"כתאאב חיזבאללה", או "גדודי חיזבאללה" עיראק, הוא הארגון שלפי ההודעה הרשמית של ישראל הערב (רביעי) מחזיק בישראלית אליזבט צורקוב, שנחטפה לפני כארבעה חודשים.
המיליציה השיעית הוקמה ב-2003 אחרי פלישת ארה"ב למדינה. למרות הדמיון בשם, אין קשר בינו לבין ארגון חיזבאללה בלבנון. אף ששניהם חולקים את אותה אידיאולוגיה ונתמכים על ידי איראן, מדובר בשני ארגונים נפרדים ועצמאיים.
הארגון העיראקי הוא חלק מ"ציר ההתנגדות השיעי" בראשות איראן. הוא מזוהה אידיאולוגית עם משטר האייתוללות האיראני ופעול תחת חסותו.
3 צפייה בגלריה
עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
לפי הערכות, יש כ-5,000 חברים בלבד ב"גדודי חיזבאללה". אנשי מיליציה שיעית בעיראק
(צילום: רויטרס)
בארגון "גדודי חיזבאללה" עיראק מרבים להתבטא נגד ישראל והצהירו בכמה הזדמנויות שלא יהססו להיכנס לעימות עם ישראל אם יידרשו. בשנים האחרונות שמו של הארגון נקשר במתקפות נגד בסיסים של ארה"ב וכוחות הקואליציה הפועלים בעיראק, גם אם לא תמיד לקחו אחריות על כך באופן רשמי. זו אחת המיליציות הפרו-איראניות הקטנות בעיראק, ולפי הערכות יש בה כ-5,000 חברים. עם זאת, היא נחשבת גם לאחת המסוכנות שבהן.
לפי דיווחים, במהלך המלחמה שניהלו כוחות הביטחון של עיראק נגד דאעש קיבלו "גדודי חיזבאללה" אימונים בלוחמה מארגון חיזבאללה הלבנוני. הארגון העיראקי החל לתקוף כוחות אמריקניים כבר לפני שנים, והוא היה מהארגונים הראשונים לשלוח לוחמים לסוריה כדי לעזור לנשיאה בשאר אסד במלחמת האזרחים.
3 צפייה בגלריה
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
אנשי מיליציה שיעית בעיראק
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב שנחטפה בעיראק
אליזבט צורקוב שנחטפה בעיראק
צורקוב
(מתוך טוויטר)
בשנת 2009 הכריזה ארה"ב על "גדודי חיזבאללה" ארגון טרור זר, וקבעה כי הוא מאיים על היציבות בעיראק – אחת מבעלות הברית החשובות ביותר של וושינגטון בעולם הערבי. מבין כל המיליציות והכוחות הפועלים בעיראק, "גדודי חיזבאללה" עיראק לא היה מרכזי בהתחלה, אך עם הזמן צבר כוח, ניסיון, אמצעי לחימה ומימון, והפך לשחקן ראשי בזירה העיראקית היום. לארגון אין ייצוג פוליטי או פרלמנטרי בעיראק, אך יש לו השפעה על תמונת המצב הפוליטית במדינה. לפי דיווחים שונים, הארגון לוקח חלק במאמצי הברחת האמל"ח האיראניים במעבר היבשתי דרך עיראק לסוריה ולבנון.
מייסד הארגון, שהיה ידוע בכינוי אבו מהדי אל-מוהנדס, חוסל ביחד עם קאסם סולימאני בינואר 2020 בתקיפה האמריקנית מהאוויר בבגדד. אל-מוהנדס היה גם המנהיג של "אל-חשד א-שעבי", ארגון גג המאגד מיליציות שיעיות הנתמכות ברובן על ידי איראן. המיליציות הללו, שתרמו רבות לניצחון על דאעש בעיראק, שולבו רשמית בכוחות הביטחון העיראקיים. הן רואות במנהיג העליון באיראן דמות סמכותית ראשית עבורם. הגדוד מזוהה אידיאולוגית עם המשטר האיראני ופעול בחסותו.
בהודעה הרשמית של ישראל שפורסמה הערב - אחרי חודשים של איפול - נכתב כי צורקוב מוחזקת על ידי "גדודי חיזבאללה", והיא עודנה בחיים. "אנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה", נכתב בהודעה. "האירוע מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך דאגה לביטחונה ושלומה של צורקוב".

הבעיה להשיג עסקה / רון בן ישי

הבעיה היא שאין מערך אינטרסים שיכול לשמש כבסיס לעסקה סיבובית עם החוטפים. הערוץ היחיד שנראה כבעל סיכוי קלוש הוא דרך ממשלת עיראק, שתיתן לבקשת האמריקנים משהו לגדודי חיזבאללה (שחרור עצורים, נשק וכו׳) ובתמורה תקבל משהו מהאמריקנים.
מאז חיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימני, השפעת איראן על גדודי חיזבאללה מוגבלת מאוד. איסמעיל קאאני (יורשו של סולימאני) מנסה להתקרב אליהם ולא מצליח. כך שהערוץ הרוסי-איראני לא ממש יעיל.
גדודי חיזבאללה הוא אויבו של הארגון השיעי האחר, של איש הדת השיעי מוקתדא סאדר, שאותו צורקוב באה לחקור והוא מתנגד לדומיננטיות של איראן בעיראק. לכן היה אינטרס לאיראנים להסגיר אותה לכתאייב חיזבאללה. למעשה, הישראלית-רוסית נקלעה - יש שיאמרו בחוסר אחריות - למאבק בין שני הארגונים.