו ב-2021 את הכותרות המזעזעות של זק"א, על 171 אנשים עריריים שמצאו אותם מתים בבית. זה אות קלון על כל אחד ואחת מאיתנו. הדברים הקטנים האלה של ערבות הדדית ולכידות חברתית לא פחות חשובים מהכוח הצבאי של המדינה וממספר המטוסים. הקורונה חשפה את נקודת התורפה הזו וצריך לחשוב על זה בזמני חירום. 30% מהאנשים המבוגרים בגיל 75 ומעלה חיים בגפם. זה אתגר מאוד גדול".
2 צפייה בגלריה
ליאור שטרסברג,  מנכ"ל עמותת מטב, ויעל וצלר בועידת הגיל השלישי
ליאור שטרסברג,  מנכ"ל עמותת מטב, ויעל וצלר בועידת הגיל השלישי
"ערבות הדדית לא פחות חשובה מהכוח הצבאי של המדינה"
(צילום: אביגיל עוזי)
שטרסברג מתח ביקורת על מבחן ההכנסה של הביטוח הלאומי, שמונע לעיתים מאזרחים לקבל גמלת סיעוד – והזכיר גם את מספר מרכזי היום הנמוך: "אני חושב שצריך להסתכל טוב טוב על מבחן ההכנסה כי יש אנשים שעבדו כל חייהם ושילמו ביטוח לאומי. לא יכול להיות שברגע שהם צריכים את הטיפול הזה הם לא זכאים. בנושא השירותים בקהילה – יש 180 מרכזי יום, וצריכים להיות פי שניים. זה משמעותי".
לדבריו, "המרכזים מופעלים היום באמצעות עמותות כמו מטב והחברה האזרחית. צריך להבין את החשיבות – זה שירות יוצא מן הכלל של תזונה, פיזיותרפיה, עובדות סוציאליות, פעילות חברתית. יש גם לא מעט מרכזי יום שעוסקים באנשים שלצערנו חולים באלצהיימר. גם שם, לא מוותרים עליהם ומשמרים את היכולות שלהם. מסייעים לבני המשפחה".
לצד כל אלה, שטרסברג הדגיש כי "המחלה המסוכנת ביותר בזקנה היא הבדידות - והרבה מחקרים מראים את זה". לדבריו, "אני חושב שאם הקורונה לימדה אותנו משהו זה את הצורך באינטראקציה, הצורך בחברה".