ממשיכים להדק מחדש את הקשרים: שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו הגיע הבוקר (רביעי) לפגישה במשרד החוץ בירושלים עם מקבילו הישראלי יאיר לפיד - ונשא איתו הצהרה משותפת. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בירושלים
(צילום: אסי אפרתי, לע"מ)
לפיד פתח את דבריו בהיסטוריה המשותפת של העם היהודי והטורקים - והזכיר את מוצאו של אברהם. "זה אומר שמגיע לכל היהודים דרכון טורקי", התבדח שר החוץ.
"אנחנו לא נעמיד פנים שהיחסים בינינו לא ידעו עליות ומורדות. יחד עם זאת תמיד ידענו לחזור לדבר, לחזור לשתף פעולה", אמר לפיד. "עמים עם היסטוריה ארוכה יודעים תמיד לסגור פרק ולפתוח פרק חדש, וזה מה שאנחנו עושים היום. בעקבות הסכמי אברהם נוצר במזרח התיכון ציר של כוח למול הטרור, למול הנסיונות לערער על היציבות".
שרי החוץ סיכמו לחדש את השיחות בין המדינות כדי לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס לטורקיה, וכן לחדש את הפעילות של הוועדה הכלכלית המשותפת.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
יאיר לפיד ומבלוט צ'בושולו בביקורו בארץ
שר החוץ לפיד ומקבילו הטורקי צ'בושולו
(צילום: אסי אפרתי, לע"מ)
צ'בושולו הודה ללפיד על האירוח ואמר כי הוא מצפה לביקורו בטורקיה. בהמשך ציין השר הטורקי כי "יש לי רגישות רבה לעיר ירושלים. אנחנו מאמינים שנרמול היחסים הוא המפתח לשלום ולפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. לאורך ההיסטוריה טורקיה שיחקה תפקיד משמעותי בניסיון לפתור את הסכסוך - וגם עכשיו היא מתחייבת לנסות".
צ'בושולו הגיע אתמול לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. מדובר בביקור ראשון של שר חוץ טורקי זה 15 שנה, מאז ביקורו של עלי בבאג'ן ב-2007. מיד לאחר נחיתתו בישראל, נסע השר הטורקי אתמול לביקור ברמאללה, שם נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועם שר החוץ הפלסטיני אל-מאלכי.
בהמשך היום יבקר השר הטורקי ביד ושם. בצהריים ייפגש לארוחה עם שר התיירות יואל רזבוזוב, ומשם ימשיך לביקור פרטי בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. צ'בושולו יבקר במסגד אל-אקצא ללא נוכחות ישראלית, ולאחר מכן יקיים אירוע כלכלי בתל-אביב. בערב ייפגש עם ארגון התאחדות יוצאי טורקיה בבת ים, ולאחר מכן יעזוב את הארץ.

ביקורו של צ'בושולו מגיע ברקע ההתחממות ביחסים בין טורקיה וישראל, ומגיע חודשיים וחצי בלבד אחרי ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג באנקרה. הנושא המרכזי שעומד על הפרק בביקור הזה הוא שדרוג יחסי ישראל-טורקיה לרמת שגרירים.
במהלך החודש האחרון דווח בטורקיה שמירושלים נמסרה רשימה שכוללת את השמות של אנשי חמאס שישראל מבקשת שיוצאו מטורקיה. ככל הנראה, הטורקים אמורים למסור ללפיד דוח מסכם על הצעדים שנקטו עד כה נגד נוכחות חמאס באיסטנבול.