יד מרדכי הוא קיבוץ המרוחק 2.5 ק"מ מגבול הרצועה, אך המדינה סיווגה אותו כיישוב בטווח של 7-4 ק"מ - ולפי ההחלטה שהתקבלה בסוף השבוע, תושביו יכולים לחזור אליו. "אין כרגע חזרה לקיבוץ", מבהירה מנגד רעיה פסי, דוברת הקיבוץ.
מרבית תושביו של יד מרדכי פונו למלונות בחדרה וקיסריה וכעת, בגלל הסיווג של הקיבוץ כמרוחק יותר מהגבול, נוצר כאוס. "אולי הם חושבים שאנחנו חזקים. יש אנשים שרוצים לחזור, אבל יש אנשים שיש להם ילדים קטנים, והרבה שחוששים. אנחנו קהילה של 1,000 איש וחזרו רק 70. הצבא לא מילא את התנאים לגבי חזרה בטוחה - מחסום ארז פרוץ, אין גדר. למה שנחזור? המצב הרבה יותר חמור ממה שהיה לפני המלחמה. יש ירי תותחים, נק"ל. ואין שם שירותים מוניציפליים וחינוך".
4 צפייה בגלריה
תופסים מחסה ליד יד מרדכי
תופסים מחסה ליד יד מרדכי
תופסים מחסה ליד יד מרדכי, חודש וחצי אחרי פרוץ המלחמה
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
4 צפייה בגלריה
מפה המרחק בין גבול הרצועה ליד מרדכי
מפה המרחק בין גבול הרצועה ליד מרדכי
המרחק בין יד מרדכי לרצועת עזה
(צילום: shutterstock)
"אנחנו לא יודעים איך קרה שהחריגו אותנו מהטווח של 4-0 ק"מ. במקום לתת לנו ודאות עשו לנו עוד יותר בלגן", אמרה אחת מחברות הקיבוץ.
עומר פרי, מפקד כיתת הכוננות ומנהל הקהילה ביד מרדכי, אמר: "למה סיווגו אותנו בטווח 7-4? אני משער שאלוף פיקוד העורף שהיה בשיחה עם התושבים שמע שכמה רוצים לחזור ומשם זה התגלגל. אבל היו שאמרו לו שהם חוששים. מה שהכי בעייתי באירוע הזה הוא שאנחנו מניעים תהליך קהילתי לחזרה. אבל בפועל מה שקורה זה שהחלטת הממשלה מייצרת הרבה מאוד בלגן. זה גורם לחלק לחוסר אמון ופאניקה".
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
4 צפייה בגלריה
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
יד מרדכי ב-7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי)
"יש ותיקים שרוצים לחזור ויש משפחות עם ילדים שחוששות. לקחו את ההחלטה להארכת השהות במלונות לכולם, את ההחלטה לחזרה נתנו לחלק וערבבו. יד מרדכי הופך ליישוב בקטגוריה של 7-4 ק"מ במקום יישוב במרחק של 2.5 ק"מ מהגבול. זה בעייתי. המדינה מתכוונת להחזיר את תושבי 7-4 ק"מ עד סוף פברואר. ואנחנו לא מתכוונים להיות שם. אנחנו רוצים להחזיר את הקהילה לקיבוץ. אבל בצורה מסודרת וכשיקבלו את הדרישות הביטחוניות שלנו וכשניתן יהיה לייצר מסגרות חינוכיות. השיח הוא על חזרה ולא אי-חזרה. אבל השאלה היא איך עושים את זה".
פרי ומזכיר הקיבוץ ניתאי קרן פנו במכתב לשר הביטחון גלנט בבקשה לשנות את מעמד הקיבוץ. "החלטה זו תפסה את הקיבוץ בעיצומו של תהליך קהילתי מובנה של הערכות לחזרה לקיבוץ, תהליך שהוצב כתהליך של ריפוי ותהליך בונה אמון המחזיר לחברים שליטה על חייהם. ההחלטה טרפה את הקלפים והחזירה את כל החברים אל הטראומה ואי-הוודאות של ה-7 באוקטובר". עוד ציינו כי הקיבוץ ניצל בזכות ערנות ותפקוד כיתת הכוננות וכוחות המשטרה, "ואך כפסע עמד בינינו לגורל דומה לזה של קיבוצים כמו בארי, כפר עזה וניר עוז. הטראומה של החברים הרואים עצמם כניצולים, אינה מאפשרת אכיפת תהליך חזרה חד צדדי בהכתבות ובמניעת זכויות להן אנשים זכאים מהמדינה בדין".
4 צפייה בגלריה
דוגמא למבנים רעועים - בית ספר חופים ביד מרדכי
דוגמא למבנים רעועים - בית ספר חופים ביד מרדכי
בית ספר ביד מרדכי. הורים לילדים חוששים
(צילום: רועי עידן)
גיא טיומקין, תושב יד מרדכי, אומר כי "בשבת הארורה הייתה אצלנו כמות מחבלים נכבדת ובמזל גדול, צוות טקילה יחד עם לוחמי מג"ב וכיתת הכוננות הצליחו לעצור אותם לפני שהם נכנסו לקיבוץ. העובדה שמישהו לוקח ומשנה מיקום גיאוגרפי, כנראה משיקול כלכלי, לא ברורה ולא מקובלת. לגבי החזרה ליישוב, התשובה היא באופן מובהק לא. אין לנו איך טכנית: אין לנו מערכות חינוך ואין לנו מערכות קהילתיות שיכולות לקלוט אותנו. יש עדיין ירי מאוד מסיבי מסביב לקיבוץ של כוחות צה"ל ויש עדיין ירי תלול מסלול מהרצועה לכיוון שלנו. השאלה אם לחזור למקום לא קיימת כרגע, למרות שברור שאנחנו רוצים".