אי שם, במדבריות של מונגוליה הפנימית, אזור אוטונומי בצפון סין, הצבא הסיני בנה העתק כמעט מדויק של המתחם בבירת טייוואן בו שוכן ארמון הנשיאות ובנייני ממשל אחרים. כך נחשף בימים האחרונים בצילומי לוויין שהחלו לצוץ ברשתות החברתיות.
2 צפייה בגלריה
העתק ארמון נשיאות סיני בבירת טיוון
העתק ארמון נשיאות סיני בבירת טיוון
(צילום: Planet Labs PBC)
גורמים במערב שראו את הצילומים הבהירו כי ההעתק נועד לשמש לאימונים של צבא סין בהשתלטות או הפצצת המתחם. סין מעולם לא ויתרה על "איחוד מחדש" עם האי ה"סורר" טייוואן והבהירה כי אם לא תהיה ברירה היא תשתלט על מדינת האי מחדש בכוח.
בארה"ב הולכת וגוברת בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופה האחרונה, ההבנה כי הסינים הפכו לאגרסיביים יותר באשר לכוונות שלהם. ההבנה הזאת היא לאור התבטאויות של הנשיא הסיני שי ג'ינפינג וגם לאור עדויות מתרבות על הכנות של צבא סין למהלך התקפי נגד טייוואן, וזאת בנוסף לריבוי התגרויות בים סין עם מטוסים וספינות שמבצעים גיחות סמוך או בתוך המרחב האווירי והימי של האי.
אחרי שהצילומים החלו להופיע ברשתות החברתיות, פרשן טייוואני בכיר בשם ג'וסף וון, פרסם בחשבון ה-X שלו את הצילום ביחד עם צילום מקורי של מתחם הנשיאות בטייפה בירת טייוואן והראה את הדיוק הכמעט מושלם של המתחם, הכבישים והגודל של שטח האימונים.
2 צפייה בגלריה
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
טייס צבא סין בתרגיל סביב טייוואן, 9 אפריל 2023
(צילום: רויטרס)
לפי אתר "ביזנס אינסיידר", זו אינה הפעם הראשונה שסין בונה העתק של ארמון הנשיאות של טייוואן באזור אחר במדבר. בעבר נחשפו צילומים משנת 2015, אולם הפעם מדובר בבנייה מושקעת בהרבה, מדויקת בהרבה ובעיקר נמצאת בשטח שנחשב שטח אש, בו חיל האוויר הסיני מתאמן בהפצצות אוויריות. לפי האתר, ספקית צילומי הלוויין "פלאנט לבס" הציגה צילומים שמראים כי הבנייה של האתר הושלמה כבר בדצמבר 2022. פרשנים הסבירו כי שטח האימונים ובו העתק מתחם הנשיאות אינו בהכרח דבר חריג, אבל בהחלט עלול לסמן על כוונותיה של סין.
סין תועדה בעבר בונה העתקים של נושאות מטוסים אמריקניות וספינות מלחמה אחרות, במטרה לבחון את הפצצותיהן ודיוק הטילים שלהן. בארה"ב מתרבים הקולות בתוך הצבא והממסד המתריעים בפני עימות צבאי אפשרי בין המעצמות, סין וארה"ב, אם סין תמשיך בהתגרויות שלה ואם תנסה לתקוף את טייוואן, בדומה לפלישה הרוסית באוקראינה.
בארה"ב מעריכים כי הפלישה של פוטין לאוקראינה נבחנת היטב על-ידי הסינים כדי לראות כיצד הממשל ונאט"ו מגיבים. גנרלים בצבא ארה"ב מתריעים כי סין מגדילה באופן דרמטי את מצבור הנשק שלה ומגדילה מאוד את הצבא בקצב שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה ולפי אחד הגנרלים, אדמירל ג'ון אקוילינו, מפקד הפיקוד האוקיינוס השקט של הצי האמריקני, ההגנות לפלישה לטייוואן מצד סין יושלמו תוך שנתיים ותיתכן פלישה ב-2027. מומחים אמריקנים אחרים העריכו כי תקיפה סינית עלולה להתרחש עוד לפני התאריך הזה.